Home دریچه ۱۰ درس بزرگ بیزینسی از سال ۲۰۱۴
۱۰ درس بزرگ بیزینسی از سال ۲۰۱۴
1

۱۰ درس بزرگ بیزینسی از سال ۲۰۱۴

42
1

در سالی که گذشت، با سؤالات سختی روبرو شدیم: زندگی شخصی، خانواده و زندگی شغلی کجا با هم تداخل پیدا می‌کنند؟ بیزینس ها چطور روی جهان تأثیر مثبت می‌گذارند؟ در چه قسمتی از کارمان به دنبال معنا بگردیم؟

این درس‌ها فقط نصیحت‌هایی نخ نما شده نیستند بلکه تجربیاتی به دست آمده توسط افرادی هستند که مدت‌ها با این سؤالات سر و کله زده‌اند و هنوز هم شاید درگیر این باشند که چه چیزی جواب می‌دهد و چه چیزی جواب نمی‌دهد. رهبری خلاقانه و هوشیارانه با راه حل‌های تر و تمیز به دست نمی‌آید ولی به هر حال در حال پیشرفت است.

سال ۲۰۱۴ را در این مطلب از فیسبوک گرفته تا پیکسار و استارتاپهایی که به تازگی در حال شکل‌گیری‌اند، مرور کنید و ببینید که داستان شما در کجای آن قرار می‌گیرد.

درس ۱. با انسان‌ها مثل انسان رفتار کنید: از نوآوری بزرگ نتفلیکس در مدیریت منابع انسانی

تم تکرارشونده سال قبل برقراری تعادل بین کارآفرینی موفق و کار خیر اجتماعی بود. دو ایده‌ای که گاهی اوقات به نظر مخالف می‌رسند. قبل از کمک به صلح جهانی، شرکت‌ها تشویق می‌شوند که خیلی ساده اول با کارکنان خودشان خوش‌رفتاری کنند. فعالیت‌های منابع انسانی نتفلیکس – مثل تکریم متقاضیان استخدام به جای محدود کردن آنان- راهنمایی است برای هر کسب‌وکاری که می‌خواهد با کارکنانش مثل انسان‌های خوب رفتار کند.

درس ۲. به خود اجازه دیوانگی بدهید: از طرح Spotify برای اینکه چرا پروژه‌های جانبی باید دیوانه وار باشند.

آیا «به خود اجازه دیوانگی بدهید» می‌تواند ذکر ساختارشکنانه و پیش‌رونده سال ۲۰۱۵ باشد؟ مدیر طراحی Spotify به خطرات جانبی اعتقاد دارد- چه کارآفرینانی که روی چرخ‌های ماشین کسان دیگری می‌چرخند و چه نوآورانی که روی پای خودشان ایستاده‌اند- ولی فقط اگر آن گام به نظر آن‌ها منطقی برسد. وی می‌گوید: «تمام این تردیدها می آیند، مسائل را پیچیده می‌کنند و پروژه‌هایی را که می توانستند به چیزهای خوبی تبدیل شوند از بین می برند. وقتی شما فقط روی برداشتن گام اول متمرکز باشید، یا حتی روی آن گام درست بعدی که چیزها را در حرکت نگاه می دارد، از خودتان تمام این سؤالات را نمی پرسید.»

درس ۳. ثابت کنید که همه در اشتباه هستند: از زنی که در حال تلاش برای تغییر صنعت کارت‌های اعتباری است.

یک روند رایج دیگر در سال قبل: زنان در جایگاه رهبری. شرکت تأسیس شده توسط سانیرا مادانی با نام Fattmerchant روح رهبری قدرتمند را مجسم می‌سازد: وقتی ایده‌هایش نادیده گرفته شدند، او خودش موضوع را به دست گرفت. خودش می‌گوید: «صاحبین شرکت قبلیم که هر دو مرد بودند، به من گفتند که ایده ام احمقانه است. آن‌ها نخواستند که از آن حمایت کنند. من رفتم و خودم آن را انجام دادم و صد در صد مطمئنم که آن‌ها حالا از آن تصمیم خود پشیمانند.»

درس ۴. خانواده و شغل می‌توانند با هم خوب باشند: از شرکت تکنولوژی با این ایده جدید که داشتن بچه نباید زندگی شغلی شما را خراب کند.

امسال بارها و بارها بحث خانواده و شغل را انجام داده‌ایم: آیا ممکن است که هر دو را داشته باشیم یا اینکه باید یکی را بر دیگری اولویت دهیم؟ در شرکت نرم‌افزاری Palo Alto مدیرعامل شرکت سابرینا پارسونز اجازه می‌دهد تا این دو دنیا با هم درآمیزند. وقتی درهم ریختگی در زندگی خانوادگی روی کار شما تأثیر می‌گذارد، وقت آن است که در سیاست‌هایتان تجدیدنظر کنید. وی می‌گوید: «من به همه می‌گویم که به کارمندان غذای آنچنانی و میز فوتبال دستی و امکانات اینچنینی ندهید. شما باید به چیزهایی واقعی فکر کنید که برای کارمندان اهمیت دارد و به شما اجازه دسترسی مجدد به استعدادی که در حال از دست دادنش هستید، می‌دهد.»

