خانه دریچه دوازده اشتباه مهلک هنگام سخنرانی
دوازده اشتباه مهلک هنگام سخنرانی

دوازده اشتباه مهلک هنگام سخنرانی

55
6

سخنرانی در برابر جمعی از افراد می‌تواند باعث استرس زیادی شود. بااین‌حال سخنرانان می‌توانند ارائه فوق‌العاده‌ای داشته باشند اگر از برخی عادات بد پرهیز کنند. در ادامه به دوازده رفتاری اشاره شده است که لازم است هنگام سخنرانی از آن‌ها بپرهیزید.

1) از قبل آماده نبودن

حتی سخنرانان حرفه‌ای هم سرسختانه تمرین می‌کنند. مهارت آن‌ها در این است که به گونه‌ای پیام خود را منتقل می‌کنند که گویی بار اولشان است که این کار را می‌کنند. افراد بسیار کمی می‌توانند بدون آمادگی سخنرانی کنند و درعین‌حال کاری استثنایی انجام دهند. ریسک نکنید. تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید.

2) از قبل مخاطبان خود را نشناسید

سخنرانان خوب همیشه می‌دانند مخاطبانشان قرار است چه کسانی باشند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها سخنرانی خود را متناسب با آن گروه خاص تنظیم کنند و ریزه‌کاری‌هایی را به ارائه خود اضافه کنند که تنها برای آن گروه قابل درک است. نشان دهید که واقعاً برایتان مهم است که برای چه کسانی سخن می‌گویید.

3) تسهیلات بصری ضعیف

کارکرد تسهیلات بصری این است که ارائه شما را بهبود دهد. همین و بس! استفاده از آن‌ها نباید بیش از اندازه باشد یا آن‌چنان ناچیز باشد که تقریباً بتوان آن‌ها را نادیده گرفت. افراط‌وتفریط هر دو به یک اندازه ناخوشایند هستند. به‌درستی از آن‌ها استفاده کنید یا اصلاً از آن‌ها استفاده نکنید.

4) تماس چشمی برقرار نکردن

هنگام گفتگو، ما عادت داریم نسبت به افرادی که با ما تماس چشمی برقرار نمی‌کنند، احتیاط کنیم. این قاعده در مورد یک سخنران هم در برابر جمعی از مخاطبان صادق است. شاید قادر نباشید با همه مخاطبان تماس چشمی برقرار کنید، اما باید زاویه نگاهتان در جهت‌های مختلف تغییر کند. اگر این باعث اضطراب شما می‌شود، به نقطه‌ای میان افراد نگاه کنید. آن‌ها قادر نخواهند بود تشخیص دهند!

5) تن صدای یکنواخت

هیچ‌چیزی بدتر از گوش دادن به سخنرانی که هیچ تغییری در تن صدایش شنیده نمی‌شود، نیست. مثل گوش دادن به صدای شماره‌گیری تلفن است. این شیوه صحبت هیچ شباهتی به شکلی که در یک گفتگوی عادی صحبت می‌کنیم، ندارد؛ اگر شما در حالت عادی هم این گونه صحبت می‌کنید، احتمالاً دوستان زیادی نداشته باشید… تن صدا را به شیوه‌ای طبیعی تغییر دهید.

6) پشتتان را به مخاطبان کنید

اشکالی ندارد اگر لحظه‌ای پشت خود را نگاه کنید تا تصویر ارائه خود را چک کنید. بااین‌وجود، صحبت کردن با یک پرده نمایش مطمئناً منجر به از دست رفتن ارتباطی خواهد شد که قصد دارید آن را برقرار کنید. تنها استثنایی که این جا وجود دارد وقتی است که نیاز دارید از یک نشانگر استفاده کنید و حتی در این حالت هم کاملاً نباید روی خود را از مخاطبان برگردانید.

7) ناتوانی در داستان‌سرایی

داستان‌ها باعث درک بهتر نکاتی می‌شود که سخنرانان ارائه می‌دهند. اغلب افراد تصاویر را بهتر به خاطر می‌سپارند. این مورد قوی‌ترین ابزار ارتباطی است که سخنرانان می‌توانند از آن بهره ببرند – حتی زمان ارائه آمار یا چیزهای خشک دیگر. به مطالب خود زندگی ببخشید.

8) ناتوانی در درک حالت مخاطبان

هنگام ارائه، مخاطبان با حالات خود نشان می‌دهند که آیا جذب صحبت شما شده‌اند یا خیر. با زیر نظر گرفتن واکنش‌های آن‌ها، شما می‌توانید متوجه شوید که آیا لازم است سرعت خود را بالا ببرید، آهسته‌تر سخن بگویید، چند قدم بردارید تا فضا را عوض کنید و غیره. اگر قادر به این کار نیستید، پس بهتر است فیلمی از سخنرانی خود را در عوض نمایش بدهید.

9) جمع‌بندی نداشتن

افراد هنگامی‌که چیزها به‌خوبی دسته‌بندی شده‌اند بهتر یاد می‌گیرند. بی‌هدف حرف زدن بدون هیچ جمع‌بندی شنوندگان را مجبور می‌کند که خودشان نتیجه‌گیری کنند… با این فرض که آن‌ها حرف‌های بی‌هدف شما را به خاطر داشته باشند.

10) بیشتر از زمان اختصاص داده شده صحبت کردن

هیچ‌چیزی بیشتر از این حاکی از بی‌توجهی به مخاطبتان نیست که بیشتر از وقت تعیین شده صحبت کنید. سخنرانان خوب به‌شدت به این مسئله توجه می‌کنند و در صورت نیاز ارائه خود متناسب با آن تطبیق می‌دهند. اگر کاملاً این کار ضروری باشد و مخاطبانتان هم مجذوب صحبت شما شده باشند، از آن‌ها ابتدا درخواست کنید که چند دقیقه بیشتر وقتشان را بگیرید. این نشان می‌دهد که برای آن‌ها احترام قائل هستید.

11) ارائه شما هیچ نتیجه کاربردی نداشته باشد

همیشه باید دلیلی برای سخنرانی شما وجود داشته باشد. هدف شما می‌تواند اطلاع‌رسانی، الهام بخشیدن یا انگیزش باشد. صرف نظر از هدفی که سخنرانی شما دارد، مخاطبان شما باید هنگام ترک صندلی خود چیزی را به‌دست آورده باشند – دانش مرتبط، نکته‌ای برای پیاده‌سازی کردن، یا یک اندیشه جدید. در غیر این صورت پس چه دلیلی برای حضور شما وجود داشته است؟

12) فکر کنید فقط خودتان مهم هستید

هنگامی‌که صحبت می‌کنید، کار شما این است که پیامی را منتقل کنید که واقعاً ارزشمند است. مخاطبان شما وقت خود را در اختیار شما گذاشته‌اند و شما در عوض باید چیز باارزشی به آن‌ها بدهید. چیزی که می‌گویید باید بتواند بعد از شما هم به حیات خود ادامه دهد.

از این موارد بپرهیزید تا هر بار بتوانید ارائه‌ای فوق‌العاده داشته باشید. برای تازه‌کاران تا سخنرانان حرفه‌ای، این قواعد یکسان هستند. مخاطبانتان می‌خواهند که شما موفق شوید، در غیر این صورت، این آن‌ها هستند که هزینه را پرداخت خواهند کرد. بنابراین بهترین چیزی را که می‌توانید به آن‌ها عرضه کنید.

منبع: 12Most.com

(55)

https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

دیدگاه(6)

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.