10 دلیل برای این که افراد از شغل خود متنفرند - بیزینس ترند
Home دریچه 10 دلیل برای این که افراد از شغل خود متنفرند
10 دلیل برای این که افراد از شغل خود متنفرند

10 دلیل برای این که افراد از شغل خود متنفرند

1.16K
3

همه هر روز با یک درجه از تعهد، انگیزه و شور و شوق سر کار نمی‌آیند؛ ولی اگر بیش از چند نفر از کارکنان شما مدام خسته، پراسترس و بی‌انگیزه باشند، می‌توان گفت که شما با یک مشکل مواجه هستید.

نبود تعهد می‌تواند نشانه‌ای از نبود رضایت شغلی کافی باشد – و کارکنان ناراضی ممکن است بیش از آنچه فکر می‌کنید برای شما هزینه داشته باشند.

علاوه بر هزینه بالای ترک کارکنان، ممکن است شما به دلیل مسامحه یا نبود تعهد از سوی آن‌ها متحمل هزینه شوید. بهتر است که نشانه‌های ناخرسندی کارکنان را از همان ابتدا شناسایی کنید و تمام تلاش خود را انجام دهید تا آن‌ها خرسندتر شوند و تعهد و سودآوری آن‌ها بیشتر شود.

در این جا به 10 دلیل مهم اشاره می‌کنیم که ممکن است کارکنان شما به این دلایل از شغل خود متنفر باشند:

10   آن‌ها فکر می‌کنند که مرغ همسایه غاز است. اگر دوستان کارکنان شما در شرکت دیگری تجربه شگفت‌انگیزی داشته باشند، چرا نباید آن‌ها احساس حسادت کنند؟ شفافیت در مزایا و امتیازهای کارکنان در شرکت‌های دیگر گاهی ممکن است باعث شود کارکنان شما آرزوی کار کردن در جای دیگری را داشته باشند.

همیشه شرکت‌های دیگر را زیر نظر داشته باشید و سعی کنید عقب نمانید. مطمئناً، شاید نتوانید برخی از امتیازها را تأمین کنید، ولی چرا سعی نکنید چیزی به کارکنان خود بدهید که ارزش بالیدن را داشته باشد؟ آن‌ها بیشتر انگیزه خواهند داشت، مشتاق خواهند بود که از شرکت خود تعریف کنند و شما از یک فرهنگ سازمانی بهبودیافته بهره خواهید برد.

9   ارزش‌های آن‌ها با ارزش‌های شرکت هم‌راستا نیست. نارضایتی امری اجتناب‌ناپذیر است اگر همان چیزهایی که برای شما مهم است برای کارکنان شما هم مهم نباشد. اگر برای شرکت شما خلاقیت و همکاری ارزش محسوب می‌شود، بهتر است که در فرآیند استخدام بررسی این ارزش‌ها بخشی الزامی باشد. بازخورد و بازبینی مستمر می‌تواند به شما کمک نماید تا از ارزش‌های کارکنان خود مطلع باشید و این که تا چه حد با نیازها و ارزش‌های شرکت هم‌راستا هستند.

8   احساس نمی‌کنند که به آن‌ها بها داده می‌شود. اگر وقتی را صرف تحسین کارکنان خود نکنید، ناگزیر بر رضایت کارکنان تأثیر خواهد گذاشت. قدردانی احساس وفاداری و پایبندی به ارزش‌ها را تقویت می‌کند. چه کاری انجام می‌دهید تا نشان دهید کارکنان شما اعضای باارزش شرکت هستند؟ این بدین معنی نیست که برای هر دستاوردی پاداشی مالی به آن‌ها بدهید – در عوض، به طور منظم از تحسین‌های کلامی استفاده کنید و گاهی برای عملکرد عالی هدیه یا پاداشی بدهید.

7 عدم امنیت شغلی. اگر نگران این باشید که آیا چند ماه یا یک سال بعد هم شغل خود را خواهید داشت، خیلی راحت این امکان وجود دارد که شغل خود را دوست نداشته باشید. اگر شرکت شما با مشکل مواجه است، این بی‌ثباتی ممکن است به کارکنان شما آسیب رسانده باشد. شفافیت را حفظ کنید و سعی کنید روحیه را بالا و تیم خود را متعهد و مشغول نگه‌دارید … یا در غیر این صورت ممکن است آن‌ها بر اثر ترس شما را ترک کنند.

6   جایی برای پیشرفت وجود ندارد. سیاست شرکت شما برای ترفیع افراد چیست؟ بسیاری از کارکنان احساس می‌کنند که در موقعیت خود گیر افتاده‌اند وقتی که هیچ شانسی برای پیشرفت درون شرکت خود نداشته باشند. این اغلب منجر به جستجو برای شغل دیگری می‌شود. شاید شرکت شما کوچک باشد، ولی این مهم است که برنامه‌ای اتخاذ کنید تا کارکنان شما هم با شما رشد کنند.

