Home دریچه فیلترکردن اجتماعی ابزاری برای اعتماد
فیلترکردن اجتماعی ابزاری برای اعتماد

فیلترکردن اجتماعی ابزاری برای اعتماد

13
0

اعتماد از هر زمانی اهمیت بیشتری دارد و به دلیل رشد روزافزون حجم تعاملات ما، از پیامک و ایمیل گرفته تا تماس‌های صوتی، فیس‌بوک، لینکدین و یوتیوب، اهمیت آن در آینده حتی بیشتر خواهد شد.

اعتماد «فیلتری» است که ما اول از آن استفاده می‌کنیم تا اطلاعات دریافتی را ارزیابی کنیم. اعتماد تعاملات را اثربخش می‌کند. تعامل با فرد یا شرکتی که به آن اعتماد نداریم در واقع ناخوشایند و وقت‌گیر است.

ولی اعتماد یک ارزش اجتماعی نیز هست. یکی از سریع‌ترین راه‌ها که افراد از آن طریق قابل‌اعتماد بودن اطلاعات یا نظری را تأیید می‌کنند این است که آیا دوستان یا همکاران آن‌ها آن را قابل‌اعتماد می‌دانند – آیا آن را تضمین می‌کنند.

بنابراین همین طور که اهمیت اعتماد افزایش می‌یابد و ارتباطات اجتماعی مجازی ما چند برابر می‌شود، شما می‌توانید رشدی را در تعداد خدمات و برنامه‌های کاربردی ببینید که اجازه می‌دهند مصرف‌کنندگان، با بهره‌گیری از نظرات و قضاوت‌های دوستان و همکاران خود، چیزی را که به آن توجه می‌کنند فیلتر کنند.

برای نمونه، شاید در آینده نزدیک، تعجب‌آور نخواهد بود خدمتی را مشاهده کنید که به شما اجازه می‌دهد نقد محصولات را به گونه‌ای غربال کنید تا تنها آن مواردی را ببینید که به وسیله افرادی که در گراف اجتماعی شما قرار دارند پست شده‌اند. به جای این که به یک نقد پنج ستاره از سوی یک غریبه اعتماد کنید که تاکنون او را ندیده‌اید (و به راحتی ممکن است برای این کار پول گرفته باشد)، شما قادر خواهید بود ببینید دوستان شما، یا دوستان دوستان شما، یا شاید حتی دوستان آن‌ها، درباره یک محصول یا خدمت چه گفته‌اند. حتی به احتمال زیاد دیر یا زود، خودتان قادر خواهید این برنامه را بنویسید، اگر قبل از آن کس دیگری از این راه یک بیزینس ایجاد نکرده باشد.

یا یک کاربرد دیگر فیلترکردن اجتماعی: زمانی که به وب‌سایت یک شرکت رسانه‌ای مراجعه می‌کنید و یکی از گزینه‌ها این است که «محبوب‌ترین» یا «ایمیل‌شده‌ترین» اخبار را ببینید، دیری نخواهد پایید پیش از این که این وب‌سایت‌ها به شما بگویند کدام خبر محبوب‌ترین یا ایمیل‌شده‌ترین خبر در گراف اجتماعی خودتان است. از نظر دوستان شما، یا دوستان دوستان شما، این‌ها از همه جذاب‌تر بوده‌اند. مجدداً، این مورد هم اجتناب‌ناپذیر است، خواه شرکت‌های رسانه‌ای قادر گردند خود این کار را انجام دهند، یا دیگران بدون مشارکت آن‌ها این کار را برای شما انجام دهند.

البته، در حال حاضر، تعامل مشتری با مشتری تنها در ابتدای راه است. در 15 یا 20 سال، طبق قانون مور به احتمال زیاد تعداد نقدهای محصولات و خدمات و حجم اطلاعات، از مقالات خبری گرفته تا پست‌های وبلاگ‌ها و ترندهای توییتر، هزار برابر خواهد شد؛ و 15 یا 20 سال پس از آن هم نسبت به الآن یک میلیون برابر اطلاعات خواهیم داشت؛ بنابراین بیزینس‌هایی که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند از فیلترکردن اجتماعی بهره برند به احتمال زیاد در عرض فقط چند سال به مزیت رقابتی قوی‌ای دست پیدا خواهند کرد، زیرا ما رفته‌رفته بیشتر و بیشتر بر نظرات دوستانمان متکی خواهیم بود.

منبع: Don Peppers on Linkedin

(13)

https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.