Home دریچه ۵ تیپ از افرادی که تعلل می‌کنند: آیا شما هم جزو آن‌ها هستید؟
۵ تیپ از افرادی که تعلل می‌کنند: آیا شما هم جزو آن‌ها هستید؟

۵ تیپ از افرادی که تعلل می‌کنند: آیا شما هم جزو آن‌ها هستید؟

436
1

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید بخش از اعظمی از کارها را درست در آخرین روزهای موعدش انجام می‌دهد، احتمالاً با اثرات تعلل کردن آشنا هستید. این‌که کاری را که امروز می‌توانید انجام دهید به فردا بیندازید فقط یک عادت بی‌ضرر نیست – مطالعه‌ای در ژورنال PLOS One در فوریه ۲۰۱۶ کشف کرده است که تعلل کردن با سطوح بالای استرس، اضطراب، افسردگی، خستگی و حتی از کار بیکار شدن همراه است.

و درحالی‌که ممکن است فوایدی نیز برای تعلل کردن در صورت استفاده‌ی خردمندانه از آن وجود داشته باشد، عقل سلیم ایجاب می‌کند که انسان از چیزی که دردناک است پرهیز کند. در محیط کار، افرادی که به‌صورت مزمن در کارها تعلل می‌کنند ممکن است احساس عدم تعادل در زندگی خود کنند چراکه آن‌ها از چیزهایی اجتناب می‌کنند که لازم و ضروری هستند.

بررسی سبک تعلل کردن – دلایل اینکه چرا کاری را که لازم است انجام نمی‌دهید، می‌تواند نکات مهمی را روشن کند. در ادامه پنج تیپ متداول از افرادی که تعلل می‌کنند و تاکتیک‌هایی برای کمک به آن‌ها آمده است.

پنج تیپ از افرادی که تعلل می‌کنند

کمال‌گرا

این تیپ از تعلل‌کنندگان تلاش می‌کنند از شرمنده شدن به خاطر اشتباهات یا قضاوت شدن بپرهیزند. آن‌ها ممکن است زمان بیش‌ازحد زیادی را صرف یک مؤلفه‌ی یک پروژه کنند و درنتیجه نتوانند زمان خود را به شکل مناسبی مدیریت کنند یا کلاً از انجام پروژه اجتناب کنند و سپس در دقیقه‌ی آخر با عجله سعی کنند آن را به اتمام برسانند. البته این شیوه خود ممکن است احتمال اشتباه را افزایش دهد.

دغل‌کار

این دسته از تعلل‌کنندگان با ترس از اینکه عدم شایستگی یا پایین بودن سطح توانایی‌شان آشکار شود، هیچ کاری نمی‌کنند تا از ریسک چنین چیزی اجتناب کنند. این نوع از تعلل کردن معمولاً زمانی فرا گرفته می‌شود که فرد با افرادی احاطه شده است که راضی کردنشان دشوار است. ناتوانی در راضی کردن همسر، والدین، معلم یا رئیس منجر به شکل‌گیری چیزی می‌شود که رفتارشناسان به آن «درماندگی آموخته‌شده» (learned helplessness) می‌گویند. درماندگی آموخته‌شده یک تعریف عمل‌گرایانه از افسردگی است.

وحشت‌زده

زمانی که کار ملال‌آور یا ناخوشایند است، ممکن است ما صرفاً برای اینکه از انجام آن اجتناب کنیم به تعلل کردن روی‌آوریم. اگر از کاری که انجام می‌دهید متنفر هستید یا آن را طاقت‌فرسا می‌یابید، انگیزه پیدا کردن برای وارد عمل شدن دشوار است.

پرمشغله

گاهی کارها بیش‌ازحد زیاد هستند و فهمیدن اینکه از کجا باید شروع کنید دشوار است – پس هیچ کار انجام نمی‌دهید. وقتی مسئولیت‌ها بیش‌ازحد زیاد هستند یا مدیر بالادست کار روی کار انباشت می‌کند، صرفاً فکر انجام دادن این همه کار باعث می‌شود هیچ کاری انجام ندهیم.

