Home دریچه یازده مفهوم ساده که رهبران دوست‌داشتنی به آن‌ها پایبندند
یازده مفهوم ساده که رهبران دوست‌داشتنی به آن‌ها پایبندند

یازده مفهوم ساده که رهبران دوست‌داشتنی به آن‌ها پایبندند

58
0

دوست‌داشتنی بودن در شغلتان، کسب‌وکارتان، روابط و زندگی به شما کمک خواهد نمود. دیو کرپن (Dave Kerpen) در آخرین کتاب خود کسب‌وکار دوست‌داشتنی با چندین رهبر موفق در حوزه کسب‌وکار مصاحبه نموده است تا تعیین کند چه چیزی باعث شده تا این حد آن‌ها دوست‌داشتنی و شرکت‌هایشان موفق باشند. همه این مفاهیم ساده هستند، ولی با این حال شاید آن قدر درآمدزایی و سود و زیان فکر ما را مشغول کرده است که اغلب چیزهای ساده را نادیده می‌گیریم، چیزهایی که نه تنها انسانیت ما را نشان می‌دهد، بلکه در واقع می‌تواند به ما کمک کنند تا موفق‌تر شویم. یازده مورد از مهم‌ترین اصولی که برای تبدیل شدن به یک رهبر دوست‌داشتنی باید به کار بسته شود، در ادامه آمده است.

۱) گوش دادن

«زمانی که افراد صحبت می‌کنند، به طور کامل گوش دهید. اغلب افراد هیچ‌گاه گوش نمی‌دهند.» (ارنست همینگوی)

«اساسی‌ترین نیاز انسان این است که درک کند و درک شود. بهترین راه درک افراد این است که به آن‌ها گوش دهید.» %۲.:.۸۱الف نیکولز)

گوش دادن اساس هر رابطه خوبی است. رهبران بزرگ به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان فعلی و بالقوه خود گوش می‌دهند و آن‌ها به چالش‌هایی که آن مشتریان با آن‌ها مواجه‌اند، گوش می‌دهند. آن‌ها به همکاران گوش می‌دهند و پذیرای ایده‌های جدید هستند. آن‌ها به سهام‌داران، سرمایه‌گذاران و رقبا گوش می‌دهند.

۲) داستان‌سرایی

«داستان‌سرایی قدرتمندترین شیوه برای عرضه ایده‌ها در دنیای امروز است.» (رابرت مک آفی براون)

پس از گوش دادن، رهبران نیاز دارند که داستان‌های فوق‌العاده‌ای برای فروش محصولات خود و البته مهم‌تر از آن برای فروش ایده‌های خود، بگویند. داستان‌سرایی چیزی است که افراد را مجذوب می‌کند و آن‌ها را به عمل وا‌می‌دارد. خواه شما داستانی را هنگام ناهار به یک مشتری بالقوه بگویید یا در اتاقی مملو از افراد مختلف، یا به هزاران نفر از طریق یک ویدئوی آنلاین، داستان‌سرایی مشتریان را جذب می‌کند.

۳) راستین بودن

«هیچ ایده‌ای نداشتم این که خود واقعی‌ام باشم تا این حد مرا ثروتمند کند. اگر می‌دانستم، این کار را خیلی زودتر از این‌ها انجام می‌دادم.» (اپرا وینفری)

«راستین بودن به منزله هماهنگی پیوسته مغز، زبان، دل و پاها تفکر، گفتار، احساسات و اقدامات است. این امر ایجاد اعتماد می‌کند و پیروان عاشق رهبرانی هستند که می‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند.» (لنس سکرتان)

رهبران بزرگ همانی هستند که می‌گویند و صداقتی قیاس‌ناپذیر دارند. انتقادپذیری و فروتنی نشانه‌های یک رهبر راستین است. مشتریان، کارکنان و رسانه‌ها همه می‌خواهند به یک فرد راستین کمک کنند تا موفق شود. زمانی بود که مرزی بین زندگی علنی و خصوصی افراد وجود داشت، اما فضای اجتماعی اینترنت این خط را کمرنگ کرده است. رهبران فردا درباره آنچه در فضای آنلاین هستند شفافیت دارند و زندگی شخصی و حرفه‌ای آن‌ها باهم آمیخته شده است.

