Home دریچه چرا هیچ‌وقت نباید پشت میز کارتان ناهار بخورید
چرا هیچ‌وقت نباید پشت میز کارتان ناهار بخورید
0

چرا هیچ‌وقت نباید پشت میز کارتان ناهار بخورید

40
0

می‌دانیم که خوردن یک وعده ناهار مقوی سلامتی و بهره‌وری ما را بالا می‌برد، ولی به نظر می‌رسد اینکه چطور، کجا و با چه کسی ناهارمان را بخوریم به اندازه اینکه چه غذایی می‌خوریم مهم است. ممکن است تصور کنید که اگر پشت میز کارتان ناهار بخورید بهره‌وری بیشتری دارید، ولی بدانید که بردن ناهارتان به هر جایی غیر از میز کار بهترین کاری است که می‌توانید برای سلامتی خودتان و کارتان انجام دهید.
جان تروگاکاس (John Trougakos) استاد رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه تورنتو به تازگی مطالعه‌ای را روی الگوهای صرف ناهار در محل کار انجام داده و می‌گوید یک زمان استراحت ناهار نامناسب، می‌تواند خستگی زیاد و بهره‌وری پایین با خود به همراه آورد.
در زیر دلایل اینکه چرا نباید پشت میز کارتان ناهار بخورید و اینکه چگونه صرف مناسب وقت استراحت را فرهنگ سازی کنیم را می‌بینید:

۱. به مغز خود استراحت دهید.
تروگاکاس می‌گوید: «واقعیت این است که ما در حدی انرژی روانی داریم که برای یک روز کافی باشد. تمام تلاش‌ها برای کنترل رفتار، انجام کارها و تمرکز کردن در همان انرژی روانی جای می‌گیرد. وقتی این منبع انرژی تمام شود، ما در همه کارهایمان کم اثرتر خواهیم بود. وعده غذایی بین روز، فرصت عالی‌ای را برای جداسازی ما از این تخلیه انرژی و شارژ دوباره منابعمان فراهم می‌آورد.».

۲. توانایی‌های ادراکی خود را با صرف ناهار در پارک تقویت کنید.
همان‌طور که تغییر ساده محیط می‌تواند به بروز ایده‌های جدید کمک کند، یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که توسط محققین دانشگاه‌های هریوت-وات و ادینبرگ انجام شده است نشان داد که نشستن در فضای سبز و یا حتی نگاه کردن منظره یک پارک از پنجره اتاق کار به بازیابی و تجدید قوای افراد و همچنین رفع خستگی ناشی از تمرکز کمک کرده و فرآیند رهایی از استرس را تسریع می‌کند.

۳. طریقه درست صرف وقت استراحت را فرهنگ‌سازی کنید.
تروگاکاس می‌گوید بسیاری اوقات کارکنان احساس می‌کند مجبورند سر میز کارشان ناهار بخورند تا به نظر نرسد که کارمندانی تنبل هستند و برای استراحت ناهاریشان وقت زیادی صرف می‌کنند. وقتی وی الگوهای صرف ناهار کارکنان را مورد مطالعه قرار داد دریافت که کارمندانی که روی خود فشار احساس می‌کردند تا همزمانی که ناهار می‌خورند کار کنند خستگی بیشتری را تجربه کردند. وی می‌گوید: «خستگی به کاهش کارایی، بهره‌وری و دقت کار می‌انجامد.» تدارک یک اتاق استراحت مناسب برای کارمندان به آن‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ سازمان به زمان استراحت آن‌ها احترام گذاشته و به دنبال خستگی کمتر کارکنان و بهره‌وری بالاتر آن‌هاست.

۴. از صرف ناهارهای کاری خودداری کنید.
یک ناهار کاری می‌تواند همان آثار خستگی‌ای را داشته باشد که صرف ناهار در پشت میز کار دارد. تروگاکاس می‌گوید: «این باعث می‌شود شما شانس بازیابی خود را نداشته باشید.» اگرچه ممکن است فکر کنیم که گپ و گفت در حین ناهار به ما کمک می‌کند تا ریلکس شویم، ولی تروگاکاس اعتقاد دارد که کارمندان مورد مطالعه وی وقتی مجبور به گپ زدن با همکاران شده‌اند و یا وقتی موضوع بحث در مورد کار بوده است، اصلاً این‌گونه نبوده‌اند. او می‌گوید: «شما با کسانی مجبورید حرف بزنید که الزاماً نمی‌توانید در برخورد با آن‌ها خودتان باشید.».
هر چقدر که گپ و گفت با همکاران به میزان خستگی بالاتری منجر می‌شود، در مقابل صحبت تلفنی با یک دوست منجر به پایین آمدن خستگی افراد خواهد شد. اگر صرف ناهاری کاری را در برنامه خود دارید، قبل از آنکه به سر کارتان بازگردید، کمی پیاده روی کنید یا کاری مثل گوش کردن به موسیقی یا صحبت با یک دوست را که برایتان جالب است انجام دهید. هر کاری که باعث شود شما لحظاتی خود را از محیط کاری جدا کنید سودمند خواهد بود.

منبع: Entrepreneur

(40)

https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.