Home دریچه اگر کارآفرین هستید باید هنرمند درون خود را رها کنید
اگر کارآفرین هستید باید هنرمند درون خود را رها کنید
4

اگر کارآفرین هستید باید هنرمند درون خود را رها کنید

57
4

فرآیند خلق اثر هنری بسیار شبیه مسیر کارآفرینی است. هم هنرمندان و هم کارآفرینان از هیچ همه چیز می‌سازند، هر دو با مخالفت مواجه می‌شوند و رویکردشان به موفقیت را به دقت کوک و تنظیم می‌کنند.
به دلیل مشابهت‌های این دو مسیر، کارآفرینان می‌توانند از همکاران هنرمند خود چیزهایی یاد بگیرند. در زیر ۵ نقطه برای شروع معرفی می‌کنیم:

۱.آمادگی برای شکست را ترویج کنید.
ما احترام زیادی برای هنر کمدی رو در رو (Stand-up Comedy) قائلیم. برای آنکه در کمدی رو در رو موفق باشید باید هر وقت که پا به صحنه می‌گذارید آمادگی شکست خوردن را داشته باشید. برای فهمیدن اینکه چه شوخی‌هایی به درد می‌خورند و واقعاً خنده‌دار هستند، کمدین ها باید شوخی‌های جدید را در جایی امتحان کنند که پر است از آدم‌هایی که نمی‌دانند واکنششان به شوخی آن‌ها خنده خواهد بود یا هو کردن. آن‌ها هر دفعه در ملا عام شکست می‌خورند یا موفق می‌شوند. شما باید آمادگی شکست خوردن را داشته باشید تا بتوانید متوجه شوید که چه شوخی‌ای به درد می‌خورد و چه شوخی‌ای خنده‌دار نیست. مدیران نیز باید همین رویکرد کمدین ها را به شکست داشته باشند. وقتی شوخی یک کمدین شکست می‌خورد و تماشاچیان در سکوتی آزاردهنده فرو می‌روند، کمدین سریعاً به شکست اذعان کرده و ادامه می‌دهد. «پیغام به خودم: دیگر این جوک را تعریف نکن!».
این اذعان عمومی به شکست به تماشاچی اجازه می‌دهد تا دنده را عوض کند و پذیرای جوک بعدی باشد. مدیران گاهی اوقات فکر می‌کنند که اعتراف به اشتباهات می‌تواند شهرت آن‌ها را به خطر اندازد. ولی خلاف این قضیه درست است. با اذعان به یک حرکت اشتباه، تیم شما قادر خواهد بود مانند تماشاچیان دنده را عوض کرده و سریع‌تر حرکت بعدی را انجام دهد.

۲. گروه‌های حمایتی داشته باشید.
بازیگران، نقاش‌ها، نویسنده‌ها و تمام هنرمندان ارزش پیدا کردن مکانی امن برای تمرین و کار روی اثر هنریشان، امتحان کردن چیزهای جدید و بازخورد گرفتن را درک می‌کنند. به این دلیل هنرمندان معمولاً کلاس می‌روند. کارآفرینان نیاز دارند تا گروه حمایتی مشابهی را پیدا کرده یا بسازند به جای اینکه خود را در حباب کسب و کار خود محبوس کنند. ساختن قفس و فقط بازی با ایده‌های کارمندان محدودکننده است. قفس خود را بشکنید و با دیگرانی که شبیه شما هستند ولی به شیوه ای متفاوت، ارتباط برقرار کنید. افرادی را که دنیای شما را به عنوان یک کارآفرین درک می‌کنند ولی برای جایگاه شما با شما رقابت نمی‌کنند را بیابید. افراد نابغه روزنه های خوبی هستند. شاید شما با مزایای داشتن یک گروه فکری در کسب و کار آشنا باشید ولی آیا مزایای مربوط به خلاقیت آن را نیز می‌دانید؟ گروه فکری شما می‌تواند مکانی امن برای تلاش کردن، شکست خوردن، دوباره جمع شدن و دوباره امتحان کردن باشد.

