Home دریچه راه‌هایی برای نجات کسب و کار در شرایط بحران اقتصادی
راه‌هایی برای نجات کسب و کار در شرایط بحران اقتصادی زمان لازم برای خواندن: حدود ۴ دقیقه
1

راه‌هایی برای نجات کسب و کار در شرایط بحران اقتصادی زمان لازم برای خواندن: حدود ۴ دقیقه

33
1

خیلی وقت ها حتی بهترین اقتصاددانها هم برای نجات کسب و کار در شرایط بحران اقتصادی دست و پا بسته می شوند. با وجود بحران کرونا و نتیجتا بسته شدن بخش های زیادی از اقتصاد، بسیاری از کشورهای دنیا با رکود اقتصادی درگیر هستند و در آینده نیز احتمالا خواهند بود. بحران حباب دات کام در سال ۲۰۰۰ یا بحران مالی بزرگ سال ۲۰۰۸ مربوط به گذشته هستند ولی حقیقت رکود اقتصادی امروز در حال حاضر کاملا مشخص است. وقتی هر روز خبر اخراج نیروهای کار و تعطیلی کسب و کارها اعلام می شود، باقی کسب و کارها در تلاش برای بقا برای هر گونه کمک و سوبسیدی که دولتها می دهند صف می کشند و هنوز هیچ راه حل مشخصی که توازن سلامتی و اقتصاد را در این شرایط برقرار کند وجود ندارد، نگرانی ها بیهوده نیست.

در این مطلب، می خواهیم شما را به چالش بکشیم تا به آینده کسب و کار در شرایط بحران و در یک اقتصاد کم و بیش پیش بینی ناپذیر، نقادانه فکر کنید. در عین اینکه می توانیم به عوض شدن سریع شرایط امیدوار باشیم، اما باید برای بدترین سناریو نیز برنامه داشته باشیم. مشخصا، کسب و کارها نیاز دارند به سختی تلاش کنند تا در عمل متکی به خود شوند. وقتی پایداری مالی با تنگ تر شدن کمربندهای اقتصاد شروع به از بین رفتن می کند، کسب و کارهای تاثیر پذیرفته چه گامهایی را می توانند بردارند تا از بقای خود محافظت کنند؟

پاسخ این سوال بسیار سرراست است: تغییر. همانطور که در ادامه خواهیم دید، کسب و کارهایی که رویکردی منعطف به مدل کسب و کار خود دارند، در پیچ و خم ها احتمال سقوط کمتری دارند.

در حقیقت، این کسب و کارها با احتمال بیشتری نسبت به بقیه می توانند رکود را تحمل کنند. بنا به تجربه کار کردن با صاحبان کسب و کار برای بازتعریف مدلهای کسب و کارشان جهت بقا، در اینجا ۵ مورد را می آوریم که کسب و کارهای تاثیر یافته می توانند برای نجات کسب و کار در شرایط بحران اقتصادی و رکود در نظر بگیرند:

۱. به نیازهای اولیه بازگردید

در دوران عدم قطعیت، انسانها تمایل دارند قبل از آنکه به موارد غیر ضروری بپردازند، نیازهای اولیه بقا و امنیت خود را تضمین شده بدانند. کسب و کارهایی که این محصولات و خدمات ضروری را فراهم می کنند، در بخش پایین هرم مشهور نیازهای مازلو فعال خواهند بود. این گذار به سطوح پایین هرم مازلو را در دوران ناپایداری، «سفر به طبقه پایین» می نامیم.

برای افزایش شانس نجات، کسب و کار در شرایط بحران اقتصادی باید به دنبال راهی برای رسیدن به طبقات پایین هرم از طریق فراهم آوردن محصولات یا خدماتی مرتبط با بقا و امنیت اولیه، یا یافتن راههایی برای حمایت از کسب و کارهایی که این محصولات و خدمات را فراهم می آورند، باشند.

۲. شکل تحویل محصولات یا خدماتتان را تغییر دهید

کسب و کارها، حتی آنها که از قبل در کف هرم فعالیت می کردند، ممکن است برای نجات کسب و کار در شرایط بحران اقتصادی نیاز داشته باشند در مورد چگونگی رساندن محصولات یا خدماتشان به مصرف کنندگان تجدید نظر کنند. با وجود محدودیت ها در مورد تعاملات اجتماعی، ارجحیت با کسب و کارهایی خواهد بود که بتوانند خود، محصولات و خدماتشان را به مصرف کنندگان برسانند به جای آنکه مصرف کنندگان مجبور باشند راهی برای رسیدن به محصولات و خدمات پیدا کنند. در نتیجه، تقاضا برای تحویل و مصرف درب منزل در اولویت قرار خواهد گرفت.

یا رویکردی مستقیم به سمت مصرف کننده را در نظر بگیرید یا با کسب و کارهایی مکمل که از قبل کارشان این است که به مصرف کنندگان در منزل خدمات می دهند، همکاری کنید. کسب و کارهای خدماتی بدون نیاز به تماس نیز باید تغییر از مدلهای خدمت رسانی شخصی به مدلهای آنلاین را در نظر بگیرند.

۳. به خوبی ارتباط برقرار کنید

در طول سالهای کار کردن با کسب و کارها در مورد نجات کسب و کار در شرایط بحران، دریافتیم که بسیاری سازمانهای بدون برنامه بقا، مزیت پاسخ دهی مناسب به تغییرات برنامه ریزی نشده را از دست می دهند. به جای استفاده از انرژی و منابعشان برای پاسخ دادن به زلزله اتفاق افتاده و بکارگیری استراتژی ای رو به جلو، آنها سراسیمه تلاش می کنند تا راههایی برای انجام وظایف اصلی عملیاتی خود پیدا کنند. در بحرانها، ارتباطات معمولا نادیده گرفته می شود.

