Home دریچه آیا تبلیغات وایبری هم به سرنوشت تبلیغات پیامکی دچار خواهند شد؟
آیا تبلیغات وایبری هم به سرنوشت تبلیغات پیامکی دچار خواهند شد؟
3

آیا تبلیغات وایبری هم به سرنوشت تبلیغات پیامکی دچار خواهند شد؟

15
3

تصور کنید در خانه روی مبل لم دادید و مشغول تماشای تلویزیون هستید که با صدای بیپ بیپ موبایلتان متوجه آن می‌شوید. خودتان را به‌سختی از روی مبل تکان می‌دهید، موبایل را برمی‌دارید و به امید اینکه خبری از دوست و یا آشنایی برایتان آمده باشد به صفحه موبایل نگاه می‌کنید که نوشته است: چاره جلوگیری از ریزش موی شما را ما می‌دانیم، برای اطلاعات بیشتر با شماره ایکس ایکس ایکس تماس بگیرید.

مطمئناً شما هم تابه‌حال با چنین موقعیتی روبرو شده‌اید. حالا چه در خانه، چه در محیط کار یا در دانشگاه پیامک‌های تبلیغاتی مزخرف به سمت شما هجوم آورده‌اند و این کار را تا آنجا ادامه داده‌اند که شما مجبور به استفاده از کد غیرفعال کردن دریافت پیامک‌های تبلیغاتی شده‌اید.

چرا پیامک‌های تبلیغاتی مزخرف هستند؟

برای بررسی علت کسل‌کننده‌بودن پیامک‌های تبلیغاتی باید به دو نکته مهم توجه داشت: ۱. ظرفیت رسانه‌ای پیامک ۲. منتشرکننده پیام به‌وسیله پیامک.

بیایید و پیامک را در مقام یک رسانه با تلویزیون، رادیو، روزنامه و یا وب‌سایت مقایسه کنیم. با این مقایسه به‌راحتی به ظرفیت پایین رسانه‌ای پیامک پی می‌برید. در پیامک ما تنها می‌توانیم از کمتر از دویست حرف برای رساندن پیام خود استفاده کنیم (البته با صرف هزینه بیشتر می‌توانید تعداد حروف را افزایش دهید). در پیامک ما نمی‌توانیم از عکس، فیلم و حتی تصاویر متحرک استفاده کنیم و تمامی این موارد اشاره بر ظرفیت پایین رسانه‌ای پیامک دارد. این ظرفیت پایین دست طراح پیام را می‌بندد و باعث می‌شود که پیام خلق‌شده ساده و ساده‌تر و درنهایت به‌صورت بسیار کسل‌کننده‌ای برای مخاطب هدف نوشته شود.

ارزان بودن رسانه پیامک و راحتی فروش سامانه ارسال پیامک به‌صورت انبوه به مشتریان باعث شده است که هر بنگاه تجاری کوچکی از این رسانه برای منتقل کردن پیام خود استفاده کند. همه‌گیری استفاده از سامانه پیامک قطعاً آن را به‌عنوان یک کالای عمومی در نزد مشتریان خود نشان می‌دهد و این یعنی اینکه به تخصص خاصی برای استفاده از آن نیاز نیست (آیا شما برای استفاده از یخچال در خانه خود از متخصص کمک می‌گیرید؟)؛ ولی واقعیت ماجرا یک چیز دیگر است. برای استفاده از رسانه پیامک هم نیاز به یک تبلیغاتچی است و هر شخصی نمی‌تواند به‌خوبی از این رسانه استفاده کند.

توجه به یک نکته برای عدم استفاده از تبلیغاتچی‌های حرفه‌ای دراین‌بین می‌تواند جالب باشد و آن صرفه‌جویی‌های مالی بنگاه صاحب سامانه پیامکی است. قطعاً شخصی که با صرف هزینه بین صد تا سیصد هزار تومان یک شماره دوازده‌رقمی به خود اختصاص داده است و برای ارسال هر پیامک مبلغ ناچیزی می‌پردازد، تمایلی به پرداخت هزینه دیگری به یک تبلیغاتچی برای تهیه یک پیام حرفه‌ای ندارد و چون سامانه پیامکی را بسان یک کالای عادی فرض می‌کند، خود را هم در مقام یک تبلیغاتچی می‌بیند و با تهیه پیام‌های بدون هیچ‌گونه جذابیتی (به زبان دیگر، پیام در مقام خبر) آن را برای مردم ارسال می‌کند و بدون آنکه بداند مردم قبل از مطالعه پیامک آن‌ها، آن را حذف می‌کنند منتظر دریافت بازخورد از سوی مردم می‌نشیند.