۴) شفافیت

«به عنوان یک بیزینس‌من کوچک، شما هیچ اهرمی بهتر از حقیقت ندارید.» (جان ویتیر)

دیگر جایی برای مخفی شدن وجود ندارد و اگر سعی کنید چیزی را در کسب‌وکار مخفی کنید، سرانجام روزی آشکار خواهد شد. درستی و صداقت باعث می‌شود کارکنان و مشتریان و همکاران خشنودتر شوند. مهم‌تر از آن، شفافیت باعث می‌شود شب‌ها خواب راحت‌تری داشته باشید – وقتی نگران این نباشید که به هر کسی چه چیزی گفته‌اید. یک رهبر خرسندتر بهره‌وری بیشتری خواهد داشت.

۵) روحیه تیمی داشتن

«این افراد هستند که بازی می‌کنند، ولی تیم‌ها هستند که می‌توانند غیرممکن‌ها را ممکن کنند.» (شعار تیمی یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا)

«به تنهایی کار خیلی زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم؛ در کنار هم کارهای بسیاری می‌توانیم انجام دهیم.» (هلن کلر)

هر چقدر هم که سازمان شما کوچک باشد، هر روز با دیگران در تعامل خواهید بود. این که اجازه دهید دیگران بدرخشند، ایده‌های نوآورانه را تشویق کنید، با فروتنی رفتار کنید و پیروی از قواعد دیگر کار تیمی به شما کمک خواهد نمود یک رهبر دوست‌داشتنی‌تر شوید. شما درون سازمان خود به یک فرهنگ موفقیت‌طلبی نیاز خواهید داشت که افراد را ترغیب می‌کند خارج از عرف فکر کنند (Thinking out of the box).

۶) پاسخگو بودن

«زندگی ۱۰% آن چیزی است که برای شما اتفاق می‌افتد و ۹۰% واکنشی است که نسبت به آن دارید.» (چارلز سوئیندال)

«ناراضی‌ترین مشتریان شما بهترین منبع یادگیری هستند.» (بیل گیتس)

بهترین رهبران در برابر مشتریان فعلی و بالقوه، کارکنان و سرمایه‌گذاران خود پاسخگو هستند. هر ذی‌نفعی در دنیای کنونی می‌تواند شعله‌ای را آغاز کند که به سرعت همه‌گیر می‌شود و رهبرانی پیروزند که به این امر اذعان دارند و بر یک فرهنگ پاسخگو بودن اصرار می‌ورزند. خواه ارتباط از طریق ایمیل باشد، پیام صوتی، یک نوشته یا یک توییت، پاسخ دادن نشان می‌دهد که شما اهمیت می‌دهید و فرصتی به مشتریان و همکارانتان می‌دهد که آن‌ها را قادر می‌سازد تأثیر مثبتی بر روی سازمان داشته باشند.

۷) انطباق‌پذیری

«هر گاه تغییر را کنار بگذارید، کارتان تمام است.» (بن فرانکلین)

«قوی‌ترین گونه‌ها نیستند که زنده می‌مانند و نه هوشمندترین آن‌ها، بلکه آن‌هایی که نسبت به تغییر واکنش نشان می‌دهند.» (چارلز داروین)

تاکنون بازار با این سرعت که امروزه می‌بینیم تغییر نکرده است. رهبران باید در مدیریت فرصت‌ها و چالش‌های در حال تغییر انعطاف‌پذیر باشند و به قدر کافی چابک باشند تا بتوانند در لحظه مناسب تغییر جهت دهند. لجاجت دیگر برای اغلب سازمان‌ها چیز مطلوبی نیست. در عوض فروتنی و انطباق‌پذیری نشانه‌های یک رهبر فوق‌العاده است.

۸) شور و اشتیاق

«تنها راه انجام دادن کارهای بزرگ این است که عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید.» (استیو جابز)

«من هیچ استعداد خاصی ندارم. من فقط به طور مشتاقانه‌ای کنجکاو هستم.» (آلبرت انیشتین)

آن‌هایی که عاشق آنچه انجام می‌دهند هستند لازم نیست یک روز را در زندگی خود کار کنند. افرادی که قادرند شور و اشتیاق را وارد کسب‌وکار خود کنند مزیتی قابل‌توجه دارند، زیرا آن شور و اشتیاق به مشتریان و همکاران نیز انتقال می‌یابد. این که آنچه باعث شور شما می‌شود پیدا کنید و این شور را افزایش دهید مطمئناً در نتیجه‌ای که به دست می‌آورید تأثیرگذار خواهد بود.

