Home دریچه چرا مؤسسان کسب‌وکارها اغلب مدیرعاملان افتضاحی هستند؟
چرا مؤسسان کسب‌وکارها اغلب مدیرعاملان افتضاحی هستند؟

چرا مؤسسان کسب‌وکارها اغلب مدیرعاملان افتضاحی هستند؟

28
3

مؤسسان ایده‌های کسب‌وکار فوق‌العاده‌ای دارند، ولی همیشه رهبری در ذات آن‌ها نیست. در این جا می‌خواهیم به دلایل این مسئله بپردازیم.

از دیوید نیلمن (David Neeleman) تا جری یانگ (Jerry Yang) تا مایک لازاریدیس (Mike Lazaridis)، بسیاری از مؤسسان برای مدیرعاملی شرکت‌های خود مناسب نبودند.

البته استثناهای موفق زیادی هم وجود دارد، از جمله مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg)، جف بزوس (Jeff Bezos) و لری الیسون (Larry Ellison).

به گفته مایکل اوسیم (Michael Useem)، استاد مدیریت مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده کتاب چک‌لیست یک رهبر، اختلاف آن‌ها شاید در این باشد که مؤسسان تا چه حدی به خوبی به 15 اصل اساسی رهبری را (که در بیزینس‌ترند نیز به آن پرداختیم) عمل می‌کنند.

اوسیم در کتاب خود می‌نویسد: «اداره یک کسب‌وکار بزرگتر نیازمند یک مهارت رهبری است که با یک استارتاپ متفاوت است. مؤسسانی که در طول مسیر، زمانی که دیگر دستان موسس به تنهایی کفایت نمی‌کند، قصد دارند در راس باقی بمانند باید حد اعلایی از توانایی را بدست آورند تا روند کلی را تعیین کنند و به فرهنگی دست یابند که صدها بلکه هزاران کارمند را در جهت درست سوق می‌دهد.»

برخی از این امور برای مؤسسان می‌تواند دشوار باشد از جمله توانایی:

رهبر ساختن از دیگران

زمانی فرامی‌رسد که برای مدیرعاملان غیرممکن خواهد شد تا خود را کاملاً درگیر هر چیزی کنند که در شرکت جریان دارد و به این دلیل آن‌ها به رهبران مورد اعتماد نیاز دارند. این تنها راهی است یک سازمان می‌تواند رشد کند.

این کار برای مؤسسان که علاقه ندارند قدرت کنترل خود را تسلیم کنند ممکن است دشوار باشد.

اوسیم می‌گوید: «شما نمی‌توانید همه کار را خودتان انجام دهید. شما به دیگران نیاز دارید که به صف شوند و شما را یاری دهند.»

تفهیم چشم‌انداز

اوسیم می‌نویسند: مدیرعاملان باید قادر باشند «چشم‌اندازی شفاف و قانع‌کننده تدوین کنند و آن را به تمام اعضای سازمان منتقل نمایند.»

برای خلق سیستمی که حتی پس از رهبرش پابرجا بماند و توسعه یابد، انجام این کار حیاتی است.

اوسیم می‌گوید: «[لازم است که شما] این توانایی را داشته باشید که از رهبری شخصی عبور کنید و راههایی بیابید برای این که چارچوبی فراهم کنید.» از این طریق هر زمانی که «کسی وارد شرکت شما می‌شود و بدون این که شما چیزی بگویید، آن‌ها تا حدی می‌دانند که انتظار شما از آن‌ها چیست.»

این کار ممکن است برای مؤسسان دشوار باشد، زیرا آن چنان بر استقلال داشتن در ایده خود متمرکز هستند که در تفهیم آن به دیگران با مشکل مواجه می‌شوند.

فکر و عمل استراتژیک داشتن

مدیرعاملان باید قادر باشند که تحلیل کنند شرکت به کجا می‌رود و ریسک‌های آتی را پیش‌بینی کنند.

به گفته اوسیم در مصاحبه‌ای با McKinsey & Company در حال حاضر پیش بودن در بازی از هر زمان دیگری مهم‌تر است «زیرا هم‌اکنون دنیا پیچیده‌تر و غیرقطعی‌تر است. علاوه بر این که همیشه باید یک چشم‌انداز بزرگ داشت، استراتژیک فکر کردن و توانایی عبور کردن از شکست‌ها و شاید بالاتر از همه، توانایی فهم جهان روزبه‌روز مبهم‌تر و غیرقطعی‌تری که در آن زندگی می‌کنیم، بسیار ارزشمند خواهد بود.»

رهبری استراتژیک یعنی همه چیز را زیر سؤال بردن، حتی ایده‌های خود و حاضر بودن به تغییر جهت.

این امر نیز برای مؤسسان که بیش از حد به ایده اصلی خود پایبندند، دشوار است.

اولویت دادن به منافع مشترک

مدیرعاملان باید نگران کارکنان، مشتریان و تأثیرگذاری همگانی خود باشند.

اوسیم می‌نویسد: «هنگام تدوین استراتژی، بیان چشم‌انداز و تصمیم‌گیری، هدف مشترک اول می‌آید، منفعت شخصی آخر.»

این نیز برای مؤسسان ممکن است دشوار باشد زیرا که احساس می‌کنند استحقاق این را دارند که حداکثر منفعت را از شرکتی که خلق کرده‌اند ببرند.

مدیریت روابط

اوسیم می‌نویسد: مدیرعاملان باید «پیوندهای شخصی پایداری با آن‌هایی ایجاد کنند که چشم به آن‌ها دوخته‌اند و تلاش کنند از احساسات و عواطف محیط کار بهره برند.»

بخشی از این کار مستلزم آن است که اجازه داده شود افراد در شرکت احساس مالکیت داشته باشند تا آن‌ها یک حسی داشته باشند که چگونه چشم‌انداز، کار و رشد حرفه‌ای آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افراد مختلف مهارت‌های مختلف را وارد کسب‌وکار می‌کنند و مهارت‌های متنوعی برای رشد یک شرکت لازم است.

این کار برای مؤسسان که بیشتر به ایده‌ها اهمیت می‌دهند تا کارکنان، ممکن است دشوار باشد.

منبع: OPEN Forum

(28)

 
https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(3)

  1. علیه می خواستم بپرسم چطور می تونم به فایلهای صوتی در زمینه مدیریت دست پیدا کنم شما منبعی را می شناسید
    باتشکر

     
    1. البته اول بگم به زودی بخش پرسش و پاسخ هم راه‌اندازی خواهیم کرد که خواننده‌های مجله سوالاتشون رو در اون قسمت بپرسن
      در مورد سوالتون باید بگم که سایت audiolib.ir منبع مناسبی برای کتابهای صوتی در همه زمینه ها هست که مدیریت هم توی دسته هاش پیدا میشه، از طریق گوگل هم با کلیدواژه های «مدیریت، کتاب صوتی» هم می تونید مطالب خوبی پیدا کنید.

       

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.