Home دریچه 8 راه رسیدن به یک ایده تجاری
8 راه رسیدن به یک ایده تجاری
0

8 راه رسیدن به یک ایده تجاری

1.08K
0

ممکن است تمایل داشته باشید که کسب‌وکار جدیدی را راه‌اندازی کنید؛ اما قطعاً اولین مرحله آن است که ایده‌های برنده دست و پا کنید. استیون کی (Stephen Key)، یکی از مؤسسان وب‌سایت inventright.com و نویسنده کتاب یک ایده ساده برای مؤسسان: به رویای خود حقیقت ببخشید و بنگاه تجاری سودده خود را تأسیس کنید (McGraw-Hill, 2012)، می‌گوید: «برای موفق شدن بایستی ایده‌های بسیاری به ذهنتان خطور کند.»

استیون کی که بیش از 20 محصول را در 25 سال اخیر به ثبت رسانده است، معتقد است که با یافتن راه‌های متنوعی برای درگیر کردن ذهن خود به چنین ایده‌هایی رسیده است، کارهایی از جمله قدم‌زدن در راهروهای سوپرمارکت‌ها تا طوفان فکری درباره روزنه‌های ورود به بازار.

در این جا نکاتی را در این مورد به نقل از آقای کی و دیگر متخصصان می‌خوانیم:

1   از خود بپرسید «گام بعدی چیست؟»

ایده‌های تجاری موفق اغلب کمی جلوتر از روند حاضر قرار می‌گیرند. به گفته سرجیو منسالو (Sergio Monsalve)، یکی از شرکای Norwest Venture Partners، به روندها و فن‌آوری‌های پیش رو توجه کنید و به این که چگونه به آن حوزه‌ها وارد خواهید شد، فکر کنید. وی پیشنهاد می‌دهد، برای مثال، اکنون که شرکت‌هایی چون اپل در حال توسعه فن‌آوری‌های جدید مرتبط با تلویزیون هستند، به نوآوری‌های مرتبط با اتاق نشیمن و سیستم‌های سرگرمی خانگی فکر کنید. وی می‌گوید «این‌ از منظر روش‌های جدید زندگی در خانه‌تان و سرگرم شدن، به چه معنا می‌تواند باشد؟»

2   فکری به حال آن چه شما را آزار می‌دهد، بکنید.

کولین بارسلو (Colin Barceloux) در دوران دانشگاه خود معتقد بود که کتاب‌های درسی گران‌قیمت هستند. در سال 2007 و دو سال بعد از دانش‌آموختگی، او تصمیم گرفت تا وارد عمل شود و وب‌سایت Bookrenter.com را بنیان گذاشت و به‌این‌ترتیب کتاب‌ها را باقیمتی 60% پایین‌تر برای اجاره در اختیار همگان گذاشت. آن چه از یک کسب‌وکار یک نفره شروع شد، هم‌اکنون 5/1 میلیون کاربر و 200 کارمند دارد. وی می‌گوید: «تنها به آن چه شما را آزار می‌دهد فکر کنید، ایده تجاری شما آن جا نهفته است.»

3   به دنبال گوشه‌های جدید بازار (niche market) بگردید.

لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید! کی می‌گوید بنگرید که در وضع موجود چه چیزی در محصولات از قلم‌ است، آیا می‌توانید به طریقی آن را جایگزین کنید؟ برای مثال، در سال 2003 وی شرکت Hot Picks را تأسیس و راه‌اندازی کرد. این کار زمانی صورت گرفت که وی دریافت تولیدکنندگان مطرح مضراب گیتار محصولات تازه‌ای را که قابلیت کلکسیون شدن داشته باشد ارائه نمی‌کنند. استیون کی یک مضراب با طرح اسکلت طراحی کرد و این گوشه خالی را در این صنعت پر کرد! محصولات او اکنون در هزار فروشگاه از جمله 7-Eleven و وال مارت به فروش می‌رود. وی می‌گوید: «بزرگان صنعت فرصت‌های بسیاری را روی میز رها می‌کنند.»

