Home دریچه سه موقعیتی که بهتر است در آن‌ها کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش کنید
سه موقعیتی که بهتر است در آن‌ها کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش کنید

سه موقعیتی که بهتر است در آن‌ها کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش کنید

114
0

اکثر افراد حرف زدن را به گوش دادن ترجیح می‌دهند. کارآفرینان به خصوص علاقه شدیدی به صحبت کردن دارند. اغلب بنیان‌گذاران شرکت‌ها می‌توانند بی‌وقفه درباره خودشان و استارتاپ و شرکت خود صحبت کنند. معمولاً داشتن چنین ویژگی‌ای سودمند است، به خصوص برای یک کارآفرین که باید بتواند ایده‌های خود را به سرمایه‌گذاران، مشتریان، شرکا و کارکنان بقبولاند؛ اما پرحرفی درباره استارتاپ فوق‌العاده‌تان یا مباهات به دستاوردهایتان همیشه اثربخش نخواهد بود.

در ادامه سه موقعیتی آمده است که بهتر است کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش کنید.

وقتی برای اولین بار با یک مشتری بالقوه قرار ملاقات دارید. به قول یوگی برا، «فقط با گوش کردن چیزهای زیادی می‌توانید بشنوید،» توصیه‌ای که بهتر است کارآفرینان به خاطر بسپارند. یک اشتباه بزرگی که کارآفرینان اغلب مرتکب می‌شوند این است که به جای گوش کردن به مشتریانشان فقط حرف می‌زنند.

اگر توانسته‌اید جلسه‌ای با مشتری ترتیب دهید، به احتمال زیاد آن‌ها از قبل به قدر کافی درباره شما می‌دانند که باعث علاقمندی آن‌ها شده است. آن وقت گران‌بها را صرف این نکنید که به آن‌ها بقبولانید چه توانایی‌هایی دارید. در عوض از این فرصت بهره بگیرید تا به طور فعالانه‌ای به نیاز آن‌ها گوش دهید.

وقتی با یک مشتری عصبانی مواجه هستید. فرقی نمی‌کند شما یا محصولتان چقدر خوب باشید، زمان‌هایی فرا خواهد رسید که مشتریان عصبانی شکایت کنند. هرگز این اشتباه را نکنید که با معامله به مثل پاسخ دهید. با گسترش شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و … اطلاعات با سرعت نور جابجا می‌شوند و هیچ‌چیزی مخرب‌تر از یک نقد کوبنده نیست که یک مشتری در لحظه عصبانیت خود ارسال کرده است.

پس بهترین اقدام هنگام برخورد با یک مشتری به شدت خشمگین چیست؟ فقط به حرف‌های او گوش دهید. هر چه بیشتر تلاش کنید دیدگاه یا سیاست خودتان یا موقعیت را توجیه کنید، مشتری خشمگین‌تر خواهد شد. مطمئناً، در نهایت باید راه‌حلی هم ارائه دهید، اما در وهله اول لازم است اجازه دهید وضعیت آرام شود. درک کنید که مشتری شما عصبانی است و نیاز دارد عصبانیت خود را تخلیه کند. با چند سؤال ساده صحبت را آغاز کنید، مثلاً، «لطفاً به من توضیح بدید چه اتفاقی افتاده؟» با این کار نشان می‌دهید که دارید از صمیم قلب به شکایت مشتری گوش می‌دهید و در حال پردازش مسئله هستید. آن‌ها بعداً به خاطر خواهند آورد که شما توجه کرده‌اید و به حرف آن‌ها گوش داده‌اید. به این ترتیب شما می‌توانید حتی آن‌ها را به مشتریان بلندمدت خود تبدیل کنید.

وقتی در حال مصاحبه با کسی هستید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کارآفرینان طی فرایند مصاحبه این است که گوش نمی‌دهند و بیشتر حرف می‌زنند. شما از قبل رزومه یا نمونه کارهای این فرد را بررسی کرده‌اید. قبلاً مکالمات تلفنی داشته‌اید و یک دیدی نسبت به گزینه احتمالی استخدام دارید. پس بهتر است ساکت باشید و اجازه دهید که او صحبت کند.

البته منظور این نیست که آن جا بشنید و هیچ حرفی نزنید – به هر حال این یک اتاق مصاحبه است نه اتاق بازجویی! بااین‌حال، این که اجازه دهید عضو جدید احتمالی تیم بیشتر صحبت کند می‌تواند یافته‌های جالب‌توجهی را برای شما به همراه داشته باشد. اول این که به شما اجازه می‌دهد سطح علاقه فرد را به کاری که قرار است انجام دهد بسنجید. به عنوان نمونه، این که فرد پیش از مصاحبه زمانی را صرف کرده است تا اطلاعاتی درباره کسب‌وکار شما پیدا کند نشانه خوبی در این زمینه است، به خصوص که کنشگر بودن فرد را نیز نشان می‌دهد.

دوم این که به شما اجازه می‌دهد به درکی فراتر از رزومه فرد دست پیدا کنید. طرز صحبت او چگونه است؟ چگونه خود را معرفی می‌کند؟

در نهایت این که فرد چه نوع پرسش‌هایی را مطرح می‌کند؟ پرسش‌ها علایق و خردمندی فرد را آشکار می‌کنند. آیا او سؤالات بدیهی‌ای می‌پرسد که می‌توانسته خودش به راحتی با یک جستجوی ساده جواب آن‌ها را پیدا کند؟ یا این که مشخص است که فرد واقعاً وقت صرف کرده است و پرسش‌های هوشمندانه‌ای را مطرح می‌کند؟ در عین این که از شهود خود کمک می‌گیرید زمان کافی هم به گفتگوی خود اختصاص دهید. وقتی که افراد فوق‌العاده را استخدام کنید و یک تیم عالی را رهبری کنید از این کار خود سپاسگزار خواهید بود.

منبع: Entrepreneur

(114)

https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.