
ریچارد برانسون دائماً تجربهها و توصیههای خود را در اختیار دیگران قرار میدهد. اخیراً فردی درباره کسب مهارتها و دانش لازم در آغاز کسبوکار از وی چنین سؤالی کرده است:
زمانی که کسبوکار خود را آغاز کردید، آیا درباره این که چگونه یک شرکت را سازماندهی کنید، منابع را تخصیص دهید و چیزهای دیگر، هیچ تصوری داشتید؟ آیا این چیزها را در طول مسیر یاد میگیرید؟ آیا کسی بود که در این موارد به شما راهنمایی کرده باشد؟ و اگر اینچنین بود تا چه مرحلهای در مسیر کسبوکار خود به این راهنماییها نیاز داشتید؟
Jamie Alleyne از دومینیکا
ریچارد برانسون اینگونه پاسخ میدهد:
«
راهاندازی یک کسبوکار در واقع نوعی ماجراجویی برای حل مسائل است. به همین دلیل است که من به ندرت از کارشناسان نقلقول میکنم و به شدت بر استخدام افراد مناسب تاکید میکنم تا این که فقط دنبال افرادی بگردید که ویژگیهای مورد نظر را داشته باشند: زیرا هر موقعیتی مقداری متفاوت خواهد بود و استفاده از راهحلهای کلی – به خصوص به شکل طوطیوار – ایده خوبی نیست. فردی که در حل مسئله تبحر دارد معمولاً پذیرای ایدههای جدید است، ذاتاً کنجکاو است و میتواند با دیگران به خوبی کار کند. مهمتر از همه، داشتن مهارت شنیداری عالی امری حیاتی است.
زمانی که من و دوستانم اولین کسبوکارهای ویرجین را راهاندازی کردیم، هیچچیزی درباره ساختن یک شرکت نمیدانستیم. در کسبوکار فروش پستی دیسکهای صوتی خود، هر کسی هر هفته دستمزدی برابر ۲۰ پوند دریافت میکرد (فکر میکنم هنوز در دوران نوجوانی بودیم). واقعاً یک سازمان مسطح بود و همین طور که کارکردیم، هر کدام از ما با سعی و خطا دریافت چه کاری را خوب انجام میدهد، در چه زمینههایی باید تمرکز کند و چگونه با دیگر اعضای گروه کار کند.
در آن دوران، از آن جایی که شرکتهای دیگری مانند گروه ویرجین وجود نداشتند، من و دوستانم نمونهای نداشتیم که از آن تقلید کنیم – و حتی اگر چنین نمونهای هم بود، مطمئناً هیچ ایدهای نداشتیم که در آینده شرکتهای ما به کجا خواهند رسید؛ اما همین طور که کسبوکارهای ما رشد کرد و رشد کرد، من شروع کردم به تفویض کردن مسئولیتها – حقیقتاً راه بهتری برای به انجام رساندن کارها وجود نداشت – و این نقشه کلی برای ساختاری است که از آن زمان تاکنون گروه ویرجین به کار بسته است. مدیرعاملان و تیمهای آنان به طور مستقل کسبوکارهای مختلف ویرجین را رهبری میکنند، درحالیکه گروه مدیریت و من بر روی آینده شرکت تمرکز داریم.
یکی از دلایلی که من و دوستانم از همان ابتدا موفق بودیم این بود که همیشه سؤالات بسیاری میپرسیدیم. من حاضر بودم به هر کسی که میتوانست کمک کند گوش دهم و طی سالها افراد بسیاری توصیههای خود را به من عرضه کردند. دو تن از تأثیرگذارترین آنها یکی مادرم بود که به من یاد داد هر روز را به عنوان فرصتی برای دستیابی به چیز جدیدی ببینم و دیگر سر فردی لیکر (Sir Freddie Laker)، بنیانگذار Laker Airways بود که به من توصیه کرد خود را به عنوان چهره برند ویرجین مطرح کنم.
