Home دریچه برای تغییر دنیا روی یک زن سرمایه‌گذاری کنید
برای تغییر دنیا روی یک زن سرمایه‌گذاری کنید
1

برای تغییر دنیا روی یک زن سرمایه‌گذاری کنید

139
1

در این مطلب که در مجله معتبر هاروارد بیزینس ریویو (HBR) انتشار یافته است کارلی فیورینا (Carly Fiorina) که مؤسس نهضت جهانی «یک زن» و سفیر جهانی سازمان بین‌المللی فرصت است به اهمیت و نقش سرمایه‌گذاری روی کارآفرینی زنان در رونق اقتصادی و از بین بردن فقر و تبعیض در دنیا اشاره می‌کند تا از طرفی سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری و تزریق منابع بیشتر در زمینه کارآفرینی زنان و از طرفی دیگر زنان را برای کارآفرینی و خلق موقعیت‌های جدید اقتصادی برای خود و اطرافیانشان ترغیب کند.

وقتی در حال مشارکت در پروژه‌ی «افق دیدی برای کامیابی جهانی» در مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک بودم با نکته‌ای که قبلاً به واقعی بودن آن مشکوک بودم با قدرت تمام مواجه شدم. پس از بررسی و مطالعات بسیار، گروهی از ما در مورد اینکه چگونه آمریکا می‌تواند نتایج تلاش‌هایش برای توسعه را بهبود ببخشد و کامیابی و پایداری بیشتری را برای دنیا به ارمغان بیاورد پیشنهاداتی را مطرح کردند. همه ما روی یکی از آن‌ها اتفاق نظر داشتیم: روی کارآفرینان زن بیشتر سرمایه‌گذاری شود.

دارم در مورد زنانی مثل آلیس سیان زایر (Alice Cyanzayire) که کسب و کاری کوچک ولی پررونق را در روآندا در زمینه کشاورزی دارد یا کریستینا گواتمالا (Christina Guatemala) که یک فروشگاه کوچک تحت عنوان pulperia را در نیکاراگوئه راه انداخته است و یا آنا سرانو (Ana Serrano) که از کودکی خیابانی نجات یافته از خرابه‌های رکود داخلی در فیلیپین به صاحب یک فروشگاه ارتقا پیدا کرد، صحبت می‌کنم.

حمایت از بنگاه‌های مثل این‌ها فرصت بزرگی است چون همان طور که مجمع جهانی اقتصاد مکرراً اعلام کرده است، بین برابری جنسیتی و توان رقابتی هر کشور رابطه‌ای قوی وجود دارد. WEF سالانه میزان اینکه چقدر زنان کمتر از مردان از مشارکت اقتصادی، حقوق و پاداش و پیشرفت شغلی برخوردار می‌شوند را اندازه می‌گیرد. حتی در بزرگ‌ترین اقتصادهای توسعه یافته، اگر تبعیض جنسیتی از بین برود تولید ناخالص داخلی می‌تواند تا 16 درصد بالاتر رود.

اینکه چرا کاری بیشتر از این برای از بین بردن این فاصله انجام نشده است برای من جای سؤال دارد. و یک مسئله دیگر اینکه: چرا هیچ‌کس معترض نیست که از تقریباً 2.5 میلیارد نفر در جهان که با کمتر از 2 دلار در روز سر می‌کنند 70 درصد آن‌ها زن هستند؟ چطور این قضیه تحمل می‌شود که بار سنگین فقر، ضربات روحی و سرکوب همچنان بیشتر روی دوش زنان قرار گرفته است؟

مردم معمولاً از مواجهه مستقیم با مشکلی که آنقدر عظیم است که کار مناسب برای آن مشخص نیست پرهیز می‌کنند. وسوسه انگیز است که به سادگی مسائل جهانی را به سازمان‌های امدادی واگذار کنیم. ولی اگر اعداد و ارقام را مشاهده کنید یا با برخی از زنان مربوط به آن صحبت کنید، رگ غیرت شما برافروخته شده و از اولین فرصتتان برای ایجاد تغییر استفاده می‌کنید.

برای من، لزوم گام برداشتن برای این قضیه کاملاً روشن است. صاحبان کسب و کاری که من می‌شناسم منابع و معیارهای لازم برای حمایت از کارآفرینان زن را دارند و بسیاری از شرکت‌های آن‌ها موارد بیزینسی خوبی برای این کار هستند. برای مثال، وقتی کوکاکولا در آموزش هزاران زن کارآفرین در آفریقا سرمایه‌گذاری می‌کند، این شرکت مستقیماً از پایگاه‌های بازاریابی و توزیع قوی‌تری سود خواهد برد. وقتی من مدیرعامل HP بودم ما به تعهدات مشابهی پایبند بودیم.

در همین اثنا، به عنوان یک شهروند، هیچ‌کدام از ما نباید از آنچه که قادر به انجام آن هستیم سرباز بزنیم. در سال 2008 وقتی با سمت مشاور در وزارت امور خارجه کار می‌کردم، وارد یک مشارکت عمومی خاص با USAID (آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا) شدم و کمک کردم تا نهضت یک زن پایه گذاری شود. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت، با ما برای حمایت از سازمان‌های پایه‌ای که روی نیازهای زنان برای آموزش‌های رهبری، فرصت‌های شغلی و برابری تمرکز می‌کردند، همکاری می‌کرد. 3 زنی که در بالا از آن‌ها اسم بردم همه از سازمانی که OWI (سازمان اطلاعات جنگی آمریکا) امروز در آن سهم دارد کمک گرفتند: سازمان بین‌المللی فرصت‌ها که با چارچوب‌های قانونی 20 کشور برای تهیه وام، آموزش، تخصص فنی و بیمه کار می‌کند.

آن 3 زن موفق و قوی به یاد ما می‌آورند که با همکاری دولت، بیزینس و مقداری بشردوستی، پیشرفت از پرو بال دادن به حتی یک زن نیز قابل دستیابی است. با وام شروع به کار کوچکی- فقط 136 دلار برای آلیس، 330 دلار برای کریستینا و 94 دلار برای آنا- آن زن می‌تواند در یک کسب و کار نوپا سرمایه‌گذاری کند، به پیش برود تا وام خود را بازپرداخت کند و خود، خانواده‌اش و بخشی از جامعه‌اش را از فقر بیرون بکشد. تنها اهرم استفاده نشده در دنیای امروز برای حل این مشکلات زنی است که در قامت یک کارآفرین ظاهر شود. پس خیزش کنید و سپس از شراکت و کار یک زن حمایت کنید.

منبع: Harvard Business Review

(139)

 
https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

Comment(1)

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.