Home دریچه طوفان فکری مرده است! زنده باد افکارنویسی (brainwriting)!
طوفان فکری مرده است! زنده باد افکارنویسی (brainwriting)!

طوفان فکری مرده است! زنده باد افکارنویسی (brainwriting)!

328
2

سه قدم برای خاموش کردن افراد پرحرف، کاهش سیاست‌بازی‌ها و اجازه شکوفایی دادن به بهترین ایده‌های تیمتان

این یک آمار تأمل‌برانگیز درباره پویایی تیم است: در یک گروه بین 6 تا 8 نفره، سه نفر تقریباً 70 درصد صحبت را انجام می‌دهند، این یعنی کمتر از چهار دقیقه برای هر یک از دیگر حاضران طی یک جلسه یک ساعته.

لی تامپسون (Leigh Thompson) نویسنده کتاب توطئه خلاقانه: قواعد جدید همکاری فوق‌العاده در Fortune می‌نویسد: «نکته قابل توجه این است که افراد سلطه‌گر جلسه متوجه این مسئله نمی‌شوند، آن‌ها قاطعانه بر این باورند که در جلسات مساوات رعایت می‌شود. آن‌ها از خودآگاهی بی‌بهره‌اند.»

پس اگر از روی منطق صحبت کردن با آن‌ها کارساز نیست، چگونه می‌توانیم کنترل را از دست زورگویان جلسه خارج کنیم؟ به وسیله قانون؟ یا موعظه؟ تامپسون که استاد دانشکده مدیریت کلاگ و مشاور تیم‌سازی نیز هست، می‌گوید هیچ‌کدام از این دو راه کارساز نیست. او ایده بهتری برای ترویج دمکراسی کارا در تیم دارد: افکارنویسی که او این‌گونه آن را توصیف می‌کند: «خلق همزمان ایده‌ها به صورت نوشتاری.» در ادامه به بیان قدم‌های لازم در افکار نویسی می‌پردازیم:

قدم ا: هر یک تنها یک جمله بنویسید.

در 5 یا 10 دقیقه اول جلسه بعدی خود برای خلق ایده، هر عضو تیم یک ایده خوب یا راهکار پیشنهادی را روی برگه‌های یکسان بنویسد.

تامپسون در مصاحبه‌ای با شبکه وبلاگ‌های HBR شرح می‌دهد: «من همیشه دوست دارم از کوچک‌ترین برگه‌های موجود استفاده کنم، مثلاً در ابعاد 3در5 سانتی‌متر یا کوچک‌تر؛ زیرا اگر برگه‌های 4در6، یا خدایی نکرده، 5در7 توزیع کنم، افراد یک پاراگراف می‌نویسند و من می‌خواهم که یک جمله بنویسند.»

قدم 2: به ایده توجه کنید نه منبع آن.

وقتی که مهلت نوشتن تمام می‌شود، تمام برگه‌ها به صورت ناشناس جمع‌آوری می‌شوند و روی دیوار یا تخته‌ای برای دیدن همه چسبانده می‌شوند.

تامپسون می‌گوید: «من دو قانون دارم: هیچ کس نباید حدس بزند یا خودش اعتراف کند. هیچ عکس اسم خود را نمی‌نویسد … و من نمی‌خواهم هیچ کسی حدس بزند هر کس چه چیزی گفته است.»

قدم 3: ایده‌ها را به صورت ناشناس به رأی گذارید.

اعضای تیم با زدن یک برچسب روی یک برگه علاقه خود را به آن ایده نشان می‌دهند. هر کس تعداد محدودی برچسب دریافت می‌کند و اگر این کار به درستی انجام‌شده، بهترین ایده‌ها به سرعت خود را نشان می‌دهند.

تامپسون می‌گوید: «باید انتخاب ایده‌ها بر اساس شایسته‌سالاری باشد؛ به عبارت دیگر، نباید من به ایده مدیر ارشد بازاریابی رأی دهم؛ من باید به ایده‌ای رأی دهم که واقعاً فکر می‌کنم برای شرکت یا سازمان ما هیجان‌انگیز خواهد بود.»

منبع: Inc

(328)

 
https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(2)

  1. سلام و خسته نباشید 🙂

    این روش بسیار مناسب است ولی به نظر من محدوده یعنی یه جوری شبیه جلسه امتحان می مونه!

    از اینکه با طوفان فکری کاملا موافقم نه چون این هم خودش یه نقطه ضعف هایی داره.

    اولین گام : “نظرت را درباره ی خود مسئله عوض کن مسائل فرصت هایی برای تغییر جهان اند! و جز این نیست.”

     

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.