خوش‌شانس

برخی افراد بر این باورند که تحت فشار بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهند، پس آن‌ها تعلل می‌کنند تا زمانی که شرایط بغرنج می‌شود. این افراد اگر درگذشته بدون عواقب بدی کارهایشان را به سرانجام رسانده باشند، آن‌ها درواقع به خاطر تعلل کردن پاداش گرفته‌اند. اگر در دوران تحصیل شما از آن دسته از افرادی بودید که تا دقیقه‌ی آخر برای تحویل گزارشتان صبر می‌کردید اما بااین‌حال نمره واقعاً خوبی می‌گرفتید، این امر ممکن است این باور را در شما ایجاد کرده باشد که «نیازی نیست هر کاری را بلافاصله انجام بدم چراکه من نمره‌ی فوق‌العاده‌ای خواهم گرفت حتی اگر تا دقیقه‌ی آخر صبر کنم.»

چگونه بر تعلل کردن غلبه کنید

پس چه کار کنید اگر زیاد تعلل می‌کنید و این امر به کار شما آسیب می‌زند؟ فهمیدن ریشه‌ی مسئله‌ی اولین گام در تغییر دادن رفتارتان است؛ و رویکردهای مدیریت و غلبه بر تعلل کردن برای هر تیپ مشابه هست.

مطمئن شوید که آن کار واقعاً نیاز به انجام دارد

اگر به دلیل مشغله‌ی زیاد یا نفرت نسبت به کار تعلل می‌کنید، اول از خود بپرسید که آیا انجام آن کار واقعاً ضروری است یا خیر. در چه جاهایی می‌توانید روند کار را مؤثرتر کنید یا آن را تفویض کنید؟ اغلب با حذف برخی مؤلفه‌های غیرضروری، مسیر پیش رو هموارتر می‌شود.

کارها را قسمت قسمت کنید

زمانی که دقیقاً می‌دانید برای جلو رفتن چه کارهایی را نیاز دارید انجام دهید، عدم قطعیت را از بین برده‌اید که می‌تواند از تعلل جلوگیری کند و یک دسته گام‌های شفاف برای مسیر پیش رو در اختیارتان قرار دهد. فرایند برنامه‌ریزی کارهایی که لازم است انجام شود نیز – ترجیحاً با تعیین موعدهایی برای هر گام – می‌تواند به شما کمک کند دریابید وضعیت آن‌گونه هم که در ذهنتان پرورانده‌اید بغرنج نیست.

با یک کار کوچک شروع کنید

اینکه خودتان را به عمل وادار کنید کمک می‌کند که بر تعلل کردن چیره شوید. حتی اگر کاری که می‌کنید جستجو برای چند پژوهش مرتبط باشد یا سازمان‌دهی پروژه، این اقدام شما را در مسیر به سرانجام رساندن کل کار قرار می‌دهد. درست مانند تمرین و ورزش شروع کردن می‌تواند سخت‌ترین بخش باشد.

یک حس اضطرار تازه در خود ایجاد کنید

افزودن عنصر اضطرار به پروژه یا کارتان می‌تواند به شما کمک کند بر تعلل غلبه کنید. یک موعد برای آماده‌سازی اولین نسخه‌ی کار تعیین کنید و به خودتان بگویید لازم نیست آن نسخه‌ی اولیه بی‌نقص باشد. برای کارهای فوری، تنظیم یک تایمر و کار کردن روی پروژه برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه می‌تواند به جلو رفتن و آغاز کردن کارتان کمک کند. همچنین می‌توانید از در روند کار را بازی‌وارسازی کنید و برای انجام هر بخش پروژه به خود یک پاداش یا محرک انگیزشی بدهید.

اگر تعلل برای شما به یک مشکل تبدیل شده است، شناخت «تیپ» تعللتان می‌تواند در مواجهه اثربخش‌تر با آن به شما کمک کند و این راهکارها و راهکارهای دیگر می‌تواند شما را در غلبه بر آن یاری کند.

در پایان به شما شدیداً توصیه می‌کنم برای درک اینکه درون ذهن فردی که استاد تعلل کردن است چه می‌گذرد این سخنرانی بسیار مهیج تیم اوربان در کنفرانس تد را با زیرنویس فارسی در ادامه تماشا کنید.

منبع: Fast Company

(436)

https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(1)

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.