
چرا حمله به شما در شبکههای اجتماعی میتواند تجربهای زیبا باشد؟ زمان لازم برای خواندن: کمتر از ۳ دقیقه
بئاتریس دیکسون، همبنیانگذار شرکت محصولات بهداشتی خانمها، Honey Pot ، یکی از ۴۰ زن رنگینپوستی است که توانسته از یک استارتاپ بیش از ۱ میلیون دلار پولسازی کند. او اخیرا در یک آگهی تبلیغاتی شرکت Target حضور پیدا کرد که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. در این آگهی تبلیغاتی، مدیرعامل این شرکت تاکید کرد که « دلیل اینکه برای هانی پات مهم است که خوب عمل کند، این است که دختر سیاهپوست بعدی که ایده خوبی به ذهنش رسید، فرصت بهتری برای پیشرفت داشته باشد.» ولی برخی تماشاچیان از این صحبت برداشت توهینآمیز کردند. کامنتهای منفی و نقدهای کوبنده از محصولات زنانه برند هانی پات شبکههای اجتماعی را درنوردید. دیکسون اما خودش را کنترل کرد و چیزی نگفت. او میگوید بعد از این اتفاق قویتر شده است. در این اتفاق درسهایی برای هر کسی که در این فضای شبکههای اجتماعی پرچالش امروزی فعالیت میکند، وجود دارد.
دیکسون به سردبیر مجله Inc، تام فاستر در یک رویداد میگوید: « تجربه بسیار زیبایی بود. این بهترین اتفاقی بود که تا آن زمان برای کسبوکار من افتاده بود. واقعا بهترین بود.» این انتقادات باعث شد او دقیقا متوجه شود مخاطبش چه کسانی هستند و به چه کسانی نیاز نیست توجه کند. اگر شخصی فکر میکند پیام او اشتباه است، او هیچکاری نمیتواند بکند که ذهنیت آن فرد را عوض کند. پس چرا اصلا تلاش کند؟
این فقط یکی از چالشهایی بود که دیکسون در حین بزرگ کردن شرکتش با آن مواجه بود. علاوه بر این، بینشهای دیگری نبز در این مصاحبه وجود داشت:
مناقشات در شبکههای اجتماعی میتوانند برای ما در حکم هدیه باشند
دیکسون در مورد طوفان رسانهای مخرب شبکههای اجتماعی که برایش اتفاق افتاد میگوید: «شما نمیتوانید واکنشهای افراد را کنترل کنید». او در حالیکه میدانست نمیتواند بقیه افراد را کنترل کند، توانست پیامش را کنترل کند.
دیکسون زمین بازی را عوض کرد و اجازه داد چرخه شبکههای اجتماعی طی شود. در حالیکه کامنتها در شبکههای اجتماعی قلب کسب و کارش را هدف گرفته بودند، حمایت مشتریان قدیمی و جدیدش چیزی بود که در نهایت این خطر را از آن دور کرد. این اتفاق باعث شد بسیاری از مشتریان ساکت ولی راضی برند خودشان را نشان داده، احساس تعلق بیشتری به آن پیدا کرده و با دفاع از آن به مشتریان وفادارتری تبدیل شوند. این یکی از هدیههای این اتفاق برای هانی پات بود.
داستان برند خود را بدانید و تعریف کنید
دیکسون در راستای تعریف مجدد داستان پایهگذاری کسب و کارش به فاستر میگوید که در سال ۲۰۱۱، پس از یک سال تلاش و درگیری با یک بیماری عفونی زنانه، خوابی دید که درآن مادربزرگش که هیچوقت در دنیای واقعی او را ندیده بود، لیستی از درمانهای موثر برای بیماریاش را به او داده است. دیکسون که در آن زمان در فروشگاه Whole Foods Body کار میکرد، توانست ترکیبی از گیاهان دارویی را برای درمان بیماریاش جمع کند. این قصه سادهی چگونگی شروع کسب و کار هانیپات بود.
تا زمانی که دیکسون توانست شرکت Target را برای خرید محصولاتش راضی کند، او به شکلهای گوناگون در کار فروش بوده است. این برخی سوالاتی است که او پیشنهاد میدهد قبل از اینکه با مشتری برای فروش محصولات صحبت کنید از خودتان بپرسید:
- از ابتدا چرا محصول خود را تولید کردید؟
- چه چیزی شما را به اینجا رسانده است؟
- چه چیزی باعث شد شما با خود بگویید: « من باید این کار را انجام دهم چون چیزی که میخواهم تا نیازم را برطرف کند پیدا نمیکنم.»
دیکسون میگوید: «شما باید آن داستان را بگویید. باید پیامتان را برسانید». و بدین ترتیب، محصولات رو به رشد او امروزه در قفسههای فروشگاه Whole Foods، Target و دیگر فروشگاهها وجود دارد.
خودتان باشید؛ نه بیشتر و نه کمتر
دیکسون صد درصد خودش است. بدون ذرهای خودکمبینی، او داستان شرکت هانی پات را از همان جایی که واقعا شروع شده تعریف میکند. به طور مشابه، وقتی او با کارکنان جلسه دارد، خود اصیلش را به جلسه میآورد. او میگوید:« شما باید همانطور لباس بپوشید که از قبل میپوشیدید. خودتان باشید. مشتری آنجاست که خود شما را بخرد. خود واقعی شما را. اینکه شما چه کسی هستید از جانب برند شما صحبت کرده و آن را رشد میدهد.»
مدیران خوشحال شرکتهای خوشحال میسازند
دیکسون میگوید:« بهترین روش موفقیت برای افراد وقتی اتفاق میافتد که شما عاشق خودتان باشید. من فکر مینم این امروزه بسیار ضروری است.» رضایت شخصی شما کمک میکند بتوانید برند خود، شرکت خود و تجربه مشتریان از خودتان را تعریف کنید.
«اگرخوشحال نباشید، حالتان خوب نخواهد بود و اگر ذهن شما به شکل مناسبی فعالیت نکند، بسیار سخت است که بتوانید کسب و کار نوپای خوبی راه بیندازید.»
اگر میخواهید مطالب تکمیلی در مورد روشهای مدیریت بحران در شبکههای اجتماعی بخوانید قبلا در این مطلب در بیزینس ترند در موردش صحبت کردهایم.
منبع: Inc
(27)