Home دریچه پنج اشتباه متداول که سرمایه‌گذاران انتظار دارند از آن‌ها پرهیز کنید
پنج اشتباه متداول که سرمایه‌گذاران انتظار دارند از آن‌ها پرهیز کنید

پنج اشتباه متداول که سرمایه‌گذاران انتظار دارند از آن‌ها پرهیز کنید

123
1

هر یک از این اشتباهات می‌توانند معامله‌ای را متوقف کنند؛ و به راحتی می‌توان از آن‌ها پرهیز کرد.

بسیاری از مؤسسان استارتاپ‌ها ممکن است ایده‌های خوبی داشته باشند که قابلیت تجاری‌سازی بالایی نیز داشته باشد؛ اما به دلیل برخی اشتباهاتی که هنگام مراجعه به سرمایه‌گذران مرتکب می‌شوند ممکن است نتوانند نظر آن‌ها را جلب کنند و از جذب سرمایه بازبمانند. جین سالیوان (Jeanne Sullivan) از مؤسسان و شرکای StarVest Partners طی مصاحبه‌ای در We Own It Summit سال 2013 توصیه نمود کارآفرینان برای جلب توجه سرمایه‌گذاران ابتدا باید از پنج اشتباه بسیار متداول پرهیز کنند. در ادامه به شرح این اشتباهات می‌پردازیم:

اشتباه شماره 1: هیچ پاسخی برای یک پرسش مالی نداشته باشید

درک و توجه به امور مالی کسب‌وکار مستحب نیست، بلکه واجب است. اگر شنیدن این مسئله شما را به هراس انداخته است، نگران نباشید. سالیوان بر این باور است که هر کسی می‌تواند این امور را یاد بگیرد. تا زمانی که خودتان به مهارت کافی در زمینه مالی برسید، یعنی این که توانایی تحلیل و تشریح اعداد را در خود ارتقا دهید، کسی را در کنار خود داشته باشید تا بحث‌های مالی را پوشش دهد. به خاطر داشته باشید، شما از افراد می‌خواهید پول زیادی را سرمایه‌گذاری کنند. آن‌ها باید به این حس اطمینان برسند که سرمایه‌گذاری آن‌ها شانسی برای سودآوری دارد.

اشتباه شماره 2: پیشاپیش به استراتژی خود برای ورود به بازار فکر نکنید یا آن را آماده نکنید

درحالی‌که فوق‌العاده خواهد بود اگر محصول یا خدمت شما شگفت‌انگیز باشد و همه به آن نیاز داشته باشند، شما باید به خوبی تفهیم کنید که چگونه قصد دارید پیشنهاد خود را به دست مشتریان برسانید. سالیوان می‌گوید: «از این جا آغاز کنید که پیشنهاد شما در بازار چگونه جای می‌گیرد تا زمینه را برای استراتژی ورود به بازار خود آماده کنید.» در این جا متوقف نشوید. معیارهای معتبری برای اهداف جذب مشتری و رشد خود داشته باشید و این که از چه استراتژی‌های کانالی استفاده خواهید کرد تا به آن اهداف دست یابید.

اشتباه شماره 3: عشق محصول شما را کور کرده است

سالیوان می‌گوید: «عبارت «اجازه دهید دمویی به شما نشان دهم» نشانگر این است که یک مدیرعامل عاشق محصول است نه بیزینس کردن». یک سرمایه‌گذار قصد دارد به شما و کسب‌وکار شما پول تزریق کند. درحالی‌که برای یک مشتری این مهم است که چگونه محصول یا خدمت شما باعث می‌شود بهتر زندگی کند، یک سرمایه‌گذار به شما نگاه می‌کند تا دریابد آیا اتفاق بزرگ بعدی شما هستید. آیا می‌توانید شرکت را به گونه‌ای رهبری کنید تا در همه جنبه‌های کسب‌وکار در رقابت پیشی بگیرد؟ محصول تنها یک بخش مسئله برای سرمایه‌گذار است.

اشتباه شماره 4: شما همه چیز را در ارائه خود گنجانده‌اید، ولی آماده‌سازی و بسته‌بندی را فراموش کرده‌اید

«نبود توانایی آماده‌سازی و بسته‌بندی محصول یا خدمت» برای یک سرمایه‌گذار بسیار هشداردهنده است. یک ارائه فوق‌العاده، شرح مختصری از مزیت رقابتی ناعادلانه پیشنهاد را نیز در بر می‌گیرد. سالیوان می‌گوید: «به برنامه‌های خود برای استخدام تیم نیز بپردازید و قدم‌های بعدی را شرح دهید که شما را قادر می‌کند به درآمد هدف برسید.»

اشتباه شماره 5: تنها دارایی‌های شما یک تیم، یک رویا، یک پاورپوینت و حیوان خانگی‌تان است

این کار شماست که سرمایه‌گذار مناسب را برای کسب‌وکار خود پیدا کنید. به دنبال سرمایه‌گذارانی بروید که به صنعت شما، مرحله توسعه‌ای که در آن قرار دارید و مکان جغرافیایی شما علاقه‌مند هستند. سالیوان می‌گوید: «اغلب یک کارآفرین به سرمایه‌گذاری نامناسب در زمانی که هنوز بسیار زود است، مراجعه می‌کند.» این بر عهده شما، مدیرعامل، است که تیم مناسبی از سرمایه‌گذاران را تشکیل دهید، تیم مناسب فنی و تجاری را در زمان مناسب به کار گیرید، تمرکز خود را بر روی بازار هدف حفظ کنید، مدل کسب‌وکار خود را بهبود دهید و مدام بر قیمت‌گذاری محصول و جریان‌های درآمدی خود نظارت کنید. سالیوان به شدت به مدیرعاملان توصیه می‌کند «در همان مراحل اولیه یک شریک با تخصص فنی فوق‌العاده را پیدا کنید. در مورد این انتخاب مرتکب اشتباه نشوید.»

سالیوان بر این باور است که یک مدیرعامل فوق‌العاده «می‌داند چه کاری را باید انجام دهد و این که چگونه آن کار را انجام دهد.» این همیشه بدین معناست که سعی نکنید یک تنه کار را پیش ببرید. سخن پایانی سالیوان این بود: «اورویل رایت گواهی‌نامه خلبانی نداشت! خود را با گروهی از مشاوران احاطه کنید که به شما کمک می‌کنند پرواز کنید.»

منبع: Inc

(123)

https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(1)

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.