Home دریچه راهنمای کامل ساخت برند شخصی شما – قسمت اول: شما چه کسی هستید؟
راهنمای کامل ساخت برند شخصی شما – قسمت اول: شما چه کسی هستید؟
1

راهنمای کامل ساخت برند شخصی شما – قسمت اول: شما چه کسی هستید؟

227
1

این نوشته قسمت اول از  راهنمای گام‌به‌گام ساخت برند شخصی متمایز و دلخواهتان است.

برند شخصی شما چیزی است که شما را از سایر آدم‌ها در این دنیا متمایز می‌کند. برند شخصی را می‌توان تصویری از شما شامل مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌هایتان دانست که بعد از شنیدن نام شما، در ذهن آشنایانتان پدیدار می‌شود.

در این نوشته و نوشته‌های بعدی، سعی خواهیم کرد شما را گام‌به‌گام در مسیر ساخت برند شخصی متمایز و دلخواهتان یاری کنیم.

اولین گام در ساخت برند شخصی‌تان این است که افکارتان را منظم کنید و چشم‌اندازتان را به‌وضوح مشخص کنید؛ یعنی مشخص کنید که دوست دارید چطور نزد دیگران به نظر بیایید و اینکه دوست دارید زندگی حرفه‌ای و شخصی‌تان به چه شکل باشد.

شما چه کسی هستید؟

«فونداسیون و سنگ بنای برند شخصی بر حقیقی و اوریجینال بودن شما قرار گرفته است، اینکه بتوانید آن صفات انسانی که هویت، شخصیت و کاراکتر شما را شکل می‌دهد مشخص کنید و درنهایت خودِ حقیقی و متمایزتان را پیدا کنید.»

گام اول – ارزش‌هایتان را مشخص کنید.

ارزش‌هایتان را مشخص کنید.ارزش‌های شما مهم‌ترین مفاهیم در زندگی‌تان هستند؛ می‌توان گفت ارزش‌های شما مواردی هستند که شما موقع تصمیم‌گیری‌های مهم، آن‌ها را در نظر می‌گیرید.

فرض کنیم ارزش‌های فردی شامل موارد زیر باشد:

خانواده، رشد شخصی، پول و دوستان

این‌ها مهم‌ترین مفاهیم زندگی آن فرد هستند. زمانی که او با یک تصمیم مهم مانند انتخاب شغل مواجه شود، در ذهن خودش به ارزش‌هایش رجوع خواهد کرد. او احتمالاً از خودش خواهد پرسید:

«بهترین انتخاب من کدام است که بیشترین رضایت خاطر را ازلحاظ ارزش‌هایم فراهم می‌آورد؟»

هیچ محدودیتی برای مواردی که در لیست ارزش‌هایتان قرار می‌دهید قائل نشوید، برای پیدا کردن آن‌ها، دنبال آدم‌ها، احساسات و موقعیت‌هایی بگردید که با آن‌ها شما احساس شادی می‌کنید، معمولاً ارزش‌هایتان را همان حوالی پیدا می‌کنید!

گام دوم – ارزش‌هایتان را اولویت‌بندی کنید.

ارزش‌هایتان را اولویت‌بندی کنیدزمانی که ارزش‌هایتان را لیست می‌کنید، متوجه خواهید شد همه آن‌ها برای شما یکسان نیستند.

پس لازم است لیستتان را اولویت‌بندی کنید. برای این کار باید از خودتان بپرسید در موقعیت‌های خاص، مانند همان انتخاب شغل، شما به کدام موارد اهمیت بیشتری خواهید داد؟

به‌عنوان‌مثال، فرد فرضی داستان ما در لیست بالا، قبل از هر چیز خانواده‌اش را در نظر خواهد گرفت، آیا به آن‌ها نزدیک خواهد بود؟ آیا شغل جدید به روابطش آسیب نخواهد رساند؟ سپس او در نظر خواهد گرفت که با شغل جدید آیا او و مهارت‌هایش رشد خواهند کرد و …

فراموش نکنید هدف از ساخت برند شخصی این نیست که بیشتر دیده شوید و یا شغل بهتری پیدا کنید، برند شخصی قبل از هر چیز درباره پیدا کردن شادی در زندگی حرفه‌ای و شخصی‌تان است.

