Home دریچه مهارت‌های نرم (انسانی) در کسب‌وکار چه اهمیتی دارند
مهارت‌های نرم (انسانی) در کسب‌وکار چه اهمیتی دارند

مهارت‌های نرم (انسانی) در کسب‌وکار چه اهمیتی دارند

612
10

برای این که شغلی پیدا کنید و آن را حفظ کنید به‌طورمعمول به مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی احتیاج دارید. دندان‌پزشکان نیاز دارند بدانند چگونه دندان‌ها را پر کنند. منشی‌ها نیاز دارند بتوانند بیش از 100 واژه در هر دقیقه تایپ کنند. لازم است حسابداران مدرک معتبر داشته باشند.

اما باوجود مهارت‌های فنی، شما نزد کدام دندان‌پزشک می‌روید؟ کسی که خوش‌برخورد است و به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهد، یا کسی که با شما مانند یک دهان میان انبوهی از دهان‌ها برخورد می‌کند؟!

کدام منشی را حفظ می‌کنید زمانی که مجبورید تعدیل نیرو کنید؟ کسی که نگرش مثبت و خوش‌بینانه‌ای دارد و همیشه مشتاق به کمک کردن است، یا کسی که انعطاف‌پذیر نیست و به‌سختی به اشتباهات خود اذعان می‌کند؟

به همین ترتیب در مورد حسابداران هم فکر کنید. کسی که به اخلاق کاری پایبند است و همکاران خود را تشویق می‌کند، به‌احتمال زیاد، کسی خواهد بود که در سازمان رشد خواهد نمود و جایگاهش ارتقاء پیدا خواهد کرد.

در این نمونه‌ها و موارد مشابه دیگر، مهارت‌های نرم (soft skills) است که اهمیت دارند.

درحالی‌که مهارت‌های فنی شما ممکن است راه را برای شما باز کنند، مهارت‌های انسانی‌تان هستند که عمدتاً در ادامه مسیر راهگشای شما خواهند بود. اخلاق کاری، نگرش، مهارت‌های ارتباطی، هوش هیجانی و بسیاری ویژگی‌های شخصی دیگر شما، مهارت‌های نرمی هستند که برای موفقیت در زندگی شغلی از اهمیت بالایی برخوردارند.

با این مهارت‌های نرم شما می‌توانید به عنوان یک رهبر، سرآمد باشید. حل مسئله، تفویض کردن و تیم‌سازی همه راحت‌تر خواهد بود اگر مهارت‌های نرم خوبی داشته باشید. این که بدانید چگونه با افراد بسازید – و نگرش مثبتی از خود نشان دهید – برای موفقیت بسیار حیاتی هستند.

مسئله این جا است که اهمیت این مهارت‌های نرم اغلب نادیده گرفته می‌شود و نسبت به مهارت‌های سخت (فنی) کمتر آموزش و تعلیم داده می‌شوند. بنا به دلایلی، سازمان‌ها به نظر می‌رسد از افراد انتظار دارند خود بدانند در کار چگونه رفتار کنند. آن‌ها معمولاً فرض می‌کنند همه اهمیت وقت‌شناسی، ابتکار عمل داشتن، دوستانه رفتار کردن و کار باکیفیت انجام دادن را می‌دانند و درک می‌کنند.

مهارت‌های نرم جنبه عمومی دارند و برای همه افراد امری ضروری هستند. به این دلیل است که به همان میزان که به تمرین و توسعه مهارت‌های سخت معمول اهمیت می‌دهید لازم است در مورد مهارت‌های نرم نیز این توجه را داشته باشید.

شکاف مهارت‌های نرم آیا شما هم دچار آن هستید؟

هنگامی‌که نیروی کاری شما مهارت‌های فنی بالایی دارد اما مهارت‌های نرم آن وضع مناسبی ندارد، شما با یک شکاف مهارت‌های نرم مواجه هستید. مهارت‌های نرم آن چیزی است که مهارت‌های سخت را همراهی می‌کند و به سازمان شما کمک می‌کند تا حداکثر بهره را از تخصص فنی خود ببرد.

  • اگر در جذب مشتری خوب عمل می‌کنید ولی در حفظ آن‌ها با مشکل مواجه‌اید، احتمالاً دچار شکاف مهارت‌های نرم هستید.
  • اگر کارکنان زیاد تغییر می‌کنند و مجبورید مدام افراد را آموزش مجدد دهید، احتمالاً با یک شکاف مهارت‌های نرم مواجه هستید.
  • اگر مدیران بسیاری در سازمان وجود دارند ولی رهبران واقعی در بین آن‌ها دیده نمی‌شود، این یک شکاف مهارت‌های نرم است.

در واقع هر گاه که قادر نباشید از دانش، تجربه و تخصص تیم خود به‌درستی بهره ببرید، لازم است سطح ارتباط و مهارت‌های میان‌فردی را که در سازمان حاکم است ارزیابی کنید.

سازمان‌ها به یک محیط کاری با پویایی‌های میان‌فردی تبدیل شده‌اند که دیگر قابل نادیده گرفتن نیست. اعمالی چون گوش شنوا داشتن، ارائه ایده‌ها، حل تعارضات و ترویج یک محیط کاری باز و صادقانه همه وابسته به این است بدانید چگونه با افراد ارتباط برقرار کنید و این ارتباط را حفظ کنید. این روابط است که به افراد اجازه می‌دهد در پروژه‌های تیمی مشارکت کامل داشته باشند، قدردان دیگران باشند و از پروژه‌ها حمایت کنند.