4   مهارت‌های خود را در زمینه‌ای جدید به‌کار ببرید.

به گفته بیل فیشر (Bill Fischer)، استاد مدیریت نوآوری در IMD، مدرسه کسب‌وکار درجه اول سوئیس، و از نویسندگان شکارچی ایده‌ها: چگونه بهترین ایده‌ها را بیابیم و آن‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم (Jossey-Bass, 2011)، به مهارت‌های خود و این‌که آیا می‌توانید آن‌ها را در زمینه جدیدی به‌کار ببرید فکر کنید. به طور مثال شرکت  سوئیسی JMC Soundboard را در نظر بگیرید. این شرکت بلندگوهای با صدای قوی تولید می‌کند. جینمیشل کپت (Jeanmichel Capt) با تجربه‌ای که از ساخت گیتار به‌دست آورده بود، بلندگوی خود را ساخت. وی از چوب صنوبر با همان رزونانس استفاده کرد تا بلندگوهایی باکیفیت بالا و ظاهری آراسته بسازد. شرکت Providence نیز از دانش مهندسی شیمی استفاده کرد و لباس‌زیرهای زنانه‌ای ساخت که ضدآب بود و به بانوان امکان ورزش در زمان قاعدگی را می‌داد.

5   زمینه‌ای را پیدا کنید که به نوآوری نیاز دارد.

برای ایده‌یابی، استیون کی معتقد است باید زمینه‌هایی که اخیراً در آن‌ها نوآوری صورت نگرفته است شناسایی کند. مثلاً وقتی او دریافت که رشد کمی در زمینه برچسب کالا صورت گرفته، برچسب‌های دو لایه Spininformation را اختراع کرد که در بالای آن سوراخی وجود داشت که گردان بود و لایه پایینی با چرخاندن لایه بالایی روی آن قابل خواندن بود. شرکت‌هایی که نیاز به گنجاندن اطلاعات بیشتری روی برچسب‌ها دارند، مانند صنایع دارویی، می‌توانند از این برچسب‌ها استفاده کنند.

6   نسخه ارزان‌تری از یک کالای موجود بسازید.

شرکت‌ها عموماً با ارائه محصولی موجود اما به قیمت پایین‌تر شروع به‌کار می‌کنند. مثلاً شرکت Warby Parker سازنده عینک‌های طبی، در سال 2010 توسط چهار همکلاسی در یک مدرسه کسب‌وکار راه‌اندازی شد. این شرکت عینک‌هایی را که اغلب در حدود 300 دلار قیمت داشتند با قیمت تمام‌شده 95 دلار به فروش می‌رساند. این شرکت هم‌اکنون 100 کارمند دارد.

7   با خریداران صحبت کنید.

برای آن‌که ایده‌ای به نظرتان برسد با خریداران در مورد نیازهایشان صحبت کنید. اگر به دوچرخه‌های کوهستان علاقمندید در فروشگاه‌های ورزشی و دوچرخه‌فروشی‌ها قدم بزنید و از مشتریان بپرسید می‌خواهند چه محصولی را در این جا پیدا کنند. اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار الکترونیک راه بیاندازید، ارسال یک فرم نظرخواهی اینترنتی به مشتریان را در نظر داشته باشید.

8   بازی «جفت و جور کردن» را انجام دهید.

کی می‌گوید در راهروهای فروشگاه‌ها راه بروید و سعی کنید دو محصول از هر راهرو را باهم ادغام کنید. به‌این‌ترتیب ایده‌های مختلفی به ذهنتان می‌رسد، اما بسیاری از این ایده‌ها بیهوده هستند، ولی هر از گاهی ایده‌های بسیار عالی نیز به ذهنتان خواهد رسید.

منبع: Entrepreneur

(1081)

https://telegram.me/businesstrend

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.