Home دریچه شش توصیه برای مقابله با تعلل کردن و این که حتی گاهی پذیرای آن باشید
شش توصیه برای مقابله با تعلل کردن و این که حتی گاهی پذیرای آن باشید

شش توصیه برای مقابله با تعلل کردن و این که حتی گاهی پذیرای آن باشید

143
3

روزهایی پیش می‌آید که صاحبان کسب‌وکار اصلاً حس کار کردن ندارند – به خصوص کارآفرینان منفرد که در خانه خود کار می‌کنند. بدون وجود کسی که بر شما نظارت داشته باشد، به سادگی امکان دارد که اجازه دهید ساعت‌ها و حتی روزها وقت شما به بطالت بگذرد.

در ادامه چند توصیه آمده است که در برابر تعلل کردن در کارها به شما کمک می‌کند.

۱. خودتان را مدام سرزنش نکنید.

تعلل کردن می‌توانید تأثیرات مثبتی نیز داشته باشد، مثلاً این که به شما فرصت انرژی دوباره گرفتن را می‌دهد. استراحت نقش مهمی در بهره‌وری بازی می‌کند، ولی اگر به خاطر استراحت کردن احساس گناه کنید، احتمال این را که کاملاً تجدید قوا کنید از بین می‌برید. هر حالتی را که در آن هستید با رغبت بپذیرید تا تأثیر آن را حداکثر کنید. وقتی زمان استراحت است، واقعاً استراحت کنید.

تعلل کردن همچنین ممکن است نشان‌دهنده این باشد که شما به طور ناخودآگاه پروژه‌ای را به تأخیر می‌اندازید که نیاز دارد قبل از تکمیل مقداری اصلاح شود. اغلب به تعویق انداختن پیشنهادی برای مشتری به این معنی است که اطلاعات جدید به دست خواهید آورد که رویکرد شما را تغییر می‌دهد و شما را قادر می‌کند معامله را قطعی کنید.

۲. یک موعد واقعی برای خود تعیین کنید.

برخی از کارشناسان در زمینه تعلل کردن توصیه می‌کنند خودتان یک موعد ساختگی تعیین کنید تا منجر به عمل شود. مسئله این است که اگر یک موعد ساختگی برای خود در نظر بگیرید، به راحتی می‌توانید به طور ساختگی آن را تمدید کنید. در جدال بین تعلل کردن و عمل کردن، یک موعد غیرواقعی همیشه شکست خواهد خورد. در مقابل، اگر یک مشتری انتظار تکمیل شدن سفارشی را داشته باشد، هیچ گزینه‌ای جز به انجام رساندن وجود ندارد و کارآفرینان تمام شب را بیدار خواهند ماند تا آن را محقق کنند. افراد منضبط اندکی وجود دارند که برای انجام دادن کاری سر موعد ساختگی و خیالی خود تمام شب را بیدار بمانند.

بنابراین، اگر واقعاً می‌خواهید آتشی را پشت خود روشن کنید، به مشتری، مربی، یا همکار خود رجوع کنید و از او بخواهید در زمانی معین تماسی با شما داشته باشد تا درباره موردی در پروژه با او صحبت کنید. خود را متعهد کنید پیش از تماس اطلاعات تکمیل‌شده را ارسال کنید.

۳. از زاویه دیگری به پروژه‌ها بپردازید.

پروژه‌ها را به چند گام تقسیم کنید. این توصیه از کتاب دیوید آلن (David Allen) به نام به انجام رساندن کارها برگرفته شده است؛ بنابراین به جای این که در فهرست انجام کارهای خود بنویسید «فروش»، کارهای کلی را به گام‌هایی عملی تقسیم کنید. برای مثال:

  • تعیین خریدار هدف
  • ایجاد فهرستی از خریداران هدف. دقیقاً مشخص باشد تا به راحتی بتوان اقدام کرد. مثلاً، «برنامه‌ریزان همایش‌ها که در زمینه انجمن‌ها تخصص دارند» یا «دندانپزشکانی که در محدوده ۱۰ کیلومتری قرار دارند»
  • بررسی در مورد چگونگی برقراری ارتباطی دوستانه با آن‌ها
  • پیدا کردن افرادی که می‌توانند یک آشنایی اولیه دوستانه را برقرار کنند
  • پیگیری مشتری‌های بالقوه (leads) و به همین ترتیب

از این طریق فهرست انجام کارها با رویکردی وظیفه‌گراتر ایجاد می‌شود تا این که با یک هدف فروش مبهم و غیرقابل حصول مواجه باشید که باعث می‌شود که هر کسی که علاقه‌ای به فروش ندارد تعلل کند.

