Home دریچه چگونه از پیام کوتاه برای بازاریابی پیامکی استفاده کنید؟
چگونه از پیام کوتاه برای بازاریابی پیامکی استفاده کنید؟
5

چگونه از پیام کوتاه برای بازاریابی پیامکی استفاده کنید؟

40
5

با نفوذ هر روزهٔ تلفن‌های همراه، دور از ذهن نیست که سرویس پیام کوتاه یا SMS ابزاری مؤثر در بازاریابی به حساب آید.گذشته از این، آمارها نیز نشان از درصد خوانده شدن بالای آن‌ها دارند:

 عموماً ۹۸ درصد پیام‌های کوتاه خوانده می‌شوند و زمان متوسط پاسخگویی به آن‌ها حدوداً ۹۰ ثانیه است (در مقابل زمان پاسخگویی ۲.۵ روزه ایمیل‌ها)

در آمریکا ۷۵ درصد مردم ترجیح می‌دهند که تبلیغات از طریق پیام کوتاه برای آن‌ها ارسال شود و ۷۰ درصد آن‌ها نیز علاقه دارند تا کوپن‌های تخفیف مربوط به بیزینسهای محبوبشان را از طریق موبایل دریافت کنند و کوپن‌های اس ام اسی بیشتر احتمال نقد شدن و به اشتراک گذاشته شدن نسبت به کپنهای روزنامه‌ای یا ایمیلی دارند. به علاوه، مشتریان از دریافت کمپینهای بازاریابی پیامکی فقط در کمتر از ۵ درصد موارد انصراف داده‌اند.

خب حالا می‌خواهیم بحث کنیم که چطور پیامک را در فعالیت‌های بازاریابی خود بگنجانید. برخی از راه‌های اصلی که می‌توان از بازاریابی پیامکی در کسب‌وکارهای مختلف استفاده کرد عبارت‌اند از:

فضاهای خالی را پر کنید.

اگر رستوران یا مغازه‌ای دارید احتمالاً با روزهایی مواجه هستید که آرام‌تر از روزهای دیگر فعالیتتان هستند. اگر میزهایی خالی یا روزهایی با فروش پایین دارید، فرستادن یک پیامک حاوی پیشنهادهای  انگیزشی برای محدوده نزدیکتان می‌تواند طی چند دقیقه اوضاع را عوض کند. مثلاً:«سلام آقای نظری. من احمدی هستم از رستوران آبی. امشب به همراه یک میهمان به رستوران ما تشریف بیاورید و نوشیدنی هایتان را مهمان ما باشید. منتظر دیدار شما هستیم.»

تولید سرنخ فروش.

می‌توانید یک کلیدواژه تعریف کرده و همه جا آن را تبلیغ کنید- منوها، پوسترها، پنجره مغازه و تبلیغات کاغذی و روی وب‌سایتان-. این به مشتریان فرصت می‌دهد تا عضو لیست ایمیل‌های شما شوند و تعداد زیادی سوژه تماس جدید را فراهم کنند و کار دشوار پر کردن دیتابیس شما را به عهده گیرند.

دلیلی برایشان بیاورید تا سریع‌تر ثبت‌نام کنند. این دلیل می‌تواند عضویت در باشگاه مشتریان VIP و یا پیشنهادهای تخفیف و برنامه‌های انگیزشی باشد.

به یک چشم بر هم زدن شما شخص جدیدی را جذب کرده‌اید که می‌خواهد در مورد محصول یا خدمت شما بیشتر بداند.مثلاً بنویسید :« کلمه غذا را به ۱۲۳۴۵ ارسال کنید تا اخبار مرتبط با پیشنهادها و به روز رسانیهای جدید را دریافت کنید.»

خدمات به مشتریان.

همیشه موضوع تولید مشتریان جدیدتر نیست. بلکه حفظ  مشتریانی که از قبل دارید و حفظ کیفیت بالای خدماتتان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یک پیام خوشامدگویی در شروع اقامت در یک هتل یا پیغامی جمع و جور پس از پایان یک سفر می‌تواند واقعاً تجربه عمومی یک مشتری از اقامتش در هتل را بهبود بخشد. مثلاً:« جناب آقای نظری. امیدواریم لحظات خوشی را در حین اقامتتان در هتل آزادی سپری کرده باشید. اگر نظری در مورد شیوه های بهبود خدماتمان به شما دارید خوشحال خواهیم شد که آن را در اختیار ما بگذارید. سفر خوشی را برای شما آرزومندیم.»

تأیید رزرو.

با یک پیام کوتاه رسیدن یک بسته سفارشی، وقت رزرو شده دکتر یا خرید یک بلیت را مورد تأیید قرار دهید. همه افراد دوست ندارند که وارد ایمیل خود شده و آن تأییدیه را در بین ایمیل‌های پوشه اسپم پیدا کنند. با این شیوه همه اطلاعات مهم مورد نیاز آن‌ها به سرعت و با کمترین صرف انرژی در دسترس آن‌هاست. مثلاً:« جناب آقای نظری. بلیت مورد نظر شما رزرو شد. لطفا کد 3524 را در هنگام ورود اعلام نموده و از نمایش لذت ببرید.» 

برگزاری رویدادها.