۳. شجاع باشید.
کارآفرینان و هنرمندان در یک خصوصیت مهم مشترکند: هر دوی آن‌ها قلب و روحشان را در معرض دید و قضاوت دیگران می‌گذارند. هیچ‌کس در دنیا سرسختی، پوست کلفتی یا جرئت حتی امتحان کردن این ریسک را نیز ندارد. وقتی درد تردید به خود را احساس می‌کنید، به یاد داشته باشید که شما از معدود انسان‌های شجاع هستید. با هر دفعه تلاش، شما به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید.

۴.بدانید که چه زمانی آن را به حال خود بگذارید.
یکی از مهارت‌هایی که بهترین هنرمندان دارند دانستن این است که چه زمانی باید اثر خود را رها کرده و بروند. یک نقاشی می‌تواند عالی باشد و سپس با کمی کشیدن بیشتر قلم مو از بین برود. یک کتاب می‌تواند پایانی رویایی داشته باشد و سپس با یک فصل بیشتر خراب شود.
برخی کارآفرینان از ساختن، تغییر دادن و تنظیم کردن مداوم لذت می‌برند. هم هنرمندان و هم کارآفرینان نیاز دارند تا قادر باشند متوجه شوند که چه زمانی چیزی درست است و سپس آن را به حال خود بگذارند. گاهی اوقات محصول شما هیچ نیازی به یک خاصیت جدید ندارد؛ بازاریابی شما نیازی به یک کمپین تبلیغاتی جدید ندارد. استراتژی فروش شما نیازی به جراحی ندارد. سری که درد نمی‌کند را دستمال نبندید.

۵. بدانید که چه زمانی باید آن را دور بیندازید.
هنرمند و کارآفرین یک مسیر را طی می‌کنند. آزمون، خطا، دوباره بلند شدن، دوباره شکست خوردن و باز برخاستن. تعداد زیادی شکست لازم است تا به موفقیت نهایی برسید. ولی گاهی اوقات یک ایده بد فقط یک ایده بد است. (مثل ۳ فیلم آخر جنگ ستارگان). این بدین معنی نیست که تلاش شما هیچ ارزشی نداشته است. از هر تجربه‌ای چیزی می‌توان یاد گرفت. ایده بد را دور بیندازید ولی از چیزهایی که در این تلاش یاد گرفتید برای ریسک بعدیتان استفاده کنید. تلاش برای به زور به کار انداختن یک ایده بد اجازه نمی‌دهد شما بتوانید لذت کارآفرین بودن را تجربه کنید.

پیدا کردن راه‌های مختلف برای راه یافتن به قسمت خلاقانه مغزتان باعث می‌شود شما یک کارآفرین و مدیر مجرب باشید. درون همه ما یک هنرمند نهفته است که منتظر است تا رها شود.

منبع: Entrepreneur

(57)

https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

Comment(4)

  1. خیلی خوب بود
    اگر کمی هنرمند درون را فعال تر کنید می توانید بجای مثال های ناملموس در متن اصلی ،مثال های زیبایی از کشور خودمان را جایگزین کنید
    موفق باشید

    1. دوست عزیز مثال ناملموسی در این پست به نظر نمی رسد وجود داشته باشد. لطفا دقیق تر بفرمایید تا ما از راهنمایی شما بهتر استفاده کنیم.
      ممنون بابت نظر خوبتان

  2. مطلب خوبی بود و جای تفکر داشت و از مترجم عزیز تشکر میکنم.
    من تازه با سایتتون آشنا شدم، مطالب خوبی دارید اما قالبتون احساس میکنم آزار دهندس یا لااقل واسه من ینفر اینطوریه، کاش یخورده مرتبتر و کاربردی تر بودش

    1. با سپاس از نظر خوب شما دوست عزیز
      البته مطلبی که فرمودید سلیقه ای بوده و نظرات در این زمینه متفاوت است. به هر حال امیدواریم بتوانیم با تغییرات بعدی تجربه خواندن بهتری برای شما فراهم کنیم.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.