۴. یک فهرست کارهای کم‌انرژی‌بر برای مواقعی که تعلل می‌کنید داشته باشید.

فهرستی جداگانه از کارهای جذابی درست کنید برای مواقعی که حس انجام دادن کارهای مهم را ندارید. از این طریق فعالیت‌هایی خوشایند و کم‌انرژی‌بر برای زمان‌هایی خواهید داشت که کارهای دیگر پیش نمی‌روند و درعین‌حال بهره‌وری خود را حفظ نموده، این اطمینان را خواهید داشت که کاملاً وقت خود را تلف نخواهید کرد. برای مثال، خواندن مجله‌های تخصصی مرتبط، سازمان‌دهی پوشه‌های داخل رایانه و چینش دوباره قفسه پرونده‌ها. فعالیت‌هایی که می‌توانید در فهرست کارهای کم‌انرژی‌بر خود قرار دهید، بی‌شمارند.

۵. عادت خود را تغییر دهید.

عادت شما هنگام تعلل کردن چیست؟ تماشای تلویزیون؟ گوش دادن به پیغام‌گیر؟ گشت و گذار بی‌هدف در اینترنت؟ راه‌های زیادی وجود دارد که باعث می‌شود فهرست انجام کارهایمان را فراموش کنیم.

این که الگوهای خود را تشخیص دهید و رفتار خود را هنگام تعلل کردن تغییر دهید ممکن است بر روی بهره‌وری شما تأثیر بگذارد. برای مثال، اگر عادتتان تماشای تلویزیون است، در عوض کتابی را در حوزه کسب‌وکار بخوانید. اگر در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی گشت و گذار می‌کنید و ناگهان متوجه می‌شوید ساعت‌ها گذشته است، ساعت یا گوشی خود را تنظیم کنید تا پس از یک زمان معقول به شما هشدار دهد.

۶. نیروی آغازین را وارد کنید.

در نهایت این به شما بستگی دارد تا کارها را به انجام برسانید. اگر موردی در فهرست انجام کارهایتان مانده است که انجام آن برای پیشبرد چیزهای دیگر ضروری است، پس لازم است که اقدامی انجام دهید. طبق قانون حرکت نیوتن لازم است نیرویی قوی‌تر از حالت تعلل کردن ایجاد کنید تا شما را به حرکت بیاندازد. گاهی این تنها به منزله این است که صفحه وردی را باز کنید و خودتان را وادار کنید پاراگراف اول را بنویسید. چیزهایی را که باعث پرت شدن حواس شما می‌شوند حذف کنید و به محض این که کار را شروع کنید احتمال زیادی وجود دارد که روند خود را حفظ کنید.

تعلل کردن نقش مهمی در بهره‌وری بازی می‌کند. درست است، گاهی لازم است تمام تلاش خود را بکنید و کار را به انجام رسانید، ولی در مواقع دیگری اندکی پرت شدن حواس چیز خوبی است. این مهم است که تفاوت را بدانید، فراز و نشیب‌های بهره‌وری را بپذیرید و از لحظاتی که کار دشوار خود را کنار گذاشته‌اید، به خوبی استفاده کنید.

منبع: Fast Company

(143)

 
https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(3)

  1. مثل همیشه عالی
    طبق قانون حرکت نیوتن لازم است نیرویی قوی‌تر از حالت تعلل کردن ایجاد کنید تا شما را به حرکت بیاندازد.

     
  2. بنده با موارد مطرح شده موافقم و خود چند مورد آنها را از پیشتر بکار میگرفتم
    بویژه دوستان را به مورد چهارم دعوت میکنم
    کارهایی مثل بایگانی کردن مدارک یا خواندن اخبار مرتبط (بویژه در موقعیت بنده) ضروری است ولی در روزهایی که کار اجرایی زیاد است، نمیتوان آنها را انجام داد.

     

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.