اگر در حال برنامه‌ریزی یک رویداد مهم هستید زمان برای شما بسیار مهم بوده و اطمینان یافتن از حضور افراد در اولویت قرار دارد. مسیر رسیدن به محل یا لینک نقشه محل رویداد را قبل از شروع آن برای آن‌ها ارسال کنید. اگر برنامه‌ها در لحظه آخر تغییر کرد می‌توانید با تنها یک کلیک بدون نگرانی از اینکه آن‌ها به موقع از آن مطلع نمی‌شوند آن‌ها را باخبر کنید. مثلاً:« سلام آقای نظری. مرکز همایشهای برج میلاد کاملا آماده حضور شماست. روی لینک زیر کلیک کنید تا مسیر مناسب را پیدا کنید. ساعت 7:30 شما را ملاقات خواهیم کرد. با تشکر، تیم برگزاری.»

البته علیرغم جذابیت پیام کوتاه، بازاریابان باید مطمئن باشند که مشتریانشان می‌خواهند پیام کوتاه دریافت کنند. اگر شما پیامی را بفرستید که مشتری نمی‌خواهد دریافت کند، بیشتر از آنکه به کسب‌وکار خود سود برسانید آن را متضرر کرده‌اید. در حقیقت طبیعت شخصی تلفن‌های همراه حکم شمشیر دو لبه را برای بازاریابان دارد. رسیدن به دست هدف را برای شما گارانتی می‌کند ولی یک پیام نامربوط و ناخواسته می‌تواند در حکم تهاجم به فضای شخصی افراد تلقی شود.

برای از بین بردن این خطر بازاریابان باید از مشتریان بخواهند و آنان را ترغیب کنند که خود عضو لیست ارسال پیام آن‌ها شوند، احتمالاً با استفاده از مشوق‌هایی مثل تخفیفات و پیشنهادهای ویژه. تشکیل لیستی جهت عضویت مشتریان برای ارسال پیام امری ضروری است. هر چند که بسیاری از بازاریابان در حال حاضر این کار را انجام نمی‌دهند.

همچنین مهم است به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک کسب‌وکار می‌خواهید روی یک شخص کار بازاریابی را انجام دهید و نه یک شماره تلفن! مهم‌ترین موضوع اعتمادسازی است. فرآیند ثبت‌نام باید شفاف باشد و کاربر باید بداند که چرا این کار را انجام می‌دهد و دادن این اجازه به کسب‌وکار شما به چه معنی است. درگیر کردن مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی ترجیحات افراد موجود در دیتابیس خود را درک کرده و به آن احترام گذاشتید، روابط رو در روی شما شکوفا خواهد شد.

به همین ترتیب، بازاریابان باید مطمئن باشند که همیشه راهی را برای خروج مشتریان از لیست به خواست خودشان قرار دهند. ممکن است اینکه کسی تصمیم بگیرد دیگر جزء کسانی که پیشنهادهای شما را دریافت می‌کنند نباشد باعث جریحه‌دار شدن غرور شما شود ولی اگر این امکان را به مشتریان ندهید اعتبار شما بیشتر زیر سؤال می‌رود. روی آن‌هایی که لغو ثبت‌نام می‌کنند متمرکز نشوید، انرژی خود را روی فراهم آوردن پیشنهادهایی بگذارید که آن‌هایی که می‌خواهند در مورد شما بشنوند نتوانند در مقابل آن مقاومت کنند.

 نکات دیگر در مورد بازاریابی پیامکی اینکه:

  • دیتابیس خود را هر از چندگاهی به روز کنید.

این فرآیندی است که به نظر واضح می‌رسد ولی معمولاً مغفول می‌ماند. دیتابیس یک شرکت باید همیشه به روز و مرتبط باشد و برای اهداف و نیازهای ارتباطی و تجاری مختلف دسته‌بندی شده باشد.

  • کمپین خود را تست کنید.

مطمئن شوید که کمپین پیام کوتاه شما به درستی تنظیم شده است. بهترین زمان جهت ارسال پیام را شناسایی کرده و بهترین مکانیزم پاسخگویی را مشخص کنید. وقتی پیامتان آماده شد، آن را برای همه ارسال نکنید. بلکه سعی کنید پیام را برای نمونه کوچکی  بفرستید تا مطمئن شوید که نتایج همانی است که باید باشد.

  • دوستانه برخورد کنید. SMS پیامی شخصی است.

پیام کوتاه امری دوستانه است و فقط در صورتی موثر است که در مسیر صحیح خود قرار گیرد.  روی پیغام خود کار کرده و با مخاطبتان ارتباط برقرار کنید تا SMS هم به شما کمک کند تا پیغام خود را به دست همگان برسانید.

منبع: SmartInsights

(40)

 
Share
https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

Comment(5)

  1. ممنون

    تو پست های قبلی هم گفته بودم منتظر این مطلب بودم
    خوشحال میشم اگه در مورد زیر منو راهنمایی کنید یا ارجاع بدید به منابع دیگر
    برای ایجاد دیتابیس که بشه در طولانی مدت ازش استفاده کرد و با توجه به تغییر یا گسترش کسب وکار منعطف باشه کدام برنامه رو پیشنهاد میکنید

     

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.