درس ۵. بزرگ‌ترین ماهی همیشه بهترین ماهی نیست: از چرا پیشنهاد اپل را به قصد راه‌اندازی یک استارتاپ رد کردم.

اگر شرکت اپل امروز با شما تماس بگیرد و به شما پیشنهاد کار دهد با چه سرعتی میزتان را جمع کرده و اولین پرواز را به سمت کوپرتینو (محل استقرار شرکت اپل) رزرو می‌کنید؟ جوزف پیگاتو در این شرایط انتخابی کرد که از بیرون به نظر دیوانگی می‌رسد: او یک استارتاپ کوچک را به غول دنیای تکنولوژی ترجیح داد. او توصیه می‌کند که قبل از آنکه وارد مراتع سبزتر شوید، برای کاری که انجام می‌دهید همه چیزتان را بدهید. وی می‌گوید: «وقتی کار به کار شباهتی ندارد، کیفیت زندگی نزول می کند.»

درس ۶. پیام خود را ساده نگاه دارید: از مدیر ارتباطات تکنولوژیک فیسبوک که بهترین توصیه روابط عمومی ای که تا حالا شنیده‌اید را به شما می‌گوید.

روابط عمومی می‌تواند صنعتی گیج‌کننده و پیچیده باشد. کارین مارونی مدیر ارتباطات تکنولوژیک فیسبوک (و مؤسس سابق آژانس PR) برندینگ را تقبیح کرده و قوانین را به ایده‌های ساده توسعه می‌دهد. او می‌گوید: «اگر پیام شما به طرز غیر قابل باوری ساده نباشد، در حال غفلت کردن هستید.» فرهنگ پشت صحنه فیسبوک هم ارزش مطالعه کردن را دارد.

درس ۷. مشکلات را به شکل خلاقانه حل کنید: از مدیرعامل پیکسار اد کتمول در مورد چگونگی اداره یک کسب‌وکار خلاق.

در میان جلسات توفان فکری پر از خنده و تیم‌های عقل محور که به خوبی سرهم شده‌اند، پیکسار مثالی است از اینکه چطور بتوانیم شرکتی کارا و خلاق بسازیم بدون آنکه شور و شعف ابتدای شروع آن را از دست بدهیم. ولی این اتفاق با معجزه نمی‌افتد. وی می‌گوید: «تمام چیزی که همه می‌بینند محصول نهایی است و تقریباً یک خیال رمانتیک در مورد آنچه که شما را به آنجا می‌رساند وجود دارد. وقتی برای بار اول کاری را انجام می دهیم، این داستانها همه بیهوده هستند.»

درس ۸. کنجکاو بمانید و با خود صادق باشید: از اینکه مدیرعامل جدید Patagonia چگونه سودآوری را در عین تلاش برای نجات جهان بالا می‌برد.

رز مارکاریو شغلش را در یک شرکت خصوصی ترک کرد تا به عنوان مدیر مالی Patagonia مشغول به کار شود و پنج سال بعد در سال ۲۰۱۳ به مدیرعاملی رسید. او وقتی وارد این شرکت شد که متوجه شد چیزی در کارنامه شغلی‌اش کم است. صنعتی که دید کاملاً یک‌طرفه به موفقیت داشت: سود. وی می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که شما بتوانید مشکلات را حل کنید مگر اینکه در مورد آن‌ها کنجکاو باشید. برای من، این خاصیتی طبیعست که شما باید داشته باشید. در مورد کسب‌وکارتان، همکارانتان و چالشهایتان. این کمک می‌کند که شما به رهبری بهتر تبدیل شوید.»

درس ۹. بخش احساسی قضیه را فراموش نکنید: از اینکه چرا هوش هیجانی در جذب نیروی انسانی از چیزی که شما فکر می‌کنید مهم‌تر است.

در محل کار، ما علاقه داریم تا جزئیات سخت زندگی خارج از نقش‌هایمان را نادیده بگیریم. مدیریت احساسات سخت است. چه در خودمان و چه به‌خصوص در دیگران. ولی اگر برنامه دارید تا در سال جاری جذب نیرو انجام دهید، توجه کنید که هوش هیجانی می‌تواند شما را در سال پرتلاطمی که پیش رو دارید نجات دهد.

درس ۱۰. برای یاد گرفتن به فرصت‌ها حمله کنید: از درس‌هایی در مورد رشد فراگیر از کسی که مهندسی را در دراپ باکس و فیسبوک متناسب‌سازی کرد.

به شکلی ایده آل، شرکت شما به شکلی که خوابش را هم نمی‌دید- یا در خواب می‌دیدید که همین طور شود- در حال اوج گرفتن است. در مقطع خاصی، باید بزرگ‌تر شوید و تیم بزرگ‌تری بسازید. به هر حال، مهندس آدیتایا آگروال برای شما نصیحتی دارد: «به افراد در همان ابتدا فرصت یادگیری و پریدن در دل کسب‌وکار بدهید تا آن‌ها خودشان در نقشهایشان تبدیل به متخصص شوند.»

 منبع: FastCompany

(42)

https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

Comment(1)

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.