آیا با توجه به ساختار پیامک، یک پیامک تبلیغاتی می‌تواند جالب هم باشد؟

به‌عنوان یک تبلیغاتچی نظر مثبتی راجع به پیامک‌ها دارم. چراکه هم رسانه‌ای ارزان است و هم راحت؛ یعنی برای استفاده از آن و انتقال پیام به‌وسیله آن نیازی به قوانین دست و پاگیر دولتی و نظارت‌های دقیق مسئولین ندارید. اگر صاحب فروشگاهی هستید که ناگهان تصمیم گرفته‌اید بعضی از اجناس خود را برای فردا و پس‌فردا با تخفیف عرضه کنید، قطعاً پیامک ابزار بهتری برای انتشار این پیام نسبت به تلویزیون و مجله است. شاید هم بودجه بازاریابی زیادی ندارید و می‌خواهید به همسایه‌های خود بگویید که یک تعمیرگاه در محله آن‌ها افتتاح کرده‌اید، قطعاً برای این مورد هم پیامک بهترین کانال انتخابی شما است؛ اما چگونه می‌توانید از ندیده شدن پیامتان در بین این انبوه پیامک‌های تبلیغاتی جلوگیری کنید؟

اجازه بدهید به دو پیام ساخته‌شده توسط همکاران خلاقم اشاره کنم که بدانید چگونه می‌توان از پیامک به بهترین شیوه ممکن استفاده کرد.

پیام اول برای یک پیتزافروشی بود که به این صورت ساخته شده بود «آیا می‌دانستید تابه‌حال پیتزا نخورده‌اید؟؟؟ پیتزا ایکس. خیابان شانزدهم، پلاک سه» و پیام دوم هم که برای یک کالای ژاپنی ساخته شده بود عبارت بود از «最长 的京杭运河京杭运 OFF%35 河北起北京南到 杭州纵贯京LED & LCD 津两市和冀، ۰۲۱XXXXXX» (البته من زبان ژاپنی بلد نیستم و متن ژاپنی فقط برای نشان دادن نوع پیام از یک متن ژاپنی دیگر کپی شده است).

در دو پیام بالا به نکاتی جالب برمی‌خوریم، بازی با واژه‌ها، غافل‌گیری مخاطب با زبان، ایجاد سؤال در ذهن مخاطب و …؛ و این‌ها نشان‌دهنده قدرت خلاقیت یک تبلیغاتچی با حداقل ظرفیت یک رسانه برای جذاب ساختن پیام است. پیشنهاد من این است که اگر می‌توانید از راهنمایی‌های یک تبلیغاتچی برای استفاده از سامانه پیامکی خود کمک بگیرید و یا حداقل آن‌قدر در نوشتن پیام به‌صورت جذاب آزمون‌وخطا کنید و بازخورد مخاطبانتان را بسنجید تا درنهایت به بهترین نتیجه ممکن در استفاده از سامانه پیامکی‌تان برسید.

آیا تبلیغات از طریق وایبر و دیگر نرم‌افزارهای پیام‌رسان هم به سرنوشت تبلیغات پیامکی دچار می‌شود؟

اگر شما هم یک تلفن هوشمند داشته باشید و نرم‌افزار وایبر یا هر نرم‌افزار پیام‌رسان دیگری را هم بر روی آن نصب کرده باشید، قطعاً پیام‌های وایبری را که برایتان فرستاده شده است، دیده‌اید. پیام‌هایی که تراکم آن نسبت به پیامک‌های تبلیغاتی کمتر و حجم نوشتاری آن بیشتر است؛ اما این پایان ماجرا نیست! برای روشن‌تر شدن موضوع بیایید نگاهی به صحبت‌های آقای خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات بیندازیم که پیش‌بینی کرده است تا پایان سال نودوچهار در حدود چهل میلیون کاربر اسمارت فون در ایران خواهیم داشت (در حال حاضر بیست میلیون نفر کاربر داریم).

