Home دریچه چطور برای بیش از یک رئیس کار کنیم و متعادل بمانیم
چطور برای بیش از یک رئیس کار کنیم و متعادل بمانیم
0

چطور برای بیش از یک رئیس کار کنیم و متعادل بمانیم

21
0

همزمان با اینکه شرکت‌ها در حال از بین بردن دیوارهای داخلی خود هستند- مثلاً بخش بازاریابی بیشتر با مالی در ارتباط است- افراد بیشتر و بیشتری احساس می‌کنند که همزمان به چندین رئیس باید پاسخگو باشند. اگر ایده‌آل فکر کنیم همه در ماموریت پایه یکسانی شریک هستند، هیچ رئیسی قصد ندارد خود را از دیگری برتر بداند و کارمندی که در حال مدیریت شدن است دقیقاً می‌داند که وظایفش چیست و چگونه ارزیابی می‌شود. ولی در موارد مشکل‌تر رئیس‌ها ممکن است نظرات یا برنامه کاری متضادی در مورد مسیر حرکت شرکت داشته باشند.

آنیتا آتریج (Anita Attridge) مربی مسیر شغلی و اجرایی در باشگاه Five O’Clock Club که سازمانی برای هدایت مسیر شغلی است می‌گوید: «ارتباطات مهم‌ترین بخش آن است. اگر رئیس‌های شما با یکدیگر خوب کار نمی‌کنند باید با آن‌ها مذاکره کنید تا به یک موقعیت برد برد برسید.» در این موقعیت به هر دو توضیح دهید که رئیس الف یک چیز را می‌خواهد و رئیس ب یک چیز دیگر و راهی را پیشنهاد دهید که هر دوی این نیازها را برآورده کند.

کانی تاناسولیس-کراچیو (Connie Thanasoulis-Cerrachio) که متخصص مسیریابی شغلی و مؤسس SixFigureStart است می‌گوید: «بهترین راه برای خشنود کردن هر مدیر یا هر دو یا سه مدیر این است که واضح ارتباط برقرار کنید و کمتر چیزی را به شانس واگذار کنید.» برای مثال در مورد خروجی‌ها و زمان تحویل کارها واضح عمل کنید. افرادی که بیشترین مشکل را با این نوع موقعیت‌ها دارند کسانی هستند که خوب ارتباط برقرار نمی‌کنند و مسایل را شخصی کرده، سخن چینی می‌کنند یا کاملاً احساسی عمل می‌کنند. او می‌گوید: «شما نیاز به پوست کلفت و منش مطمئن دارید تا در دنیای کسب‌وکار جان سالم به در ببرید. به یاد داشته باشید که شما برای انجام کارتان آنجا هستید پس روی نتایج تمرکز کنید.»

هر چه شما جوان‌تر باشید مواجهه با مشکلات سخت‌تر است. این به معضل سن افراد در مراتب پایین مربوط می‌شود: تقاضاهای ظاهراً تمام ناشدنی از افراد ظاهراً بی‌شمار. تاناسولیس-کراچیو می‌گوید: «شما مجبور نیستید تا حرف گوش‌کن باشید. به آن‌ها بازخورد بدهید تا بدانند چه چیزی وسط است و چه کاری را انجام خواهید داد.»

او اضافه می‌کند که در طرف دیگر طیف کارمندان معتدل‌تر باید توانایی‌های بیشتری را در چنته داشته باشند تا در موقعیت‌های احتمالاً سخت‌تر مثل دعوای بین چند رئیس کمک کنند. اگر شما با تجربه‌تر هستید یاد بگیرید که هر رئیس چگونه علاقه دارد تا ارتباط برقرار کرده و از آن مهم‌تر بدانید که اهداف آن‌ها چیست. «به هر کدام از آن‌ها کمک کنید که به اهدافشان برسند و بدین ترتیب شما همیشه کار خود را دارید.»

کارمندان دارای دو یا چند رئیس معمولاً با چندین کار مواجه هستند که هر رئیس به نظرش فوری می‌رسد. مدیریت این فشار کاری سنگین و درخواست‌های متضاد رئیس‌ها می‌تواند سخت باشد. آتریج می‌گوید که در این موقعیت‌ها شما باید در مورد ضرب العجلهایتان مذاکره کنید. آتریج می‌گوید همیشه به رئیس‌ها یک گزینه بدهید به جای آنکه بگویید نه من نمی‌توانم این کار را انجام دهم: «اگر شما چندین ضرب العجل برای ساعت ۸ صبح دارید از هر رئیس بخواهید تا قبول کند که کار را در ساعت دیرتری از روز تحویل دهید. ممکن است جواب نه باشد ولی حداقل شما تلاش خود را کرده‌اید. شما به سرعت یاد خواهید گرفت که چه رئیسی با شما راه می‌آید و چه رئیسی بیشتر مقاومت می‌کند.»

شیوه کار رئیس‌های خود را فرا بگیرید و آن‌ها را با اطمینان یافتن از اینکه می‌دانند که چه می‌کنید و برای که آن کار را می‌کنید راحت کنید. رئیس ۱ ممکن است از شما بخواهد تا هر ۴۸ ساعت اطلاعاتش را در مورد آنچه که انجام می‌دهید و مشکلاتی که ممکن است داشته باشید به روز کنید. رئیس ۲ ممکن است بیشتر دستتان را باز بگذارد و فقط بخواهد کاری که با او توافق کرده‌اید را در مدت زمان مشخص شده تحویلش دهید. در هر صورت هر از چند گاهی هر رئیس را از آن کاری که برای دیگری دارید انجام می‌دهید آگاه کنید.

یک روش برای آنکه همه را در جریان قرار دهید این است: یک تقویم الکترونیکی. تاناسولیس-کراچیو می‌گوید: «در مورد آنچه که برای رئیستان در مورد زمان‌بندی مهم است سؤال کنید تا هیچ سوء‌تفاهمی باقی نماند. این همچنین نشان می‌دهد که شما یک حرفه‌ای بالغ هستید و زمان و روابطتان را به راحتی مدیریت می‌کنید.»

کار کردن برای چند مدیر می‌تواند مزیت‌های مشخصی نیز داشته باشد. می‌تواند متحدین بیشتر و در معرض دید قرار گرفتن بیشتری را در سازمان برای شما به ارمغان بیاورد و شما می‌توانید از تجربه کردن روش‌های مدیرتی و دانش دو یا چند فرد متفاوت استفاده کنید.

تاناسولیس-کراچیو می‌گوید: «کارمندان موفق در مورد حرفه‌شان و اینکه می‌خواهند مسیر شغلیشان به کجا برود استراتژیک فکر می‌کنند. اگر بازاریابی تمرکز شماست و یک مدیر به طرز واضحی نقش بازاریابی بیشتری را به عهده دارد احتمالاً شما می‌خواهید تا به سمت آن شخص متمایل شوید. ولی رئیس دیگرتان را فراموش نکنید. آن‌ها را وادار کنید تا احساس کنند که شما به اندازه آن‌ها به موضوع اهمیت می‌دهید. به یاد داشته باشید که شما می‌توانید از هر کسی بسیاری چیزها یاد بگیرید پس به دو مدیر اجازه ندهید که شما را از بین ببرند. مطمئن شوید که از هر تجربه‌ای نفع می‌برید.»

منبع: Forbes

(21)

https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.