Home دریچه آیا وقت آن فرا رسیده که ایده تجاری خود را کنار بگذارید؟
آیا وقت آن فرا رسیده که ایده تجاری خود را کنار بگذارید؟

آیا وقت آن فرا رسیده که ایده تجاری خود را کنار بگذارید؟

61
0

کارآفرینان بزرگ اغلب از استقامت و پشتکار می‌گویند، این که به تردیدات و تمسخرها توجه نمی‌کنند تا به موفقیتی دست یابند که هیچ کس باور نمی‌کرد امکان‌پذیر باشد. ولی رهبران موفق مهارت دیگری نیز دارند که اغلب به آن اشاره نمی‌شود: این بصیرت که ایده‌هایی را کنار می‌گذارند که به شکست منتهی خواهند شد یا جذابیت خود را از دست داده‌اند.

به عنوان یک کارآفرین، شما چگونه به این نتیجه می‌رسید که زمانش رسیده که کاری را رها کنید؟

متأسفانه، فرمولی برای چنین تصمیمی وجود ندارد. جیسون کالاکانیس (Jason Calacanis)، کارآفرینی دائمی، فرشته سرمایه‌گذاری و موسس وب‌سایت Mahalo.com، می‌گوید: «بسیاری از افراد موفق به این دلیل موفق بوده‌اند که تغییر مسیر داده‌اند، برخی دیگر هم چون ثابت‌قدم مانده‌اند.» این انتخاب به رهبر و شرایط وابسته است.

این که یاد بگیرید این انتخاب را به درستی انجام دهید، به نوعی خودآگاهی مربوط می‌شود که بتوانید درک کنید چه زمانی تلاش شما کارا است و چه زمانی نیست. جیسون کالاکانیس می‌گوید: «افرادی که نوعی حس تعهد و وفاداری دارند گاهی فکر می‌کنند که لازم است تا آخرین لحظه مقاومت کنند. چنین کاری شرافتمندانه است، ولی ساده‌انگرانه نیز هست.»

برای این که بتوانید بهتر تصمیم بگیرید، آیا وقت کنار گذاشتن ایده فرا رسیده است، این چهار رهنمود را امتحان کنید:

1   مطمئن شوید که هنوز عاشق ایده خود هستید. اگر تردید دارید، از خود بپرسید، آیا هنوز هم انگیزه خلق این محصول را دارید؟ آیا مدام درباره آن حرف می‌زنید، هنگام استفاده از آن هیجان‌زده می‌شوید، و درباره ایده‌های خود می‌نویسید؟ شور و شوق شما ضربان شرکت شما است. کالاکانیس می‌گوید: «اگر موسس شرکتی هر روز سر کار می‌آید و در تکاپو است، این مسئله کل سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

از تیم خود هم می‌توانید به عنوان یک محک استفاده کنید. توجه کنید که آیا آن‌ها از محصول استفاده می‌کنند، درباره آن با دوستان خود صحبت می‌کنند، و آن را در رسانه‌های اجتماعی ترویج می‌دهند. کالاکانیس می‌گوید: «اگر آن‌ها واقعاً نسبت به کار خود احساس سربلندی کنند، آن‌ها حتماً با مباهات درباره آن صحبت خواهند کرد.» اگر شما یا تیمتان آن کار را امری طاقت‌فرسا یا ناخوشایند تلقی می‌کنید، پس زمان ارزیابی مجدد فرا رسیده است.

2   یک تاریخ انقضاء برای خود تعیین کنید. کارآفرینی با چالش‌های متعددی همراه است، پس لازم است مطمئن شوید که خیلی زود کنار نکشیده‌اید. کالاکانیس می‌گوید: «برای این که فرصت را به خوبی درک کنید، لازم است اندکی تأمل کنید و خود را درگیر آن کار کنید.» وی توصیه می‌کند که شما یک تاریخ رهاسازی (حدود یک تا سه سال، بسته به کسب و کار شما) برای خود تعیین کنید، که از آن تاریخ به بعد اگر هنوز به نتیجه نرسیده باشید، کنار خواهید کشید.

در عین حال، لازم است شما موعدهای کوتاه‌تری نیز (چند هفته یا چند ماه) تعیین کنید تا پروژه‌های کوتاه‌مدت‌تر خود را امتحان کنید یا لازم است در آن زمان‌ها به اهداف رشد خود دست یابید. محک‌ها به شما خواهند گفت که چه زمانی نیاز است اجرا را اصلاح کنید، در حالی که تاریخ انقضاء به شما خواهد گفت چه زمانی ایده، خود دچار نقص است.

3   با همکاران و مربیان خود صحبت کنید. وقتی به این فکر می‌کنید که آیا لازم است کنار بکشید، وضعیت را برای کارآفرینان موفق‌تر، که با مسئله آشنا هستند، شرح دهید. شفافیت، حاصل فرآیندی است که طی آن شما موقعیت را شرح می‌دهید و واکنش آن‌ها را می‌شنوید. کالاکانیس می‌گوید: «شما به سرعت راه‌حل را خواهید یافت.»

اعتراف به دشواری‌ها و تردیدها در گام نخست تهدیدآمیز به نظر می‌رسد، ولی ترسی است که باید بر آن چیره شد. کالاکانیس می‌گوید: «[کارآفرینان جوان] نگران هستند که تیم‌های آن‌ها کنار بکشند یا دچار وحشت شوند، و سرمایه‌گذاران، دیگر آن‌ها را باور نداشته باشند. عکس این امر صادق است: آن‌ها احترام بیشتری برای شما قائل خواهند شد.»

4   پنج سال دیگر را مدنظر قرار دهید. اگر به این فکر می‌کنید که آیا لازم است ایده‌ای را کنار بگذارید، به رقبای خود نگاه کنید، شرکت‌های مشابهی که هم‌اکنون به موفقیت دست یافته‌اند. کالاکانیس می‌گوید: «به بهترین سناریوی ممکن نگاه کنید و ببینید که آیا آن را می‌خواهید.»

برای مثال وقتی کالاکانیس می‌خواست تصمیم بگیرد که آیا پادکست معروف خود، «این هفته در استارتاپ‌ها»، را ادامه دهد، وی به این نکته توجه کرد که موفق‌ترین رقیب وی 5 میلیون دلار ارزش داشت، عددی که بعید بود در بازار کنونی رادیو رشد کند. وی فرصت ‌بزرگ‌تری را می‌خواست، پس تصمیم گرفت که تغییر مسیر بدهد و به بازار ویدئو رفت، و Inside.com را آغاز کرد، سایتی که به زودی فعالیت خود را شروع می‌نمود و برنامه‌های تلویزیونی اینترنتی ادامه‌دار تولید می‌کرد.

منبع: Entrepreneur

(61)

 
https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.