Home دریچه ارتباطات بازاریابی: برقراری ارتباط با تمام ذهن
ارتباطات بازاریابی: برقراری ارتباط با تمام ذهن
3

ارتباطات بازاریابی: برقراری ارتباط با تمام ذهن

240
3

زمانی‌که به خلق یک ارتباط بازاریابی می‌پردازید نیاز دارید ببینید مشتریان فعلی یا بالقوه چگونه به ارتباطات بازاریابی شما پاسخ می‌دهند. بدین منظور شما نیاز دارید یک درک اولیه از مغز انسان داشته باشید. اساساً مغز انسان دارای سه بخش است:

  • نیم‌کره چپ: بخش تحلیل‌گر و منطقی انسان است.
  • نیم‌کره راست: بخش شهودی و خلاق مغز انسان است.
  • مغز تحتانی: این بخش در حقیقت پایگاه ذخیره عوامل احساسی است.

سه بخش مغز

تمام انسان‌ها ترکیبی از تفکرات و احساسات هستند. این تفکرات از نیمکره‌های چپ و راست انسان ناشی می‌شوند، در حالی که احساسات از مغز تحتانی ذهن ریشه می‌گیرد. برای برقراری ارتباطات کامل و غنی با مشتریان فعلی و بالقوه شما نیاز دارید مردم را وادار به تفکر نمایید، و همچنین نیاز دارید بین تفکر و احساس، توازن برقرار کنید. همه ارتباطات بازاریابی نمی‌توانند تمام بخش‌های مغز را تحت تأثیر قرار دهند، اما ارتباطات بازاریابی فوق‌العاده می‌توانند اثرات ماندگاری بر جای بگذارند.

البته شما نیاز دارید بخشی از مغز را انتخاب و پیام خود را از آن طریق وارد ذهن نمایید. هرکدام از سه بخش مغز می‌توانند دروازه ورود شما به ذهن مردم باشند. شما باید تصمیم بگیرید که بر اساس مخاطبان هدف کدام بخش‌ها اثرگذاری بیشتری دارند. برای مثال، اگر شما قصد فروش تجهیزات صنعتی به یک خریدار تحلیل‌گر و متفکر را دارید، نیاز دارید نیم‌کره چپ او را تحت تأثیر قرار بدهید. در این حالت می‌توانید به او یک چارت بزرگ، اطلاعات درخشان و خاص در مورد عملکرد خود و یا اطلاعات واقعی در مورد محصول ارائه دهید. اما اگر قصد فروش خدمات سفر به جزایر کارائیب را داشته باشید باید سمت راست مغز او را مخاطب قرار دهید. در این حالت برای ایجاد جذابیت احتمالاً از عکس یک خانواده خوشحال استفاده خواهید کرد که در ساحل مشغول بازی هستند یا می‌توانید از یک عکس دیگر استفاه کنید که نیمکره بازیگوش مغز یعنی نیم‌کره راست مغز را مخاطب قرار دهد.

به عنوان مثال، روش کار شما می‌تواند اینگونه باشد. یک بازاریابی خلاق، مغز تحتانی را به عنوان دروازه ورود به ذهن انتخاب می‌کند و پیام خود را به نحوی ایجاد می‌نماید که بتواند هر سه بخش مغز را خطاب قرار دهد.

یک فیلم ویدیویی کوتاه در وب‌سایت شرکت را تصور نمایید که یک تکه کیک خوشمزه را بر روی یک ظرف به نمایش می‌گذارد که در کنار آن یک کرونومتر در حال حرکت است و زمانی که کرونومتر به صفر برسد یک توله‌سگ وارد صحنه می‌شود و می‌جهد و آن تکه کیک را با دو گاز بزرگ می‌بلعد. سپس صدای یک مرد و زن به گوش می‌رسد که به  شما می‌گوید: «اجازه ندهید این فرصت از بین برود! فقط سه روز دیگر تا پایان فروش بهاره باقی مانده است.»

این آگهی تبلیغاتی اینترنتی، ابتدا مغز تحتانی را مخاطب قرار می‌دهد (زیرا بزاق دهان شما با دیدن کیک خوشمزه ترشح می‌شود)، سپس بخش میانی یعنی بخش شوخ طبعی در سمت راست مغز و سپس یک پیام اطلاع‌رسانی به شما می‌دهد که نیم‌کره چپ مغز شما می‌تواند آن را درک کند و به خاطر بسپارد.

مغز تحتانی را به عنوان دروازه ورودی فراموش نکنید. این یکی از بهترین روش‌ها برای جلب توجه برای ارتباطات بازاریابی شماست و سپس می‌توانید به بخش‌های پر مشغله ذهن مشتریان بالقوه خود وارد شوید.

منبع: Marketing For Dummies, Alexander Hiam, Wiley, 2014

(ترجمه این کتاب توسط دکتر محمدرضا ابراهیمی و دکتر سروناز سلیلی انجام شده و در سال 94 به بازار خواهد آمد.)

(240)

 
https://telegram.me/businesstrend
محمدرضا ابراهیمی دکتری مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی، مشاور بازاریابی و سخنران سمینارهای مدیریتی

Comment(3)

  1. سلام
    مرسی عالی بود لطفابفرماید روشهای بازریابی و متدهای شناخت بیشتر مشتری بخصوص در زمینه مواد غذایی چیست؟

     
    1. خانم مریم سوال شما خیلی کلی است و نمی شود به ان پاسخ روشن، کامل و تحدید شده ای داد، اما اگر شما در صنعت غذایی فعال هستید و می خواهید به بهترین نحوه ممکن نیاز مشتریان تان را بر طرف نمایید بنده به شما مطالعه مبحث STP در علوم بازاریابی را پیشنهاد می کنم. شما با مطالعه این مبحث می توانید بخش مورد نظرتان در بازار، گروه مشتریان هدف و جایگاه مورد نظر برای محصولات خود را بیشتر و بهتر بشناسید و با تحلیل محصولات خود و رقبا نقطه مناسبی برای عرضه محصولات تان پیدا کنید.
      در ارتباط با تحلیل رفتار مصرف کننده هم بنده پیشنهاد می کنم سراغ مطالعه و شناخت رفتار مشتری نروید چرا که صنعت غذایی به دلیل قیمت پایین محصولات و مدل شناخته شده برای رفتار خریداران این بازار و اهمیت عرضه در این صنعت، از ساختار مشخصی برخوردار است و جزء در شرکت هایی با سرمایه گذاری کلان و دید بلند مدت، شناخت رفتار مشتری و سعی در شکل دهی این رفتار از طریق تبلیغات و روابط عمومی هزینه بر و کم بازده خواهد بود. بجای مطالعه و فهم رفتار مصرف کننده بنده به شما شناخت محصول و ویژگی های ان و همچنین شناخت رفتار عرضه کنندگان خرد را پیشنهاد می کنم که هم کارایی بالاتری برای سرمایه گذاری شما دارد و هم باعث کوتاه شدن بازگشت سرمایه شما در بازار می شود.

       
  2. باتشکر مطالبتون بسیار مفید هستند درمورد بازاریابی مصالح ساختمانی اگر روش خاصی مورد نیاز است بفرمائید ممنون میشم

     

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.