Home دریچه چرا بازاریابی هوشمند مانند یک قرار آشنایی فوق‌العاده است
چرا بازاریابی هوشمند مانند یک قرار آشنایی فوق‌العاده است
4

چرا بازاریابی هوشمند مانند یک قرار آشنایی فوق‌العاده است

169
4

وقتی برای بار اول برای آشنایی با کسی قرار می‌گذارید آیا همان ابتدا به او می‌گویید که چقدر انسان فوق‌العاده‌ای هستید و چقدر توانایی‌های بزرگی دارید و بلافاصله از او تقاضای ازدواج می‌کنید؟ احتمالاً نه!
ولی با این حال این دقیقاً همان کاری است که بیشتر کسب و کارهای نوپا و کوچک برای بازاریابی انجام می‌دهند. چه از طریق بروشور، چه صفحه اول وب سایت و چه ویدئویی تبلیغاتی در یوتیوب، بیشتر صاحبان کسب و کارهای جدید احساس می‌کنند مجبورند تا تمام ارزش پیشنهادی‌ای که می‌توانند به مشتری ارائه دهند را در همان اول رو کرده و بلافاصله کار را تمام کنند.

ولی یک قرار یا یک فرآیند بازاریابی با این روش به سرانجام نخواهد رسید. آنچه که بیشتر کارآفرینان با عجله کردن در فروش فراموش می‌کنند این است که اولین تیر آن‌ها تنها تیر آن‌ها نیست. اگر در قرار اول همه چیز خوب پیش برود (مثلاً با ارائه بروشور اولیه)، سپس مشتری احتمالاً علاقه‌مند خواهد شد که برای قرار بعدی بیاید (مثلاً دوباره به وب سایت شما یا شبکه شما در یوتیوب سر بزند) تا بیشتر در مورد شما بداند.
استراتژی و بازاریابی خوب یعنی دریابید که نیاز دارید چه بگویید تا در دفعه اول مشتری را تحت تأثیر قرار دهید و مکالمه و ارتباط ادامه یابد. اگر خیلی در مورد خودتان صحبت کنید یا اینکه چیزی اشتباه بگویید قرارتان به شکست می‌انجامد.
اگر فکر می‌کنید این مقایسه کمی غلو آمیز است این کلیپ را از فیلم Groundhog Day تماشا کنید و ببینید که چگونه این شباهت خود را نشان می‌دهد.

کاری که بیل موری اینجا انجام می‌دهد با مفهوم «گروه تمرکز مشتریان» (Customer Focus Group) برابر است. او گوش می‌کند، به علایق او توجه می‌کند، از زندگی شخصیش اطلاعات با ارزشی بدست می‌آورد تا بتواند بهتر بداند که چه چیز برایش اهمیت دارد، چه چیزهایی او را می‌انگیزاند و چطور می‌توان توجه او را جلب کرد. او هر چه بیشتر بداند بیشتر می‌تواند به علایق مشترکشان پی ببرد و این به معنی آن است که می‌تواند در زمان‌های درست چیزهای درستی بگوید که کمی بیشتر توجهش را به خود جلب کند.

این دقیقاً همان کاری است که بازاریابی خوب انجام می‌دهد. با یک سؤال، جمله یا تیتر جذاب و کمی طنز توجه شما را جلب می‌کند و سپس داستانی را برای شما بازگو می‌کند که حاوی ترکیب درستی از جزئیاتی است که باعث می‌شود با تکیه بر آن‌ها بیشتر به پیش روید و منتظر اتفاق‌های بعدی باشید.
البته نکته ای مهم در مورد این مقایسه (همان طور که بیل موری در این قسمت از فیلم یاد می‌گیرد) وجود دارد؛ این تنها کافی نیست که فقط به طرف مقابلتان حرف‌هایی را بزنید که دوست دارد بشنود. اگر روراست نباشید، اگر واقعاً از عمق وجودتان به چیزهایی که می‌گویید اعتقاد نداشته باشید و یا اگر واقعاً به قول‌هایی که می‌دهید عمل نکنید، این رابطه نهایتاً محکوم به شکست است.
بازاریابی عالی مثل یک قرار عالی حاوی نسبت مناسبی از داده‌ها و گرفته‌هاست. باید بدانید که کی در مورد خودتان حرف بزنید و کی به جایی رسیده‌اید که دیگر بیش از حد در مورد خودتان حرف زده‌اید.
پس دفعه بعد که خواستید بروشور، ویدئو یا صفحه اول وب‌سایتتان را طراحی کنید به یاد داشته باشید که لازم نیست همه اطلاعات را بلافاصله بدهید.
در هر صورت کمی راز آمیز بودن همیشه به درد می‌خورد…

منبع: Entrepreneur

(169)

 
https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

Comment(4)

  1. چند وقتی هست سایت شما را دنبال میکنم، با اینکه حوزه کاری من از سایت شما جداست ولی خوندن مطالب سایتتون به من روحیه میده و از این بایت خوشحال هستم.
    با آرزوهای بهترین ها

     
    1. آقای زارعی عزیز
      بسیار خوشحال و مفتخریم که شما همراه ما هستید. ما هم برای شما آرزوی سربلندی می کنیم و امیدواریم همچنان همراه شما باشیم. بسیار ممنون از نظرتون

       

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.