همه ما آدم‌های زیادی را می‌شناسیم که ازلحاظ شغلی بسیار موفق‌اند ولی زندگی خانوادگی رضایت‌بخشی ندارند و یا بالعکس. اگر می‌خواهید جزو آن آدم‌ها نباشید، باید ارزش‌هایتان را پیدا و اولویت‌بندی کنید.

گام سوم – اشتیاق‌هایتان را پیدا کنید.

اشتیاق‌هایتان را پیدا کنیداشتیاق شما کاری است که شما مایلید با وقت خود انجام دهید و از انجام آن خسته نمی‌شوید! ممکن است بعضی از اشتیاق‌های شما با ارزش‌هایتان مشترک باشند، ولی به‌طورکلی آن‌ها فرق می‌کنند.

مثلاً ممکن است خانواده یکی از ارزش‌های شما باشد و بیرون رفتن با همسرتان یا گذراندن وقت با بچه‌هایتان یکی از اشتیاق‌های شما باشد.

اشتیاق شما چیزی است که شما را علاقه‌مند می‌کند و کنجکاوی‌تان را برمی‌انگیزد، اشتیاق شما کاری/چیزی است که خود شما سراغش می‌روید، بدون اینکه به شما پولی بابت آن کار بپردازند، حتی گاهی اوقات شما خودتان هم هزینه می‌کنید تا به اشتیاقتان برسید!

شما باید اشتیاق‌هایتان را پیدا کنید تا بتوانید فعالیت‌هایی که بیشترین رضایت خاطر را برای شما فراهم می‌آورند پیدا کنید.

نکته طلایی در ساخت یک برند شخصی موفق و شاید بتوان گفت رمز شادی همین‌جا است! اشتیاق‌هایتان را پیدا کنید و هدفتان را این قرار دهید که تا می‌توانید آن‌ها را در زندگی حرفه‌ای و شخصی‌تان تجربه کنید.

اشتیاق‌ها می‌توانند شخصی یا حرفه‌ای باشند، شما باید هر دو نوع آن‌ها را پیدا کنید.

به‌عنوان‌مثال ممکن است اشتیاق‌های فردی به شکل زیر باشد:

اشتیاق‌های حرفه‌ای: طراحی- فنّاوری – گوشی‌های هوشمند

اشتیاق‌های شخصی: خانواده – مسافرت طبیعت

اگر اشتیاق‌های این فرد را به همراه ارزش‌هایش در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم این فرد دوست دارد در 5، 10 یا 20 سال آینده کجا باشد و مشغول چه کاری. زمانی که اشتیاق‌هایتان را پیدا کنید، کم‌کم برایتان واضح می‌شود که مناسب چه شغلی هستید، شغلی که انجامش شادتان خواهد کرد!

مثلاً می‌توانیم بگوییم فرد فرضی نوشته ما اگر شغلی در رابطه با طراحی گوشی‌های هوشمند برای یک شرکت مرتبط با گردشگری داشته باشد و این شغل زمان کافی برای ارتباط او با خانواده‌اش برایش به جا بگذارد بسیار خوشحال خواهد بود!

گام چهارم – خصلت‌ها و شخصیتتان را بهتر بشناسید.

خصلت‌ها و شخصیتتان را بهتر بشناسیدخصلت‌های شما، ویژگی‌های خاص شما هستند که شخصیتتان را شکل می‌دهند.

تئوری‌های متفاوتی در رابطه با شناخت طبع و خصلت‌های انسان وجود دارد. Big Five و MBTI دو مورد از مشهورترین و معتبرترین آزمون‌های شناخت خصلت‌ها است.