پرسشهای جیمی به یکی از چالشهای اساسی که کارآفرینان طی سالهای اول یک کسبوکار با آن مواجهاند اشاره میکند: هنگامی که تلاش میکنید مسائلی را که به وجود آمده حل کنید، نیاز دارید افراد مناسبی را پیدا کنید که شما را راهنمایی کنند – حتی ممکن است ندانید که از چه کسی باید بپرسید. ممکن است برای دسترسی به این موارد مشکل داشته باشید:
افراد حرفهای: راهاندازی یک شرکت ممکن است با آشفتگی همراه باشد و بسیاری از کارآفرینان با تصمیماتی در زمینه امور حقوقی، مسائل مالی و حوزههای دیگری مواجهاند که در آن زمینهها هیچ تخصصی ندارند و لازم است افراد حرفهای را به خدمت بگیرند. انتخاب این مشاوران البته ضروری است، اما بدون توصیههای دیگران این کار دشوار است.
تجربه: زمانی که لازم است تصمیمات دشواری بگیرید، این که قادر باشید در مورد ایدههای خود با کارآفرینان و رهبران کسبوکاری که مسائل مشابهی را حل کردهاند بحث کنید، میتواند بسیار کارساز باشد.
بازارها: به محض این که طرح تجاری شما مستقر گردید، کالاها و خدماتتان باید در دسترس خریداران احتمالی قرار گیرد. کارآفرینان تازهکار اغلب دشواری این مرحله حیاتی را دست کم میگیرند. چگونه با خردهفروشان ارتباط برقرار خواهید کرد و آنها را ترغیب خواهید نمود تا محصول شما را عرضه کنند؟ چگونه به افرادی که در بازار هدف خدماتتان هستند دست پیدا میکنید؟ یک شبکه کسبوکار ممکن است کلید این مسئله باشد.
رهبران باتجربه در صنعت مورد نظر شما هنگامی که به مشکلات مشابه بر میخورند از مزیتی نسبت به شما برخوردار هستند، زیرا شبکههای کسبوکار آنها احتمالاً پیشاپیش به خوبی شکل گرفته است – معمولاً آنها یا فردی در تیمشان میدانند که با چه کسی باید صحبت کنند. ولی اگر شما تازه وارد حوزهای شده باشید، ممکن است برای دسترسی به اجتماعات محلی و بینالمللی کسبوکار و همچنین شبکههای همکاران و صنعت، به کمک نیاز داشته باشید.
ما در گروه ویرجین با توجه به این که در طی سالها خودمان وارد صنایع تازه بسیاری شدهایم، به خوبی از این مسئله آگاه هستیم. این یکی از دلایلی است که ما مراکز برانسون برای کارآفرینی را در ژوهانسبورگ و مونتگوبی، جامائیکا تأسیس کردیم که در آنها کارآفرینان تازهکار میتوانند به یکدیگر کمک کنند و شروع به ایجاد ارتباطات کنند.
هیچ راه حل سریع و سادهای وجود ندارد، جز این که شروع به برقراری ارتباط کنید. همین طور که کار میکنید، هر جایی که میتوانید به دنبال جوابها بگردید و به طور مستمر شبکه خود را بسازید: اعضای تیمتان، همکاران تجاری و فرومهای آنلاین – میتوانید از من هم سؤال کنید!
این مورد مرا به یاد سخنرانیای انداخت که حدود ۲۰ سال پیش در یونان داشتم. مردی در میان حضار بود که یکی پس از دیگری سؤالات فوقالعادهای از من میپرسید؛ احتمالاً حداقل نیمی از سؤالاتی را که آن روز مطرح شد او پرسید و او به دقت به پاسخهای من گوش میداد. من اسم او را یادداشت کردم زیرا که مطمئن بودم او پشتکار موفق شدن را داشت و در واقع Stelios Hajiloanou بنیانگذار easyJet شد. این برند از شرکت هواپیمایی تا هتل، کار خود را گسترش داده است و هم اکنون او یکی از رقبای ما محسوب میشود. (شاید بهتر بود سکوت میکردم؟)
»
منبع: Entrepreneur.com
(152)