Home دریچه اولویت با کیست؟ کارکنان یا مشتریان؟ اصلا چرا باید شرکت‌ها از بین این‌ها یکی را انتخاب کنند؟
اولویت با کیست؟ کارکنان یا مشتریان؟ اصلا چرا باید شرکت‌ها از بین این‌ها یکی را انتخاب کنند؟
4

اولویت با کیست؟ کارکنان یا مشتریان؟ اصلا چرا باید شرکت‌ها از بین این‌ها یکی را انتخاب کنند؟

61
4

هر از چند گاهی  می‌شنوم که در اطرافم بحثی در مورد اینکه چرا شرکت‌ها نباید به دنبال درآمد، سود و مطلوبات سهامداران باشند و اینکه به جای آن باید به دنبال کارفرمایان بهتری بودن، نگهبان بهتری برای محیط زیست بودن و به طور کل شهروند مطلوب سازمان بودن بروند، درگرفته است.

من سؤال بهتری دارم. چرا باید شرکت‌ها بین این دو حالت افراطی یکی را انتخاب کنند؟ چرا نباید هردو را انجام دهند؟ آیا اصلا امکان دارد که هر دو را انجام داد یا خیر؟ امروزه برای موفق بودن، مدیران بیزینسها مجبورند که هردو را انجام دهند.

مثلاً گوگل را در نظر بگیرید. این غول موتورهای جستجو در یک نظرسنجی اخیرا به عنوان بهترین شرکت برای کار کردن انتخاب شد و آخرین باری که من چک کردم ارزش سهامش رکورد بیشترین مقدار خود را زده بود.

ولی باید از خود پرسید آیا گوگل یک کارفرمای عالی ست چون بدون زحمت رهبر بلامنازع یک بازار دائما رو به رشد است و بیزینس مدلش پول چاپ می‌کند؟ یا برعکس آن صادق است یعنی وضعیت مالی‌اش درخشان است چون کارمندانش مجذوبش هستند، حقوق خوب می‌گیرند و عموما از کار کردن در آنجا در پوست خود نمی‌گنجند؟

یکی از کارکنان راضی سابق گوگل به نام ماریسا میر (Marissa Mayer) در تلاش است تا این موقعیت را در مورد یاهو بازسازی کند. با توجه به اینکه کارکنان یاهو سالیان زیادی است که با آمد و رفت تعداد زیادی مدیرعامل و مدیر ارشد در یکی از پر رفت و آمد تر ین شرکت‌ها در تاریخ در مخمصه افتاده‌اند این ایده‌ی بدی نیست.

ولی حتی میر نیز می‌داند که روی کدام طرف نانش کره مالیده شده است. او می‌داند که مأموریتش آن است که یاهو را از نو بسازد و آن را دوباره به پیشرفت برساند و ارزش سهام آن را بالا ببرد و سودش را به حدی برساند که هم سهامداران و هم کارکنان را راضی و پرانگیزه کند. خلاصه اینکه این رقصی ست که این روزها تمام مدیران ارشد باید آن را یاد بگیرند.

یادگرفتن رقص

شاید به نظر مسئله‌ی مرغ و تخم مرغ برسد ولی این‌گونه نیست. یک مدیرعامل دانا یک بار به من گفت که پاسخ به هر نوع مسئله‌ی مرغ و تخم مرغ به این صورت نیست که بفهمید کدام را اول انجام دهید یا در اولویت قرار دهید، بلکه باید هردو را همزمان انجام دهید. او واقعا در آن مورد حق داشت.

شما می‌بینید که وقتی یک شرکت درجا می‌زند و خط سیر رشدش صاف می‌ماند این نوعی علامت برای کارکنان، سهامداران، مشتریان و در واقع هر کسی ست تا سراغ بررسی گزینه‌های دیگر بروند. دلیلش ساده است. بازارها رشد می‌کنند؛ و اگر شما حداقل به اندازه‌ی نرمال بازار رشد نکنید حتما رو به سقوط خواهید بود.

یک اتفاق دیگر هم ناچارا برای شرکت‌هایی که رشد نمی‌کنند می‌افتد. محصولاتشان تمایز لازم را از دست می‌دهند و به کالاهای معمولی بدل می‌شوند. حاشیه سودشان از بین می‌رود. سوددهی‌شان کم می‌شود. درآمد کمتری تولید می‌کنند و به تدریج این‌ها باعث یک سقوط آهسته و پیوسته می‌شود.

کافی ست فقط به کداک، سونی، نوکیا و بست بای (Best Buy) نگاهی بیندازید. آن‌ها نام‌های بزرگی هستند که این روزها در موردشان صحبت می‌شود. در حقیقت صدها و یا شاید هزاران شرکت بزرگ و کوچک جایگاهشان را از دست داده‌اند.

و یک چیز که من به شما قول می‌دهم اینست که کار کردن برای شرکت‌هایی با این :.7-وضاع اصلا جالب نیست. امنیت کاری کم است، چیزهایی که به آن‌ها بشود افتخار کرد کمتر است و پروژه‌های هیجان‌انگیزی که به شما امکان دهد تا هر نوع رشد شخصی یا حرفه‌ای را تجربه کنید کمتر خواهد بود.

نه فقط این، بلکه برای مشتریان نیز خرید از شرکت‌های رو به زوال ریسک بالایی دارد. مطمئنا شما تخفیف خوبی می‌گیرید ولی حتما شنیده‌اید که می‌گویند: هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری؛ و کسی چه می‌داند که آیا شرکت زمانی که شما برای پشتیبانی به آن نیاز دارید وجود داشته باشد یا خیر.

به همین ترتیب، سرمایه‌گذاران نیز خیلی بخشنده نیستند. من به شما قول می‌دهم که آن‌ها از نام‌های بزرگ رو به سقوط بدون کوچک‌ترین پشیمانی خواهند گذشت.

نکته اینست که اگر زمانی مدیران و صاحبان بیزینس می‌توانستند با تمرکز روی فقط یک چیز به خواسته‌شان برسند، آن زمان دیگر به پایان رسیده است.

شرکت‌ها به محصولات عالی برای جذب مشتریان نیاز دارند. آن‌ها نیاز دارند تا درآمدشان را بیشتر کنند و سهم بازار بیشتری بگیرند تا پیشرفت کنند. آن‌ها به سوددهی برای تغذیه‌ی رشد نیاز دارند و به کارکنانی نیاز دارند که به توسعه‌ی محصولات عالی برای جذب مشتری متعهد بوده و قدرت این کار را داشته باشند؛ و این چرخه ادامه پیدا می‌کند…

منبع: Inc

(61)

https://telegram.me/businesstrend
سیامک مظاهری سیامک دانش آموخته MBA از دانشگاه صنعتی شریف و یکی از موسسان و سردبیر مجله اینترنتی بیزینس ترند است. علاقه اصلی سیامک کارآفرینی و بازاریابی بوده و سرگرمی او ورزش سفر و تئاتر است.

Comment(4)

  1. کارکنان اولویت دارن. چون همین کارکن اگه بهش رسیدگی بشه میتونه بره مشتری خوب هم برای شرکت ها و مراکز تجاری دیگه بشه 🙂 خیلی هم خوب 🙂

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.