مطالب زیادی در مورد MBTI و Big Five موجود است و توضیح این تئوری‌ها و آزمون‌هایشان از حوصله این نوشته خارج است، اما در اهمیت آزمون‌ها همین بس که به‌عنوان‌مثال MBTI سال‌هاست که در کشورهای توسعه‌یافته در انتخاب رشته دانشگاهی، در مشاوره‌های روانشناسی و حتی در مصاحبه‌های استخدامی افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آزمون MBTI نیز به فارسی در ایران ذهن و به انگلیسی در HumanMetrics قابل‌دسترسی است.

نسخه‌ای از آزمون Big Five را از Personality Psychology Tests می‌توانید ببینید.

دقت داشته باشید این‌ها آزمون شخصیت‌شناسی نیستند، شخصیت شما کاملاً متمایز از هر انسان دیگری بر روی این کره است، ولی بعضی خصلت‌ها هستند که ما با آن‌ها به دنیا می‌آییم و در زندگی ما بسیار مهم هستند؛ مانند اینکه شما درون‌گرا هستید یا برون‌گرا، منطقی هستید یا احساسی و … .

شناخت خودتان از این منظر، می‌تواند بسیار در ساخت برند شخصی‌تان شما را یاری کند.

گام پنجم – با خانواده، دوستان و همکارانتان صحبت کنید.

با خانواده، دوستان و همکارانتان صحبت کنیدتا اینجا شما کارهای زیادی انجام داده‌اید و خیلی بهتر خودتان را شناخته‌اید! اما به‌احتمال‌زیاد آن تصویری که دیگران از شما دارند تا حدودی با آنچه خودتان در مورد خودتان یافته‌اید متفاوت است.

پس خوب است که بفهمید دیگران در مورد شما چه فکر می‌کنند!

از خانواده، دوستان و همکارانتان بخواهید به شما بگویند یا برایتان بنویسند که در مورد شما چه فکر می‌کنند و چه تصویری از شما دارند، از آن‌ها بخواهید چند ویژگی که با شنیدن نامتان به ذهنشان می‌رسد به شما بگویند.

همچنین از آن‌ها بپرسید که فکر می‌کنند ارزش‌های شما چه هستند؟ اشتیاق‌های شما چطور؟

اگر این اطلاعات را به دست بیاورید، می‌توانید بفهمید که تصور بقیه از شما چیست و در کدام موارد با شخصیتی که دوست دارید به آن شناخته شوید متفاوت است و می‌توانید ریشه این تفاوت‌ها را بیابید و درنهایت خودتان را بهبود بدهید.

ممکن است شما پیش خودتان بگویید اینکه خودم در مورد خودم چه فکر می‌کنم اهمیت دارد، اما فراموش نکنید درنهایت برند شخصی شما تصویری است که دیگران از شما دارند، نه تصویر خودتان از خودتان! پس حتماً این مرحله را انجام دهید، بازخورد دیگران حیاتی است!

[mk_divider style=”double_dot” divider_width=”full_width” margin_top=”4″ margin_bottom=”4″]

منتظر نوشته‌های بعدی باشید.

این نوشته و نوشته‌های بعدی از این سری، اقتباسی آزاد و با دخل و تصرف از مجموعه The Complete Guide to Building Your Personal Brand نوشته Neil Pattern و Aaron Agius است.

(227)

 
https://telegram.me/businesstrend
مهدی صادقپور مهدی دانش‌آموخته مهندسی مکانیک و دانشجوی سال آخر MBA دانشگاه بین‌المللی امام خمینی است. علاقه حرفه‌ای مهدی، کارآفرینی و Mentorship است و او در حال حاضر مشغول راه‌اندازی اولین استارتاپ خود است که با برند 1stquest در زمینه گردشگری فعالیت خواهد کرد. او علاقه‌مند به سفر، شادی و هیجان دسته‌جمعی، فیلم و سریال و انواع بازی‌هاست!

Comment(1)

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.