Home دریچه مهارتهای ارتباطی در کسب و کار چگونه با بحران کرونا تغییر خواهند کرد
مهارتهای ارتباطی در کسب و کار چگونه با بحران کرونا تغییر خواهند کرد زمان لازم برای خواندن: حدود ۳ دقیقه
0

مهارتهای ارتباطی در کسب و کار چگونه با بحران کرونا تغییر خواهند کرد زمان لازم برای خواندن: حدود ۳ دقیقه

21
0

به تدریج که از ماه‌ها قرنطینه بیرون می‌آییم و شروع به بازگشت به عادت‌های گذشته می‌کنیم، حتما دوره‌ای را برای تنظیم مجدد همه چیز به خصوص مهارتهای ارتباطی نیاز خواهیم داشت، به‌خصوص در دنیای کسب و کار. جامعه وحشت‌زده از بحران کرونا حتما کارهایی بیشتر از حفظ فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن سطوح خواهند کرد: افراد نگران انتقال بیماری از طریق بسیاری از رسوم قدیمی اجتماعی هستند. یکی از آنها فرهنگ دست دادن است.

یک چیزی که در این دوره برای بیشتر ما روشن شده است تعداد دفعات زیادی است که به صورتمان دست می‌زنیم، حتی وقتی که ماسک زده‌ایم. این به اندازه کافی خودش سخت هست که هر زمان که سطحی را لمس می‌کنیم و بعد تصادفا صورتمان را لمس می‌کنیم، از انتشار ویروس جلوگیری کنیم. چه برسد به اینکه با ویروس‌های روی دست شخص دیگری نیز لازم باشد سر و کله بزنیم. ولی آیا جامعه کسب و کار جایگزین مناسبی را برای مهارتهای ارتباطی مانند دست دادن پیدا خواهد کرد؟ آیا واقعا ما به مشت به مشت زدن و زدن پاهایمان به پاهای هم عادت خواهیم کرد یا کم کم دوباره دست دادن به روال قبل باز خواهد گشت؟

شواهد متعددی از مرگ دست دادن حکایت می‌کنند. دکتر آنتونی فائوچی، عضو ستاد بحران کرونا در کاخ سفید در یک پادکست در وال استریت ژورنال پیشنهاد داده که آمریکایی‌ها دیگر نباید با هم دست بدهند. فائوچی می‌پرسد:« چه کارهایی هست که شما همچنان می‌توانید انجام دهید و در عین حال نرمال به نظر برسید؟ یکی از آنها شستن کامل دست‌هاست  و دیگری اینکه هیچ‌گاه با هیچ‌کس دست ندهید».

ناگهان، یک رسم قدیمی در مهارتهای ارتباطی با تاثیرگذاری فرهنگی بالا از نظر اجتماعی زیر سوال رفته است.

از اول چرا دست می‌دادیم؟

درک برجستگی فرهنگی این تغییر نیازمند نگاه به تاریخچه دست دادن خیلی خیلی پیش‌تر از بحران کرونا است و اینکه چرا افراد علاقه دارند یک فرد آشنا یا حتی غریبه را لمس کنند. به نظر می‌رسد که این رسومات اهداف تکاملی‌ داشتند و همراه با زبان، سعی داشتند از طریق تقویت مهارتهای ارتباطی، به نزدیکی اجتماعی، اتحاد افراد و حفظ روابط کمک کنند.

تیفانی فیلد، مدیر موسسه تحقیقاتی Touch در دانشگاه میامی می‌گوید: «لمس کردن به کاهش خشونت بین افراد هم کمک می‌کند. وقتی شخصی را به شکلی اجتماعی لمس می‌کنید، بسیار سخت خواهد بود که با او با خشونت رفتار کنید».

دست دادن سال‌ها پیش به‌عنوان راهی برای این استفاده می‌شده که مطمئن شوند هیچ گروهی سلاح حمل نمی‌کند. دانشمندان علم اعصاب این را بیشتر مطالعه کرده‌اند و دریافتند بخش‌هایی از مغز که با پردازش پاداش‌ها درگیر است، وقتی افراد با هم دست می‌دهند فعال می‌شود.

جایگزین‌های دست دادن

دست دادن تنها رسم در مهارتهای ارتباطی نیست که در بحران کرونا محو شده است، با وجود آنکه مشخص‌ترین آنها برای فعالین کسب و کار است. باید با مشت به مشت زدن‌ها، شانه به شانه زدن‌ها، بزن قدش‌ها و در آغوش گرفتن‌ها نیز خداحافظی کنیم. هیچ‌کدام از اینها وقتی باید حداقل دو متر از هم فاصله بگیریم، امکان‌پذیر نخواهند بود.

اما چه جایگزین‌های احتمالی‌ای ممکن است به جای دست دادن استفاده شود؟ برخی افراد به نظر طرفدار آرنج به آرنج زدن، ژست نمسته، پا به پا زدن، سر تکان دادنی کوتاه یا تعظیم کردن هستند. هیچ‌کدام از آنها شامل تماس پوست به پوست نمی‌شوند و برخی نیز نیاز ندارند که نزدیک‌تر از دو متر نسبت به هم بایستیم. همچنان واضح نیست که آیا هیچ‌کدام از اینها بر یکدیگر غلبه می‌کنند یا خیر. خیلی به این بستگی دارد که سلیقه سیاسی، ارزش‌ها و سیستم اعتقادی افراد چگونه است.

