Home دریچه فرق بین اپل و AOL چیست؟
فرق بین اپل و AOL چیست؟

فرق بین اپل و AOL چیست؟

265
1

هر دو شرکت در دوران آغازین عصر اطلاعات فعالیت خود را شروع کردند اما به سرنوشت به شدت متفاوتی دست پیدا کردند. امروزه اپل یکی از ارزشمندترین شرکت‌های دنیا به حساب می‌آید، درحالی‌که ارزش کنونی AOL حدود ۱% ارزش گذشته آن است.

اما چرا؟

مسلماً، اپل یک شرکت فناورانه همیشه خلاق است که فهرستی طولانی از محصولات فوق‌العاده را در کارنامه خود دارد؛ اما AOL هم در دوران خود به شدت خلاقیت داشت و همچنان خود را متعهد می‌داند تا طرح‌های تجاری جدیدی را آغاز نماید.

به نظر می‌رسد تفاوت بین اپل و AOL که به بهترین شکلی تضاد آشکار بین موفقیت خیره‌کننده اپل و بقای عاجزانه AOL را روشن می‌کند، این باشد:

اپل اعتماد مشتریان خود را دارد ولی AOL ندارد.

اپل از همان آغاز کل کسب‌وکار خود را مبتنی بر عرضه یک تجربه کاربری استثنایی بنا نهاده بود. این شرکت بر روی رابط کاربری هر یک از محصولاتش واقعاً وسواس شدیدی دارد. به علاوه، اپل همیشه تلاش کرده است بر اساس منافع مشتریانش عمل نماید، حتی هنگامی که این سیاست بر ضد منافع شخصی مالی خودش بوده است. به عنوان مثال، زمانی که در آوریل ۲۰۰۶ اپل گزارش نمود درآمدهایش پایین‌تر از حد انتظار بوده است، تحلیلگر تحقیقات فناوری آمریکا این مورد را به این نسبت داد که «به نمایندگی‌های فروش اپل دستور داده شده بود بر مشتریان PowerPC Mac که می‌خواستند برای نسخه‌های اینتل صبر کنند فشار نیاورند»، زیرا که فرض شده بود PowerPC Mac غیر اینتلی کاملاً با نسخه اینتل آن همتراز نبود. این تحلیلگر در ادامه گفت: «در این روزها و این عصر که بالا بودن ارقام مهم است، ما بر این باوریم که اپل یکی از معدود شرکت‌هایی است که حاضر است فرصت درآمدزایی کوتاه‌مدت خود را فدای موفقیت بزرگ‌تر بلندمدت از طریق افزایش اعتماد مشتری کند.»

در نقطه مقابل AOL قرار دارد، شرکتی که در دوران آغازین اینترنت به سرعت فعالیت خود را گسترش داد، اما به طور مداوم تلاش کرد از طریق بهره‌گیری عامدانه و مشتاقانه از اشتباهات و سهل‌انگاری‌های مشتریان منافع مالی خود را حداکثر کند. اگر AOL یک شعار سازمانی داشت، می‌توانست شعارش این باشد «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» (let the buyer beware). دشواری فوق‌العاده لغو اشتراک خدمات AOL شهرتی افسانه‌ای دارد؛ و فریب دادن مشتریان تا این که مبلغی بیش از آن چه نیاز داشتند بپردازند یکی دیگر از ترفندهای متعدد AOL بوده است.

اما در عصر امروز که روز به روز سرعت پیشرفت‌های فناورانه بیشتر می‌شود، کسب‌وکارها همه به طور فزاینده‌ای در معرض تغییرات گسترده‌ای قرار دارند. مدل‌های تجاری جدید اکنون با سرعت نور ظهور می‌کنند (و ناپدید می‌شوند) و شرکتی که نتواند خود را با فناوری‌های جدید، رقبای جدید و خواسته‌های جدید مشتریان انطباق دهد، برای مدت زیادی زنده نخواهد ماند.

تنها در ۲۰ سال گذشته، اپل در پاسخ به این تغییرات، چندین بار خود را از نو دوباره ساخته است و از کسب‌وکار PC تا موسیقی، تلفن‌های همراه و اکنون تبلت‌ها کسب‌وکار خود را گسترش داده است. در مقابل، طی دوره مشابه، AOL هیچ‌گاه قادر نبود گذار نسبتاً ساده از dial-up به broadband را انجام دهد. با این که حتی AOL چند کسب‌وکار جذاب را، مانند MapQuest و Moviefone، خریداری نمود، ۸۰% سود AOL هنوز هم از مشترکان ماهانه dial-up آن حاصل می‌شود که روز به روز هم در حال کاهش هستند؛ و مبادا فکر کنید که شاید AOL رویکرد خود را اصلاح کرده باشد، در واقع یکی از مدیران اجرایی سابق این شرکت اخیراً گفته است که «راز کثیف و کوچک» AOL این است که «هفتاد و پنج درصد افرادی که مشترک سرویس dial-up شرکت AOL هستند به آن نیاز ندارند.»

یکی از مزیت‌های متمایز این که اپل اعتماد مشتریانش را جذب کرده است این است که مشتریان اپل می‌خواهند که این شرکت موفق شود! آن‌ها موفقیت اپل را چیزی می‌بینند که به وضوح در جهت منافع خودشان است. آن‌ها طرف اپل هستند. در طرف دیگر، مشتریان AOL به موفقیت این شرکت دل‌بستگی ندارند. اگر برند AOL فردا فعالیت خود را متوقف کند، شاید مدیران شرکت برای آن سوگواری کنند، اما مشتریان چطور؟ خیلی بعید است.

اگر می‌خواهید شرکت شما از سونامی فناورانه بعدی که ناگزیر به صنعت شما نیز خواهد رسید، جان سالم به در ببرد، پس درس مهمی باید از سرنوشت متضاد اپل و AOL بگیرید. مواجهه با تغییرات سریع فناورانه هیچ‌گاه آسان نخواهد بود؛ اما پیش از وقوع این سونامی، اگر بتوانید اعتباری به دست آورید مبنی بر این که در جهت منافع مشتریان خود عمل می‌کنید – اگر بتوانید فرهنگ‌سازمانی خود را بر مبنای این اصل بنا کنید که همیشه با مشتریان آن گونه برخورد کنید که دوست دارید اگر شما مشتری بودید با شما آن گونه برخورد شود – در آن صورت احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریانتان از موفقیت شما حمایت کنند.

اپل، JetBlue، آمازون، گوگل، Ally Bank این‌ها از جمله شرکت‌هایی هستند که موفقیت خود را به جای منافع مالی کوتاه‌مدت بر مبنای اعتماد مشتری قرار داده اند . این باعث می شود تا احتمال موفقیت این شرکتها در مواجهه با تغییرات و فراز و نشیبهای هر روزه دنیای تکنولوژی و مدلهای کسب و کار بالا برود.

منبع: Don Peppers on Linkedin

(265)

https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(1)

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.