Home دریچه چرا مغز ما هدف‌های کوتاه‌مدت را دوست دارد؟
چرا مغز ما هدف‌های کوتاه‌مدت را دوست دارد؟

چرا مغز ما هدف‌های کوتاه‌مدت را دوست دارد؟

177
2

مونیکا مهتا (Monica Mehta) در کتاب خود، غریزه کارآفرینانه: چگونه هر کسی توانایی ذاتی راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق را دارد، به بررسی نقش خواص شیمیایی مغز در کارآفرینی می‌پردازد. در این گزیده، وی به تفصیل هدف‌گذاری را شرح می‌دهد.

رسیدن به هدف‌های خود تنها منوط به کار سخت و نظم نیست. فیزیولوژی هم دراین‌بین دخیل است. با درک این که مغز چگونه موفقیت و شکست را تفسیر می‌کند، شما می‌توانید یک جهش در بهره‌وری خود داشته باشید.

هرچه در یک زمینه‌ موفق شوید، مغز شما برای مدت طولانی‌تری اطلاعاتی را ذخیره می‌کند که باعث شده است شما در وهله اول خوب عمل کنید. این بدین دلیل است که مغز ما با هر موفقیتی ماده‌ای شیمیایی به نام دوپامین (dopamine) ترشح می‌کند. زمانی که دوپامین در مسیر پاداش (reward pathway) مغز (بخشی که مسئول لذت بردن، یادگیری و انگیزش است) به جریان می‌افتد، ما نه تنها احساس تمرکز بیشتری می‌کنیم، بلکه به ما القا می‌شود فعالیتی را مجدداً تجربه کنیم که در وهله اول باعث این ترشح شیمیایی شده است.

به این دلیل است که تجمع چند موفقیت کوچک می‌تواند شما را به موفقیت بزرگ‌تری سوق دهد و شما باید تنها بر روی تعیین چند هدف قابل‌دسترس کوچک تمرکز کنید. در عین این که می‌توانید جاه‌طلبی‌های بزرگ داشته باشید، اهداف را بیش‌ازحد بالا گرفتن، در واقع می‌تواند زیان‌بار باشد. هر باری که ما شکست می‌خوریم، مغز از دوپامین تخلیه می‌شود که نه تنها تمرکز را برای آن دشوار می‌کند، بلکه درس گرفتن را از آن چه اشتباه پیش رفته است، سخت می‌کند.

چرا ما از موفقیت بیشتر درس می‌گیریم تا شکست

تا حالا شده که یک اشتباه را بارها و بارها تکرار کنید؟ طبق مطالعه‌ای که از سوی پژوهشگران موسسه یادگیری و حافظه Picower وابسته به MIT انجام شد، دقیقاً مغز ما به این شکل کار می‌کند. یافته‌های آن‌ها نشان دادند که سلول‌های مغز ما تنها زمانی بر اثر تجربه یاد می‌گیرند که ما چیزی را درست انجام دهیم و شکست به همان شیوه ثبت نمی‌شود.

در آزمایش آن‌ها، میمون‌ها دو تصویر را بر روی صفحه یک رایانه می‌دیدند، یکی پاداشی را نشان می‌داد که نمونه دریافت می‌کرد اگر به راست نگاه می‌کرد و در دیگری اگر به چپ نگاه می‌کرد پاداش می‌گرفت. این مطالعه نشان داد زمانی که یک میمون پاداشی را برای نگاه کردن به جهت درست دریافت می‌کرد، احتمال این که در آزمایش بعدی درست عمل کند بالا می‌رفت.

اهدافی را انتخاب کنید که مغز شما دوست دارد

موفقیت‌ها را جمع‌کردن، صرف‌نظر از این که چقدر کوچک باشند، از نظر شیمیایی با آزاد کردن مستمر دوپامین می‌توانند به شما کمک کنند تا کوه را جابجا کنید؛ اما برای ادامه این روند شما باید اول به چند موفقیت دست‌یابید. کلید شکل دادن یک چرخه بهره‌وری تعیین کردن یک چشم‌انداز بزرگ و حرکت کردن به سمت آن با چند هدف دست‌یافتنی است تا احتمال این که نتیجه‌ای مثبت را تجربه کنید، بیشتر شود.