در هر تلاشی برای تغییر، ارتباطات کلید اصلی است. با ذی نفعان، مشتریان، کارمندان، تامین کنندگان و بقیه، واضح، سریع، پی در پی و به شکلی مرتبط، ارتباط برقرار کنید. در محیط خستگی ناشی از بحران و فشار مضاعف شناختی، زمان بگذارید و رویکرد ارتباطات را در نظر بگیرید، پاسخ را پیش بینی کنید و در صورت نیاز خود را با آن تطابق دهید. واکنشهای پیش بینی نشده که با عجله گردآوری شده اند و در مقابل ارزشهای تصریح شده سازمان یا انتظارات عمومی قرار دارند، ممکن است در نهایت به جای اینکه به نفع سازمان باشند، به ضرر آن عمل کنند. انتقادات عمومی اخیر به اخراج مدیریت نشده کارکنان، می تواند داستانی هشدار دهنده باشد.

۴. استراتژی تجاری خاصی اتخاذ کنید

کسب و کارهایی که بحرانهای پیشین را پشت سر گذاشته اند، معمولا موفقیت فوق العاده خود را به تواناییشان در با چنگ و دندان زنده ماندن در مقابل رقبا، برای نجات کسب و کار در شرایط بحران نسبت می دهند. مطالعه اخیری از مک کنزی نشان داد که ۳۰ تا ۴۰ درصد مشتریان به این دلیل که محصولات یا خدمات همیشگی موجود نبودند، در حال امتحان کردن محصولات و خدمات جدید هستند. ۱۲ درصد این خریداران به محصولات و خدمات قبلی باز نمی گردند.

جذب مشتری در هر کسب و کاری یکی از کارهای بسیار سخت است. بنابراین باقی ماندن در اولویت ذهنی مشتری و کاهش روگردانی مشتری باید یک اولویت برای کسب و کارها باشد. با داشتن گوشه چشمی به مدیریت هزینه ها، اتخاذ استراتژی تجاری و بازتوزیع هزینه کردها جهت نگهداشت مشتری را در نظر بگیرید. برای کسب و کارهایی که در طبقات فوقانی هرم فعالیت می کنند، تجدید نظر کردن در محصولات ارائه شده، قیمت گذاری و همچنین تاکتیکهای پروموشنی و تخفیفی، برای در رقابت بودن توصیه می شود.

۵. تغییرات محسوس ایجاد کنید

هر تغییری در یک کسب و کار به منزله شوکی برای عملیات آن کسب و کار است. هر چه یک کسب و کار مجبور باشد شوک های منفی کمتری را تحمل کند، منابع بیشتری می تواند به رشد آن اختصاص یابد. زمانهای بحرانی معمولا بهترین زمانهایی است که برای نجات کسب و کار در شرایط بحران، تغییرات محسوس در سازمان می تواند اجرایی شود.

بیشتر سازمانها معمولا از پیشرفتهایی که به آنها نیاز دارند باخبرند ولی این تغییرات در اغلب موارد برای کاهش اثرات روی عملیات از اولویت کمتری برخوردار می شوند. برخی اما از این فرصت بحران بزرگ برای ترکیب مجموعه ای از اقدامات جزئی و تدریجی به سمت تغییرات منسجم بزرگتر استفاده می کنند. این تغییرات شامل تغییر در فرهنگ، ارزشها و روشهای کار کردن است.

زمانهای عدم قطعیت همچنین زمان جمع کردن حواسمان به رقبایی است که ممکن است در حال سرمایه گذاری روی تحولاتی برای اجرای تحرکات بزرگ و جایگاه یابی بهتر خود در آینده به وسیله بهبود روشهای کار کردن یا معرفی نوآوریهای جدید، باشند.

نتیجه گیری

همانطور که دیدیم، دوام آوردن در یک بحران اقتصادی که در آن کسب و کار اصلی ممکن است در حال از دست دادن پول و افراد سازمان در حال تحمل خستگی ناشی از بحران هستند، نیازمند اقدام هوشمدانه و سریع است. در همین راستا قبلا در بیزینس ترند در مطلبی به اهمیت پارانویا و تفکر نقادانه در کسب و کار اشاره کردیم.

با مقداری آمادگی و آینده نگری، سازمانهای دارای برنامه اجرایی دوام یافتن، معمولا از جایگاه بهتری منابع لازم جهت اجرای سریع واکنش استراتژیک به بحران را اختصاص می دهند و این کار را به وسیله تغییر یا بازتعریف مدل کسب و کار خود انجام می دهند.

احتمالا این رویکرد ممکن است از پایه و اساس روش کار کردن سازمان را تغییر دهد و نیازمند ارتباطات واضح و روشن و مدیریت است. همانطور که گفتیم، اگر نگران متکی به خود بودن سازمانتان و نجات کسب و کار در شرایط بحران اقتصادی هستید، توصیه می کنیم اولویت را (در حالیکه بقیه مسائل اولویت یکسانی دارند) روی اتخاذ رویکردی مشخص برای بازتعریف فرآیندهای خود قرار دهید.

منبع: Forbes

(33)

 
https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

Comment(1)

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.