اجازه بدهید من هم این حرف را تکرار کنم. چهل میلیون نفر که آمار نشان می‌دهد حدود ۸۵% آن‌ها افراد زیر چهل سال هستند؛ و این یعنی یک جامعه هدف بزرگ که با یک رسانه ارزان می‌توانیم به آن‌ها دست پیدا کنیم. شاید جالب‌تر باشد بدانید که استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسان مانند وایبر برای ارسال پیام علاوه بر آنکه محدودیت نوشتاری پیامک را ندارد، بسیار ارزان‌تر هم است.

جذابیت استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسان روزبه‌روز بالاتر می‌رود و طبق صحبت‌های مسئولین احتمالاً تا پایان سال با یک جامعه هدف چهل‌میلیون‌نفری روبرو هستم ولی آیا آن روزی می‌رسد که پیام‌های دریافتی برای مردم به‌وسیله نرم‌افزارهای پیام‌رسان هم مانند پیامک‌های تبلیغاتی کسل‌کننده باشند و بدون آنکه دیده شوند پاک شوند؟

بیایید به عاملی که باعث کسل‌کننده بودن پیامک‌های تبلیغاتی بودند باز نگاهی بیندازیم، یعنی ظرفیت رسانه‌ای و طراح پیام. مطمئناً ظرفیت رسانه وایبر و دیگر نرم‌افزارهای پیام‌رسان بسیار ارتقاءیافته‌تر از پیامک است. در طراحی پیام برای نرم‌افزارهای پیام‌رسان تبلیغاتچی دستش بسیار بازتر است. دیگر خبری از محدودیت در استفاده از حروف وجود ندارد. امکان استفاده از عکس و امکان لینک‌دهی به وب‌سایت منتشرکننده پیام همگی جزئی از قابلیت‌های نرم‌افزارهای پیام‌رسان هستند. در نرم‌افزارهای پیام‌رسان می‌توان از تصاویر متحرک استفاده کرد. همگی این امکانات ظرفیت بالای رسانه‌ای نرم‌افزارهای پیام‌رسان را به ما نشان می‌دهند اما همچنان مشکل دوم باقی است (شاید بهتر باشد بگویم که من فکر نمی‌کنم استفاده‌کنندگان از نرم‌افزارهای پیام‌رسان طی یک دگرگونی عظیم از تبلیغاتچی‌ها استفاده کنند) این گمان هم می‌رود که به خاطر ارزان‌تر بودن این رسانه کسل‌کننده بودن پیام‌های ارسالی وخیم‌تر شوند. مطمئناً یک تبلیغاتچی بهتر از یک فرد عادی می‌داند که چگونه یک پیام را خلق کند. او می‌داند که نبود محدودیت در استفاده از حروف ظرافت خاص خود را می‌طلبد و در صورت طولانی بودن پیام، مخاطب از پیام فرار می‌کند، او می‌داند چگونه از عکس‌هایی که در حافظه گوشی ذخیره خواهند شد استفاده کند، او می‌داند که چه پیام‌هایی نیاز به نشان دادن لوکیشن و چه پیام‌هایی نیاز به نمایش لینک وب‌سایتمان دارد. اجازه دهید برای بهتر دیده شدن پیامتان من هم حرف ویرجیل شاعر بزرگ روم باستان را برای شما تکرار کنم که می‌گوید از یک متخصص پیروی کن.

(15)

https://telegram.me/businesstrend
تورج تاج تورج تاج پژوهشگر حوزه تبلیغات و بازاریابی و مدیر یک شرکت بازاریابی/تبلیغاتی است. او به رادیوهای مستقل اینترنتی، داستان‌های صادق چوبک، فیلم‌های امیر نادری و شعرهای مهدی اخوان ثالث علاقه دارد.

Comment(3)

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.