Home دریچه آیا اقتصاد شراکتی برندها را از بین خواهد برد؟
آیا اقتصاد شراکتی برندها را از بین خواهد برد؟
0

آیا اقتصاد شراکتی برندها را از بین خواهد برد؟

51
0

موجی در بین مصرف کنندگان در جریان است تا کمتر بخرند و بیشتر به اشتراک بگذارند. آنچه که می‌خوانید روشی است که شرکت شما می‌تواند از آن برای نوآوری استفاده کرده و پابرجا بماند.

در مورد موفقیت مدل‌های جدید کسب و کار مثل Zipcar ،Airbnb ،Lyft و Neighborhoods بسیار نوشته شده ولی باز هم این تعداد کافی نیستند.

این سرویس‌ها که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند تا اتومبیل‌هایشان، خانه‌هایشان یا اموالشان را با دیگران شریک شوند یا فقط برای زمانی که از یک اتومبیل استفاده می‌کنند برای آن پول بپردازند، قسمتی از موج جدیدی است که «اقتصاد شراکتی» نام دارد. این موج در اقتصادی که مصرف‌کنندگان در آن کمتر خرید می‌کنند و بیشتر به اشتراک می‌گذارند تغییر بزرگی را در برندها و همچنین شغل‌ها نمایندگی می‌کند.

«تغییرات با سرعت هرچه تمام‌تر از راه می‌رسند: ابتدا اینترنت، سپس شبکه‌های اجتماعی و حالا پایان احتمالی عصر اقتصاد مصرفی.»

البته برندها در دهه‌های گذشته در تعاملشان با مصرف‌کنندگان تغییرات بزرگی را اعمال کرده‌اند؛ و هر تغییر با ترس و دلهره همراه بوده است؛ ولی تغییرات با سرعت بیشتر و بیشتری از راه می‌رسند: ابتدا اینترنت، سپس شبکه‌های اجتماعی و حالا -طبق تاریک‌ترین پیش‌بینی‌ها- پایان احتمالی اقتصاد مصرفی.

واضح است که اقتصاد مصرفی یک شبه پایان نمی‌یابد و احتمالاً اصلاً از بین نخواهد رفت. ولی برندها هنوز باید تغییرات حتی بزرگ‌تری را تجربه کنند یا ریسک مرگ زودهنگام را به جان بخرند. آنهاییکه ساختارهای قدیمی‌تر و رهبران با نوآوری کمتری دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

بر طبق مطالعات اخیری که توسط گروه آلتیمیتر (Altimeter Group) انجام شده، از هم گسیختگی برندها با 3 موج همراه شده است:

1- در عصر برند تجربه شونده، از برندها انتظار می‌رفت که تمام پیام‌های بازاریابی‌شان را به صورت آنلاین ارائه کنند و از کانال جدیدی برای انتقال آن‌ها به مصرف‌کننده استفاده کنند. اگرچه این تغییر اندکی مهلک بود ولی همچنان برندها را به شکل قبل حفظ می‌کرد و همان پیغام‌ها را حالا از طریق کانالی متفاوت و احتمالاً جهانی منتشر می‌کرد. در این عصر، برندها مجبور شدند تا متخصصین دیجیتال – کارشناسان وب، توسعه‌دهندگان وب، طراحان و مدیران محتوا- را استخدام کنند.

2- ولی سپس عصر تجربه مشتری فرا رسید که در آن رسانه‌های اجتماعی به مصرف کنندگان اجازه می‌داد تا با برندها «گفتمان متقابل» داشته باشند تا نظراتشان در مورد تجربه مشتری و شکایت‌هایشان را به آن‌ها بگویند و محصولات و خدمات بهتر برای مصرف کننده را موجب شوند. پیام‌ها حالا در هر دو جهت مخابره می‌شد و در حقیقت بسیاری مکالمات در مورد برندها توسط خود آن‌ها نادیده گرفته شد تا اینکه به شکل «ویروسی» درآمدند و در این زمان بود که احتمالاً بحرانی برای آن‌ها رخ داده است. برندها در این عصر مجبور بودند تا صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و مدیران و اساتید رسانه‌های اجتماعی را به خدمت بگیرند تا با تبلیغات مضر مبارزه کنند. همراه با این، «نظام» مدیریت اعتبار پدید آمد. بسیاری از برندها هنوز از عهده‌ی این عصر بر نیامده‌اند.

3 – خبر بد برای برندها اینکه، آلتیمیتر فکر می‌کند ما در حال گذار از عصر تجربه مشتری به عصر مشارکت هستیم که حتی از قبلی هم چالش‌برانگیزتر است. با شراکت مصرف کنندگان با هم (یا در برخی مواقع حتی همدستی آن‌ها با هم با نیت سوء) برای کار روی مصرف بیشتر از طریق به اشتراک گذاشتن کالاها و خدماتشان، برندها می‌ترسند که در آینده هیچ جایگاهی نداشته باشند.

آینده‌ای که در آن اشتراک اتومبیل‌ها و دوچرخه‌ها شکل غالب حمل و نقل است مفهوم بزرگی برای به عنوان مثال صنعت خودروسازی با صدها هزار کارمند و شاغل در تولید و فروش خواهد داشت. به صورت مشابه Airbnb و VRBO (به مفهوم اجاره برای تعطیلات توسط مالک) برای صنعت هتلداری که آن هم شغل‌های زیادی را شامل می‌شود مفهوم بزرگی خواهد داشت.

خب پس جواب چیست؟

آلتیمیتر که مطالعات گسترده و خوبی را در مورد این موج جدید انجام داده است، 3 راه احتمالی را برای تجدید نظر در مدل‌های کسب و کار برای مقابله با آنچه که در پیش است پیشنهاد می‌دهد.

اولی کمپانی به عنوان یک خدمت نام دارد و شرکت‌های خودروسازی که اموالشان را پس از ZipCar به صورت اشتراک زمانی ارائه می‌دهند از این روش استفاده می‌کنند.

دومی یعنی انگیختن بازار شامل قرار گرفتن در جلوی روند می‌شود و در آن به مصرف کنندگانتان کمک می‌کنید تا کالاهای شما را به صورت دست دوم بخرند و آنچه را که استفاده کرده‌اند و دیگر لازم ندارند بفروشند. Patagonia این کار را با تجهیزات گردشگری انجام می‌دهد.

و سومی، پلتفرم آماده کردن کاری است که سایت‌هایی مثل Etsy و Ebay که برندهای جدیدتری هستند انجام می‌دهند. آن‌ها مصرف کنندگان را تشویق می‌کنند تا به یکدیگر مرتبط شوند.

حرکت‌های کوچک در این جهات می‌تواند در فروم‌های برندهای اتومبیل مثل لیست باشگاه اتومبیل‌های BMWUSA یا حمایت استارباکس از درست کردن قهوه در خانه مشاهده کرد. ولی بیشتر برندها راه درازی برای تغییر مدل‌های کنونیشان دارند قبل از آنکه مصرف کنندگان آن را برایشان تغییر دهند. آن‌ها باید زنجیره ارزش جدیدی را ایجاد کنند که در آن وکلایی برای خودشان در جلو و مرکز داشته باشند و از بازاریابان خود در پس زمینه و به شکل محو استفاده کنند.

منبع: Fastcompany

(51)

 
https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.