دکتر فرانک مارتا (Frank Murtha)، روانشناسی در نیویورک با تخصص روانشناسی سرمایه‌گذاری، مالی رفتاری و ریسک‌پذیری مالی می‌گوید: «چشم‌انداز شما مقصد شماست و اهداف کوچک و کنترل‌پذیر همچون موتوری است که شما را به آن می‌رساند. بدون چشم‌انداز شما در جاده‌ای به سمت ناکجا آباد حرکت می‌کنید. بدون اهدافتان، شما مقصد دارید ولی موتوری ندارید. این دو با هم عمل می‌کنند و شما به هر دوی آن‌ها نیاز دارید.»

نقشه راهی برای ذهن ناخودآگاه خود ترسیم کنید

هدف‌گذاری را با آماده کردن یک چشم‌انداز کوتاه از جایی که می‌خواهید به آن جا برسید شروع کنید. دکتر ریچارد پترسون (Richard Peterson)، روانشناس و پژوهشگر اقتصاد عصبی که دو کتاب در زمینه ریسک‌پذیری مالی نوشته است، می‌گوید: «چشم‌انداز، تصویری برای ذهن ناخودآگاه شما شکل می‌دهد. ناخودآگاه ما چیزی است که ما را در حل مسئله در مقایسه با یک رایانه قوی‌تر کرده است. ما می‌توانیم 1000 بعد یک مسئله را ببینیم و به سرعت مهمترین آن‌ها را تشخیص دهیم.»

ناخودآگاه تنها مسئول 90 درصد تصمیماتی که ما در زندگی روزمره می‌گیریم نیست، بلکه بخشی از مغز است که تا حد زیادی عهده‌دار انجام وظایف خلاقانه یا شناسایی حوزه‌های ناشناخته است. خود این عمل که به مغز احساسی خود تصویر دقیقی از هدف نهایی خود بدهید، تضمین می‌کند، حتی به طور ناخواسته که قدم‌های لازم را برای حرکت به‌سوی آن بردارید.

چشم‌انداز خود را با واژگان و یک یا دو تصویر بیان کنید؛ هر چه دقیق‌تر بهتر. آن را جایی قرار دهید که بتوانید به طور مستمر آن را ببینید.

با اهداف کوتاه‎مدت به سمت آن حرکت کنید

برای نائل شدن به آن چند برد اول، باید در یک زمان تعداد اندکی اهداف کوتاه‌مدت را تعیین کنید. رسیدن به هیچ‌کدام از آن‌ها نباید بیش از سه ماه طول بکشد. اهداف باید واقع‌گرایانه و مشخص باشند و نقاط قوت شما را به خدمت گیرند. نوشتن آن‌ها، به‌خصوص در جایی که هر روز آن‌ها را ببینید، به شما کمک خواهند کرد تا تمرکز خود را حفظ کنید.

اگر موفقیت باعث تولید دوپامین می‌شود، شکست می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. برای آن‌هایی که به دنبال بهره بردن از قدرت مرکز پاداش مغز هستند، تعیین اهداف بیش‌ازحد سطح بالا، یا تعیین تعداد زیادی هدف در یک زمان می‌تواند ناکارآمد باشد. اگر شما چهار هدف برای خود انتخاب کنید و تنها به دو مورد از آن‌ها دست‌یابید، این طبیعت انسان است که بر روی آن چه خوب پیش نرفته است تمرکز کند؛ حتی موفقیت‌هایی که به آن‌ها دست‌یافته‌اید نخواهند توانست شکست‌های شما را خنثی کنند.

به خاطر داشته باشید، موفقیت منجر به موفقیت می‌شود.

منبع: Entrepreneur

(177)

 
https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(2)

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.