Home دریچه زنبورهای عسل چه چیزی را می‌توانند به بازاریابان یاد دهند
زنبورهای عسل چه چیزی را می‌توانند به بازاریابان یاد دهند

زنبورهای عسل چه چیزی را می‌توانند به بازاریابان یاد دهند

56
2

زنبورهای عسل حشراتی اجتماعی هستند و همواره برای موفقیت کندو با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کنند. زمانی که زنبوری یک گل جذاب و جدید را پیدا می‌کند که حجم زیادی گرده دارد، به کندو بازمی‌گردد و یک رقص چرخشی (waggle dance) پیچیده را برای زنبورهای دیگر اجرا می‌کند که از این طریق فاصله و جهت گل را نسبت به کندو، نوع گل و میزان گرده آن را نشان می‌دهد. زنبورهای دیگر این رقص را می‌بینند و سپس خودشان به سمت گل حرکت می‌کنند تا گرده آن را جمع‌آوری کنند.

اکنون برای لحظه‌ای تصور کنید که شرکت شما گلستانی را می‌گرداند و کارتان «فروش» گرده به زنبورهای عسل است. قدم اولتان این است که توجه یک زنبور کاوشگر را جلب کنید تا بیاید و نگاهی بیندازد و برای این کار لازم است مطمئن شوید گل‌های شما رنگ‌هایی درخشان و عطر و بویی جذاب داشته باشند. این همان تبلیغات است.

ولی این زنبور بخشی از یک شبکه اجتماعی است، پس زمانی که پس از مشاهده گل‌های شما به کندو بازمی‌گردد تنها در صورتی زنبورهای دیگر را هم فرامی‌خواند که گرده‌های شما خوب باشند؛ و این همان تجربه مشتری است.

تبلیغات و تجربه مشتری هر دو عناصر مهمی هستند که در موفقیت کسب‌وکار شما دخیل‌اند. شما نمی‌توانید بدون یک جریان پیوسته از مشتریان جدید رشد کنید، ولی لازم است که مطمئن شوید توانسته‌اید رضایت مشتریانی را که جذب کرده‌اید، جلب کنید؛ و هر چه قدر مشتریان شما اجتماعی‌تر باشند – بیشتر با دیگران ارتباط و تعامل داشته باشند – تجربه مشتری، نسبت به تبلیغات، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اگر مشتریان با یکدیگر ارتباط نداشته باشند، آنگاه تبلیغات چیزی است که واقعاً به آن احتیاج دارید. با یک ظاهر جذاب و عطر و بویی خوب قادر خواهید بود جریان مداومی از مشتریان جدید داشته باشید؛ ولی به محض این که مشتریان شما با یکدیگر تعامل پیدا کنند، تنها در صورتی رشد می‌کنید که تجربه مشتری شما قابل‌قبول باشد.

این مهم‌ترین دلیل است که چرا یک تجربه مشتری بدون تنش در عصر شبکه‌های اجتماعی مجازی برای موفقیت هر شرکتی به امری حیاتی تبدیل شده است. همین طور که فناوری‌های اجتماعی و موبایل توسعه می‌یابند، مشتریان با کمک فناوری با یکدیگر بیشتر و بیشتر ارتباط تنگاتنگی پیدا می‌کنند.

احتمالاً درباره قانون مور شنیده باشید که نخستین بار گوردون مور (Gordon Moore)، از بنیان‌گذاران شرکت اینتل، آن را ارائه کرد. پنجاه سال پیش مور دریافت که تعداد ترانزیستورهایی که در یک اینچ مربع سیلیکون می‌توان جا داد هر 18 تا 24 ماه دو برابر می‌شد؛ بنابراین هر 20 سال، رایانه‌ها هزار بار قوی‌تر می‌شدند – یعنی، قدرت پردازش و حافظه آن‌ها، به ازای هر دلار هزینه، هزار برابر می‌شد.

یک نتیجه‌گیری از قانون مور را گاهی به نام قانون زاکربرگ می‌شناسند. هر 20 سال ما هزار برابر بیشتر با دیگران تعامل می‌کنیم.

و وقتی مسئله مدیریت بخشی از کسب‌وکار شما که با مشتری در ارتباط است، مطرح باشد، می‌توان قانون پپرز را از آن استنباط کرد: هر 20 سال، اهمیت تجربه مشتری برای موفقیت یک کسب‌وکار هزار بار بیشتر می‌شود.

  • قانون مور: هر 20 سال رایانه‌ها هزار بار قوی‌تر می‌شوند.
  • قانون زاکربرگ: هر 20 سال ما هزار بار بیشتر با دیگران تعامل می‌کنیم.
  • قانون پپرز: هر 20 سال اهمیت تجربه مشتری برای موفقیت کسب‌وکار هزار بار بیشتر می‌شود.

در واقع، پژوهش اخیر گوگل نشان‌گر رشد چشمگیری در حجم تعاملات اجتماعی است که افراد هنگام تصمیمات خرید انجام می‌دهند. برای نمونه، تنها در دو سال اخیر، درصد مصرف‌کنندگانی که می‌گویند پیش از خرید از نظرات دوستان و ارتباطات خود بهره می‌برند، دو برابر شده است (از 19% به 37%).

نکته مهم این که وقتی مشتریان از دوستانشان درباره محصولی سؤال می‌کنند، در مورد تبلیغات سؤال نمی‌کنند. آن‌ها جویای تجربه مشتری هستند.

آن‌ها می‌خواهند رقص چرخشی آن‌ها را ببینند.

منبع: Don Peppers on Linkedin

(56)

 
https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(2)

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.