مهم است که نقش حیاتی مهارت‌های نرم را درون تیم خود بازشناسید و نه تنها تلاش کنید آن‌ها را در خود توسعه دهید، بلکه توسعه آن را در سرتاسر سازمان نیز ترغیب نمایید. حوزه‌هایی که لازم بررسی و ارزیابی شوند عبارت‌اند از:

  • مسئولیت‌پذیری فردی
  • میزان مشارکت
  • مهارت‌های مذاکره میان‌فردی
  • حل تعارضات
  • انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری افراد
  • شفافیت ارتباطات
  • تفکر خلاقانه
  • تعلیم دادن و مربی‌گری

هرچقدر این موارد در سازمان پررنگ‌تر باشد، نشان‌دهنده آن است که مهارت‌های نرم افراد در سطح بالاتری قرار دارد. این موارد همه تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر روی نگرش یک فرد در تعاملاتش با مشتریان، همکاران، سرپرستان و دیگر ذی‌نفعان دارد. هرچقدر نگرش یک فرد مثبت‌تر باشد، روابط وی بهتر خواهد بود؛ این چیزی است که عملکرد تیمی فوق‌العاده را برمی‌انگیزاند و باعث می‌شود افراد در پیشبرد چشم‌انداز و استراتژی سازمان قاطعانه سهیم باشند.

به طور سنتی، افراد در زمینه مهارت‌های نرم آموزش و تعلیم کافی نمی‌بینند – چه در دوران آموزش و تحصیل پیش از خدمت یا به عنوان بخشی از آموزش ضمن خدمت. به همین دلیل است که یکی از اهداف اصلی بیزینس‌ترند این است که در توسعه مهارت‌های نرم و انسانی به مخاطبان خود یاری دهد.

نکات کلیدی

اهمیت مهارت‌های نرم نیروی کاری امروز به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. دیگر تنها کافی نیست که افراد در زمینه مهارت‌های فنی آموزش سطح بالایی دیده باشند، بلکه لازم است مهارت‌های نرم‌تر، میان‌فردی و ارتباطی آن‌ها نیز که به تعامل و همکاری اثربخش افراد کمک می‌کند، توسعه یافته باشد. کار تیمی، رهبری و ارتباطات با توسعه مهارت‌های نرم تقویت می‌شوند. از آنجایی که هر کدام از این موارد برای موفقیت سازمانی و فردی یک عنصر حیاتی است، توسعه این مهارت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است!

منبع: MindTools

(612)

https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(10)

  1. ممنون از متن خوب شما
    در رابطه با هوش هیجانی و مهارتهای نرم در حالی حاضر خیلی می بایست صحبت کرد . بنظرم افراد در شهرهای بزرگ عصبی و بد بین هستند و اغلب به رفتارهای نرم شهروندی و سازمانی توجهی نمی کنند

  2. سپاس
    دیدگاه جالب هستش این بحث
    وقتی که به عمق روابط کاری دقت میکنیم کاملاً متوجه این مهارت ها در پیشرفت آدم ها تو محیط کاریشون میشیم.
    مرسی از متن زیبا و دقت تون

  3. با سلام
    من 15 ساله سازمان صدا و سیما کار میکنم.
    تو محیط کار من تعداد افراد دارای مهارت فنی بالا خیلی کم شده و از نظز مهارت های نرم هم با توجه به گفته هاتون مشکلات زیادی میبینم و تقریبا افرادی که قبل تر بودن خیلی بهتر عمل میکردند البته شاید این مساله گریبانگیر خیلی از سازمانهای دولتی باشه اما به دلیل تاثیر سریعی که سازمان تو جامعه می تونه داشته باشه فکر کنم خیلی مهمه که زودتر فکری به حالش بشه. ممنون از اینکه اطلاعات خوبی ارائه دادید.

  4. با اون بخش ک میگه
    «مسئله این جا است که اهمیت این مهارت‌های نرم اغلب نادیده گرفته می‌شود و نسبت به مهارت‌های سخت (فنی) کمتر آموزش و تعلیم داده می‌شوند»
    بسیار موافقم
    همچنین نظر به اصطلاح
    Hire for Attitude, Train for Skill
    بنظر میرسد مدیران زیادی ترجیح میدهند افرادی که مهارتهای نرم دارند را استخدام کنند و مهارتهای فنی را ب ایشان بیاموزند.

  5. مطلب بعدی میتونه این باشه:

    چطور مولفه های مهارت های نرم رو که در بالا ذکر کردین سنجش کنیم؟

    فرض کنید میخواهیم شخصی را وارد تیم کنیم. چطور باید مهارت های نرم ایشان را شناسائی کنیم در حالیکه آشنایی قبلی هم نداریم.

    1. سعی خواهم کرد در آینده به طور خاص به این مورد هم بپردازم،
      البته قبلا در چندین پست که به استخدام و مصاحبه مربوط می شده تا حدودی زیادی راه سنجش این مهارت ها ذکر شده است:
      ده اشتباه بزرگ هنگام استخدام (به خصوص شماره های 3، 4 و 5)
      چهار سؤال حیاتی که هنگام مصاحبه باید بپرسید

  6. سلام
    مهارت های نرم برای همه محیط های کاری و در ارتباط با همه انسانها و روابط یکسان هست یا متفاوت؟
    جایی کار میکردم به من گفتند درنده باش می خواستم بپرسم در این مورد نظر شما چیه این که اصلا خصلتی بنام درنده بودن برای انسان تعریفی داره؟ به چه صورته؟
    سوال دیگه که داشتم اینکه آیا امکان سو استفاده از مهارت های نرم برای بهره کشی و برخورد برده گونه مثلا در محیط های کاری وجود داره؟ در این گونه موارد چکار باید کرد؟

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.