۹) شادمان کردن غافگیرانه

«یک رهبر واقعی همیشه چیزی برای غافگیر کردن در آستین خود دارد که دیگران نمی‌توانند آن را دریابند ولی مخاطبان او را هیجان‌زده نگاه می‌دارد.» (شارل دوگل)

«غافلگیری بزرگ‌ترین موهبتی است که زندگی می‌تواند به ما عطا کند.» (بوریس پاسترناک)

اغلب افراد غافلگیری را در زندگی روزمره خود می‌پسندند. رهبران دوست‌داشتنی فراتر از آنچه وعده داده‌اند عمل می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند مشتریان و کارکنان به شکل مثبتی غافلگیر می‌شوند. راه‌های زیادی برای غافگیری وجود دارد بدون این که هزینه‌ای اضافی صرف کنید، حتی یک لبخند ساده هم گاهی می‌تواند باعث غافگیری شود. شادمان کردن غافگیرانه فرصت‌های بازاریابی دهان به دهان فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد.

۱۰) سادگی

«کمتر بیشتر نیست؛ فقط کافی بودن بیشتر است.» (میلتون گلیزر)

«سادگی، بالاترین حد پیچیدگی است.» (لئوناردو داوینچی)

دنیا از هر زمانی پیچیده‌تر شده است ولی با این حال آنچه اغلب مشتریان بهتر به آن واکنش نشان می‌دهند سادگی است – سادگی در طراحی، شکل و کارکرد. پروژه‌ها، چالش‌ها و ایده‌های پیچیده را گرفتن و آن‌ها را به ساده‌ترین اجزایشان تبدیل کردن به مشتریان، کارکنان و دیگر ذی‌نفعان اجازه می‌دهد چشم‌انداز شما را بهتر درک کنند و قبول کنند. ما انسان‌ها همه طالب سادگی هستیم و رهبران امروزی باید بر روی سادگی متمرکز باشند و به آن دست یابند.

۱۱) حق‌شناسی

«من معتقدم سپاسگزاری نشانه سطح فکر بالا است و حق‌شناسی شادی است که با شگفتی مضاعف شده است.» (گیلبرت چسترتون)

«جوهر همه هنرهای زیبا، هنرهای فوق‌العاده، حق‌شناسی است.» (فردریش نیچه)

رهبران دوست‌داشتنی همیشه قدردان افرادی هستند که در فرصت‌ها و موفقیت آن‌ها سهیم بوده‌اند. قدردانی و سپاسگزاری از مربیان، مشتریان، همکاران و دیگر ذی‌نفعان باعث می‌شود که رهبران تأثیر فراوانی بر آن‌ها داشته باشند. همچنین قدردانی باعث می‌شود احساس فوق‌العاده‌ای داشته باشید! موسسه غیرانتفاعی Donor’s Choose ارزش ارسال یک یادداشت قدردانی دست‌نویس بررسی کرده است و در واقع دریافته است که خیران اگر یک یادداشت دست‌نویس دریافت کرده باشند ۳۸% بیشتر احتمال دارد برای بار دوم هم پولی اهدا کنند!

قانون طلایی: از همه مهم‌تر، با دیگران چنان رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند

اگر با دیگران همان رفتاری را داشته باشید که از آن‌ها انتظار دارید، همکاران، مشتریان و شرکای تجاری احترام بیشتری به شما خواهند گذاشت. احترام قائل شدن برای دیگران میزان دوست‌داشتنی بودن شرکت شما را نشان می‌دهد و دیگران را بر می‌انگیزاند تا با شما کار کنند. این مورد، مانند باقی این اصول، شاید خیلی ساده به نظر برسد، ولی با این حال بسیاری از افراد آن چنان درگیر کسب درآمد و گذراندن زندگی شده‌اند که این مفاهیم کلیدی را نادیده می‌گیرند.

 منبع: Dave Kerpen on Linkedin

(58)

https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.