5   آن‌ها از حقوق خود راضی نیستند. هیچ‌چیزی مانند این که احساس کنید کمتر از آنچه سزاوار شماست حقوق می‌گیرید، شور و شوق را از بین نمی‌برد. ارزیابی حقوق کارکنانتان شاید در مواقعی غیرواقع‌بینانه به نظر برسد، ولی شما باید گاهی از کارکنان خود بپرسید که از نظر آن‌ها چقدر باید حقوق‌بگیرند – صداقت آن‌ها ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

4   خطوط قرمز زیادی وجود دارد. قوانین ممکن است تیم شما را از بین ببرد. هیچ‌چیزی ناامیدکننده از این نیست که نتوانید خود تصمیم بگیرید. از طریق فضا دادن به کارکنان خود برای دستیابی به اهداف، استقلال آن‌ها را تقویت کنید. این کار سطح مناسبی از اعتماد و بهره‌وری ایجاد می‌کند و برای کل شرکت مفید است.

3   آن‌ها به قدر کافی به چالش کشیده نمی‌شوند. کارکنان شما به طور مستمر دنبال آن هستند که مهارت‌های خود را توسعه دهند و از طریق کار با شما ارتقا یابند. نبود کاری هدفمند و چالش‌برانگیز مطمئناً منجر به نارضایتی می‌شود. بررسی کنید که آیا کارکنان شما احساس می‌کنند چیزی یاد می‌گیرند یا دانش خود را افزایش می‌دهند. اگر حس نکنند در حال بهتر شدن هستند، جایی خواهند رفت که احساس کنند می‌توانند پیشرفت کنند.

2   شور و شوق از بین رفته است. تفاوت عظیمی بین زندگی کردن برای کار و کار کردن برای زندگی وجود دارد. آیا کارکنان شما عاشق کاری هستند که انجام می‌دهند؟ فضای کنونی کسب‌وکار باعث شده است بسیاری از افراد کارهایی را انجام دهند که علاقه‌ای به آن ندارند. توجه داشته باشید که کارکنان با شور و شوق بالا استخدام کنید و به آن‌ها انگیزه‌ای دهید تا شور و شوق خود را در طول کار خود حفظ کنند.

1   رئیس آن‌ها افتضاح است. مدیریت ضعیف می‌تواند حتی در پرشورترین کارکنانی که حقوق خوبی هم دریافت می‌کنند، عشق به کار را از بین ببرد. اجازه ندهید مدیریت و رهبری بسیار بد شما انگیزه نیروی کارتان را نابود کند. آیا شما مدیریت ذره‌بینی می‌کنید و مدام انتقاد می‌کنید؟ آیا شما در برقراری ارتباط ضعیفید؟ اگر شما کارکنانی ناراضی داشته باشید، اولین چیزی که باید مد نظر قرار دهید عادت‌های مدیریتی خودتان است. قدم بعدی در واقع این است که با کارکنان خود صحبت کنید تا به عمق مسئله پی ببرید.

کم محلی کردن به کارکنان ناراضی به شرکت شما آسیب خواهد رساند. به عمق مشکلات آن‌ها پی ببرید قبل از این که کارمندی ارزشمند را از دست بدهید.

حال به نظر شما چه عوامل دیگری وجود دارد که باعث می‌شوند افراد از کار خود متنفر باشند؟ مواردی که در بالا ذکر شد تا چه حدی در بازار کار ایران هم صادق هستند؟ از نظر من که در ایران نیز تا حد زیادی این موارد صدق می‌کنند و حتی ترتیب هم تقریباً به همین صورت است و بیش‌ترین علت نارضایتی ناشی از عدم رضایت از رئیس و بعد از آن نبود شور و شوق کافی در کارکنان است.

منبع: Ilya Pozin on Linkedin

(1164)

https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(3)

  1. به نظر من همه عوامل بالا در ایران هم صدق می کنند. من در یک شرکت بزرگ دولتی کار می کنم. به همین دلیل فکر می کنم بیش از کسانی که در بخش خصوصی مشغول هستند، با این موارد آشنا هستم. با این که 2 سال بیشتر نیست در این سازمان مشغولم، احساس می کنم روحیه بی انگیزه و خسته و رنجور کل شرکت و پرسنل روی من تاثیرگذار بوده است. در چنین سازمان هایی شما و خواسته های شما دیده نمی شود. و شما مجبور به تابعیت از همان مدیر افتضاحتان در همه ی موارد هستید. اگر شما خواهان پیشرفت در کارتان از طریق مطالعه و دقت در عملیات گوناگون انجام شده در سازمان باشید، همکارانتان به شدت با شما “مبارزه” خواهند کرد.یکی از مشکلات خیلی مهمی که به خصوص در بخش دولتی خیلی به چشم می آید، تفاوت چشمگیر بین کارکنان از نظر سنی، سابقه، تحصیلات، فرهنگ، علایق است .( به خصوص در مورد نیروهای جوان و تحصیل کرده )

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.