دنیای پس از بحران کرونا چه شکلی خواهد داشت؟

همانطور که به دنیایی بدون دست دادن عادت می‌کنیم، چند حوزه دیگر نیز در مهارتهای ارتباطی هست که جامعه کسب و کار باید با تغییرات آن خو بگیرد.

صفحات لمسی عمومی که مشتریان معمولا با آنها سفارش می‌دهند نیز خیلی با دست دادن متفاوت نیستند. در حقیقت، آنها حتی می‌توانند بدتر باشند. هزاران انگشت در طول روز در حال لمس کردن یک جسم شیشه‌ای یا پلاستیکی مشترک هستند که کار ضدعفونی کردن در بین هر استفاده را برای صاحبین کسب و کار غیرممکن می‌سازد. با اینکه بسیاری از باکتری‌هایی که روی این سطوح یافت می‌شوند برای افراد مضر نیستند، تنها عطسه کردن یک نفر که به ویروس کرونا آلوده است کافیست تا دچار «همه‌گیری اجتماعی» شوید.

صف‌های طولانی که مردم در کنار هم جمع می‌شوند چیزی نیست که افراد دلشان برایش تنگ شود، ولی این به شکلی اجتناب ناپذیر روی عادت‌های خرید افراد تاثیر می‌گذارد. دیگر تعداد زیادی افراد پشت در منتظر نخواهند بود که درب فروشگاه در روز جمعه سیاه باز شود و صف‌های خرید حضوری بلیت کنسرت را باید فراموش کنید. البته، رعایت فاصله اجتماعی ایمن در بیشتر موارد امکان‌پذیر است ولی این نیازمند فضای داخلی زیادی است تا فاصله‌ها بیشتر شوند.

محل‌های کار کفی و باز کاملا کنار نخواهند رفت ولی قطعا تغییر خواهند کرد. کارفرمایان از ریسک‌های بهداشتی بالای طراحی باز محل کار، با اینکه مهارتهای ارتباطی افراد را تسهیل می‌کنند، آگاهند چون می‌دانند که اگر یک نفر هم آلوده به ویروس شود از نظر قانونی در قبال آن مسئول خواهند بود. کسب و کارهای بی‌شماری در حال استفاده از جداکننده‌هایی از جنس شیشه پلکسی بین میزهای کار و بین همه صندلی‌ها در اتاق‌های کنفرانس و جلسات هستند.

جامعه‌ی بدون اسکناس همیشه به نظر تصوری در آینده دور می‌رسید، ولی تا حدی با تشکر از بحران کرونا ، زودتر از آنچه که فکر می‌کردیم به واقعیت تبدیل شده است. به جای اینکه بگویید: «کارت بانکی‌ام را بکشید»، بانک‌ها راه‌های را پیدا خواهند کرد تا مطمئن شوند شما هیچ‌گاه مجبور نخواهید بود کارت‌هایتان را به کسی غیر از یک ماشین تحویل دهید. و دیری نخواهد پایید که کم کم نوشته‌های با مضمون «پول نقد پذیرفته نمی‌شود» روی سردر خرده‌فروشی‌های بیشتری نقش خواهد بست. خریدارانِ کمتر آشنا به تکنولوژی و آنهایی که کارت بانکی ندارند متضرر خواهند شد.

مسافرت بیزینسی هم ممکن است به زودی به یادگاری از گذشته تبدیل شود ولی این احتمالا کمی بیشتر طول خواهد کشید. همین حالا هم بسیاری از کنفرانس‌ها که به سال ۲۰۲۱ منتقل شده‌اند در حال ثبت نام شرکت‌کنندگان مجازی بیشتری نسبت به همیشه هستند. شرکت‌های ویدئوکنفرانس مانند Zoom و Microsoft Teams در حال تبدیل کردن مسافرت‌های کاری به ولخرجی‌هایی لوکس هستند. برخی مسافران مانند گزارشگران رسانه، وکلا و قهرمانان ورزشی قادر نخواهند بود تا کارشان را به شکل آنلاین انجام دهند، ولی باقی ما به دنبال راه‌هایی خواهیم بود تا در بحران کرونا از هتل‌ها و فرودگاه‌ها دور باشیم.

در حین اینکه در حال حرکت به سمت نُرم‌های جدید اجتماعی در مهارت‌های ارتباطی کسب و کار هستیم و به کارهای عادی‌مان بازمی‌گردیم، بیشتر کارآفرینان خوش‌فکر به این روندها نگاه می‌کنند و راه‌هایی پیدا می‌کنند تا از آنها پول بسازند. حالا زمانی است که فکر کنید چطور شما و کسب و کارتان می‌تواند از این آینده دوباره ساخته شده بهترین استفاده را بکند. برای مطالعه بیشتر، مطلب قبلی بیزینس ترند در مورد تغییرات کسب و کارها پس از بحران کرونا را از اینجا بخوانید.

منبع: Entrepreneur

(21)

 
https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.